آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 3 دی ماه 1396 = 24-12 2017

ناتو: فعاليت شدید زيردريايی های روسيه

مقامات ناتو در اظهاراتی که تازه‌ترین نشانه نگرانی این ائتلاف از قدرت نظامی مسکو است، هشدار دادند فعالیت‌های زیردریایی‌های روسیه به بالاترین میزان از زمان جنگ سرد تاکنون رسیده است.
به نوشته فایننشال تایمز، اندرو لِنِن، فرمانده نیرو‌های زیردریایی‌های ناتو گفت: روسیه ناوگان زیردریایی‌های خود را تقویت کرده، و دامنه عملیات خود را، از جمله در شرق دریای مدیترانه و اطراف کابل‌های مهم مخابراتی دو سوی اقیانوس اطلس گسترش داده است.
سخنان این مقام ناتو نشانه تداوم بدگمانی بین این ائتلاف و مسکو از زمان اقدام روسیه در تصرف شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ است. ناتو با تقویت نیرو‌های خود در کشور‌های حوزه دریای بالتیک به این اقدام روسیه پاسخ داد، و مسکو ناتو را به تلاش برای محاصره و تهدید خود، از جمله از طریق استقرار سامانه‌های دفاع موشکی متهم کرد.
لنن گفت: افزایش عملیات زیردریایی ها، مؤید «سرمایه گذاری شدید» و وسیع روسیه برای احیای توانمندی‌های دریایی خود است که در پی سقوط شوروی سابق کاهش یافت. فعالیت‌های زیردریایی روسیه در سه سال گذشته بیشتر از هر مقطع دیگر از زمان جنگ سرد تاکنون بوده است. ما در سه سال گذشته شاهد این بوده ایم که روسیه نسبت به دهه قبل، سالانه زیردریایی‌های بیشتری را در آب‌هایی مستقر کرده است که دورتر از آب‌های این کشور هستند. ناتو شاهد «فعالیت زیاد» شش زیردریایی جدید کلاس کیلو روسیه در دریای سیاه و دریای مدیترانه بوده است؛ مکانی که روسیه از طریق پایگاه دریایی در طرطوس واقع در سواحل سوریه، جای پای خود را در آنجا گسترش داده است. روسیه «به زیرساخت‌های زیردریایی کشور‌های عضو ناتو» به ویژه ارتباطات دیتا بین آمریکا و اروپا به صراحت علاقه نشان می‌دهد.
وی افزود: عملیات زیردریایی روسيه نزدیک مسیر‌های کابل ها، از جمله با استفاده از کشتی است که قبلاً یک زیردریایی با قابلیت شلیک موشک‌های بالستیک بود و هم اکنون به کشتی تبدیل شده است. یک «کشتی مادر» است که زیردریایی‌های تحقیقاتی کمکی کوچکتر ممکن است از آن اعزام شوند. ما معتقدیم شاید آن زیردریایی مجهز (به تسلیحاتی) برای دستکاری در چیز‌هایی باشند که در بستر اقیانوس است.» با وجود این، وی مدعی نشد که چنین اختلالی صورت گرفته است. لنن گفت: «در نتیجه، این امر مایه نگرانی ماست، چرا که کشور‌های ما تا حد زیادی به اینترنت و ارتباطات متکی هستند.»
کارشناسان راهبردی ناتو می‌گویند اقدامات زیردریایی ممکن است عملیات «نامتقاون» مؤثر باشد، زیرا زیردریایی ها، فعالیت کشتی‌های سطحی و هواپیما‌های ائتلاف را که برای رصد و ردیایی آن‌ها استفاده می‌شود، مختل خواهد کرد.
لنن گفت: نظارت و شناسایی در زیر دریایی همچنین به این دلیل دشوارتر شده است که زیردریایی‌های مدرن بی سر و صداتر هستند، و اقیانوس‌ها به خاطر افزایش تردد کشتی‌های تجاری پرسروصداتر شده اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: