آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 25 مهر ماه 1395 = 16-10 2016

21درصد مردم از مشکلات روان رنج می برند

دبير علمي‌سي و سومين کنگره ساليانه انجمن علمي‌روانپزشکان ايران گفت: 21 درصد از جامعه ايراني دچار اختلالات روانپزشکي هستند که اين افراد نياز به ارائه خدمات جهت درمان دارند.

احمد جليلي رئيس انجمن علمي‌روانپز‌شکان ايران در نشست خبري سي و سومين کنگره سالانه انجمن علمي‌روانپز‌شکان ايران با اشاره به اينکه بيش‌از 30 هزار نفر از اعضا و روانپز‌شکان در اين کنگره شرکت مي‌کنند گفت: در اين کنگره سخنرانان ايراني و خارجي آخرين دستاوردهاي رشته روانپزشکي را با يکديگر به اشتراک مي‌گذارند. وي ادامه داد: موضوعات امسال اين کنگره از اهميت بسيار بالايي برخوردار است زيرا دو اصل اعصاب روانپزشکي و علوم اعصاب در واقع بازگشت به اصل روانپزشکي بوده و اين علم به آن صورت که هست به همگان معرفي مي‌شود.

جليلي تصريح کرد: يکي از مشکلات بيماران رواني عدم شناخت صحيح از روانپز‌شکان بوده و مردم هم بنا به لغات منسوخ شده‌اي همچون ديوانه و رواني علاقه‌اي به حضور در مطب‌هاي روانپزشکي ندارند.

رئيس انجمن علمي‌روانپز‌شکان ايران درباره اهميت رشته روانپزشکي بيان کرد: تشخيص، آغاز درمان و روند درمان در کشور با مشکلات بسياري مواجه است زيرا مردم و متخصصان شناخت کافي از واژه روان و بيماري‌هاي مرتبط با آن ندارند. رئيس انجمن علمي‌روانپز‌شکان ايران افزود: خدمات بيمه‌اي در زمينه روانپزشکي با مشکلات بسياري مواجه است و به دليل اينکه اهميت اين رشته ديده نشده و نقص در قانون بيمه‌اي کشور و اختلاف در تعرفه‌هاي پزشکي منجر به عدم مراجعه بسياري از بيماران به پزشکان متخصص مي‌شود.

وي درباره موضوع دوم کنگره با عنوان کار گروهي در سلامت روان بيان کرد: از مهمترين عوامل در درمان بيماري‌هاي مرتبط با روان همچون افسردگي، استرس و اضطراب نياز به يک خرد جمعي بوده و بسياري از تخصص‌ها در کنار يکديگر مي‌توانند مشکلاتي را مرتفع سازند. جليلي در اين باره افزود: متخصصان مغز و اعصاب ، روانپز‌شکان، مدد‌کاران اجتماعي و برخي مسئولان رده بالاي کشوري مي‌توانند با ريشه يابي برخي مشکلات به درمان آن بپردازند. رئيس انجمن علمي‌روانپز‌شکان ايران با اشاره به برخي مشکلات رايج در جامعه از جمله سوء‌مصرف مواد و خودکشي گفت: با کارگروه‌هاي تخصصي و معرفي صحيح رشته روانپزشکي و به اشتراک گذاشتن دستاوردهاي روز دنيا مي‌توان در کاهش اين مشکلات گام‌هاي مؤثري برداشت و اين کنگره بهترين محل براي ارائه دستاوردهاي روز دنيا به شمار مي‌رود.

محمد اربابي دبير علمي‌سي و سومين کنگره ساليانه انجمن علمي‌روانپزشکان ايران نيز گفت: بهترين راهکار براي پيشگيري از بروز مشکلاتي مثل استرس و اضطراب در بزرگسالي، آموزش مهارت‌هايي مانند تفکر نقاد، خودآگاهي، ارتباط موثر و همدلي از سنين کودکي است.

وي افزود: در بسياري از بيمارستان‌هاي عمومي‌کشور در صورتي که پزشک متخصص تشخيص دهد علت بيماري فرد ريشه در مشکلات رواني دارد بيمار را به يک متخصص روانپزشک جهت بررسي‌هاي بيشتر ارجاع مي‌دهد که اين امر کمک شاياني به مشکل کمبود تخت‌هاي روانپزشکي در بيمارستانها کرده است. دبير علمي‌سي‌و‌سومين کنگره ساليانه انجمن علمي‌روانپزشکان ايران در همين رابطه ادامه داد: حدود 21 درصد از بيماري‌ها ناشي از مشکلات رواني بوده و ضمن مراجعه زودهنگام به روانپزشکان مي‌توان با درماني ساده و گاهي بدون تجويز دارو از بروز بيماريهاي قلبي يا مغز و اعصاب جلوگيري کرد. وي درباره نقش رسانه‌ها براي پيشگيري از مشکلاتي مثل خودکشي گفت: رسانه‌ها در ارتباط با ارتقاي سواد سلامت روان در جامعه و کاهش خودکشي نقش بسيار مهمي‌را ايفا کرده و با رعايت برخي موارد در اعلام اعداد و ارقام و بازتاب خبرهاي آن مي‌توانند از خودکشي در جامعه جلوگيري کرده و آمار آن را کاهش دهند. وي افزود: 95 درصد از افرادي که در جامعه دست به خودکشي مي‌زنند از بيماري‌‌هاي روانپزشکي مانند افسردگي رنج مي‌برند و البته از مشکلات اجتماعي، اقتصادي و خانوادگي نيز مي‌توان در برخي موارد به عنوان نقش تعيين‌کننده نام برد. وي درباره شعار امسال سي‌و‌سومين کنگره روانپزشکي ايران بيان کرد: دو موضوع «اعصاب روانپزشکي و علوم اعصاب و کار گروهي در سلامت روان» در کنگره امسال که 27 تا 30 ماه جاري در تهران برگزار مي‌شود مدنظر قرار دارد. 15 سمپوزيوم تخصصي از سراسر کشور در غالب 4 تا 6 سخنراني، 70 مقاله پژوهشي که 18 مورد آن سخنراني بوده و 52 مورد نيز به صورت پوستر ارائه مي‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: