آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 16 آبان ماه 1395 = 06-11 2016

بد است بگوییم ۳۵ هزار ریال ما یک دلار است

رئیس کل سابق بانک مرکزی امروز با حضور در غرفه پارسینه در نمایشگاه مطبوعات به سیاست های پولی و مالی کشور پرداخت و درعین حال اجرای طرح حذف صفر از پول ملی را یک ضرورت ملی دانست.

تحریریه پارسینه: رئیس کل سابق بانک مرکزی امروز با حضور در غرفه پارسینه در نمایشگاه مطبوعات به سیاست های پولی و مالی کشور پرداخت و درعین حال اجرای طرح حذف صفر از پول ملی را یک ضرورت ملی دانست.

به گفته محمود بهمنی، زمانی که در بانک مرکزی بودم قدم های بزرگی برای حذف سه صفر برداشتم حتی بسیار هم جلو رفتیم تا جاییکه مصوبات اجرایی آن را هم گرفتیم.

براساس اظهارات وی، ما امروز دیگر بد هست بگوییم ۳۵ هزار ریال ما یک دلار است.دیگر این مساله معنا ندارد. الان می طلبد که نسبت به این وضعیت بازنگری جدی داشته باشیم.

نماینده مجلس دهم با ذکر مثالی تاکید کرد: زمانی که در بانک مرکزی بودم و به دفتر صندوق بین المللی پول می رفتم از ما تقاضا می کردند که واحد کوچیک پول ملی خودمان را به آنها ارائه کنیم اما ما نداشتیم.یک قرونی از ما میخواستند. حتی می گفتند یک تومانی را ده برابرش را دارید یا حتی صد برابرش را ما بازهم می گفتیم نه! ۱۰۰ریالی هزار ریالی هیچ کدام را نداشتیم.امروز اگر صد تومانی نیکل را چاپ زرد بکنید ارزش ذاتی آن بیشتر از ارزش مبادلاتی آن است. پس معنا ندارد ضرب کنیم. چرا سکه هایمان را عده ای جمع می کنند و با ذوب آن سود های کلان به جیب می زنند، چون در این کار سود خوبی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر هزینه چاپ هر اسکناس ۱۳۷ تومان است، بعد آیا به نظرشما چاپ اسکناس ۱۰۰ تومانی معنا دارد؟ بهمنی درعین حال درباره آیا آیا شرایط اقتصادی برای اجرای ارز تک نرخی مهیاست؟ اظهارداشت: از من بخواهید اصلا بورس ارز را سم می دانم.البته این نظر شخصی من است. هیچ کسی در هیج کجای دنیا پول ملی را وارد بورس نمی‌کند.

به گفته وی، سیاست های پولی وارزی بانک مرکزی با توجه به شرایط باید سیاست های پولی وارزی کشور را لحاظ کند. تک نرخ شدن ارز باید زمینه هایش فراهم شود. زمینه های آن فراهم نشده تک نرخی کنیم قطعا به مشکل خواهیم خورد.یکی از این شرایط عرضه و تقاضای ارز است.اگر امروز در بازار تقاضای ارز وجود دارد، اگر این تقاضا را نتوانیم مهار کنیم قطعا تک نرخی شدن اصلا معنا ندارد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی متذکر شد : تک نرخی زمانی می‌تواند محقق شود که باید هر کسی هرکالایی خواست بتواند وارد کند.در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان واردات قاچاق داشتیم، این ۲۰ میلیارد دلار به این معنی است که فعالان این عرصه نه مالیات می‌دهند نه سود بازرگانی نه هزینه های گمرکی به زمانی گویاتر مفهوم این است که در حال حاضر ۴ میلیارد دلار عدم النفع داریم این رقم را ضرب درقیمت ارز ۳۰۰۰ تومان نه ۳۵۰۰ تومان کنیم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از بین رفته است، پس بنابراین این تقاضا برای بازار هنوز سرکوب نشده است.

براساس اظهارات بهمنی، زمانی می‌توانیم ارز را تک نرخی کنیم که تقاضا را اگر هر میزان ارز بازار خواست توان تزریق به آن داشته را باشیم.ما الان به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم و باید ذخایر را تقویت کنیم.کشور ما کشور فقیری نیست و بسیار ثروتمند است و باید تقویت هم بشود.

مشروح گفت وگوی پارسینه با رئیس سابق بانک مرکزی و نماینده فعلی مجلس دهم به زودی منتشر می‌گردد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: