آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 12 شهریور ماه 1395 = 02-09 2016

تقسیم تاج و تخت اسلام کریم‌اف در سمرقند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلویزیون دولتی ازبکستان جمعه شب رسما اعلام کرد اسلام کریم‌اف رئیس جمهور ازبکستان درگذشت.

مراسم خاکسپاری اسلام کریم‌اف که پس از بیست و پنج سال زمامداری در پی خونریزی مغزی درگذشت، روز شنبه در سمرقند برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درگذشت اسلام کریم‌اف را ضایعه‌ ای تاسف‌ بار توصیف کرد.


وارث کریم‌اف چه کسی خواهد شد

ازبکستان نسبت به دیگر کشورهای آسیای میانه یک فرق اساسی دارد و آن اینکه در مواجهه با خطرات داخلی کشورش بسیار قدرتمند است و ریاست جمهوری این کشور بر همه امور داخلی کشورش مسلط است.

یکی از چهره‌های مهم و تأثیرگذار در سیاست داخلی ازبکستان، «رستم اینویاتوف» رئیس سازمان اطلاعات این کشور است که در هر زمانی وفادار به رئیس‌جمهور ازبکستان بوده است که با توجه به وضعیت بحرانی به وجود آمده در این کشور می‌تواند نقش اساسی در آینده ازبکستان بازی کند.

اینویاتوف به تنهایی کار سختی برای ریاست بر ازبکستان دارد. در ازبکستان بالاترین نفوذ قدرت در بین قبایل تاشکند و سمرقند وجود دارد که لازمه ریاست بر ازبکستان جلب حمایت این قبایل است. به نظر می‌رسد که اینویاتوف شخصیتی است که این قابلیت دارد که شخصیت مناسبی را برای ریاست بر ازبکستان به قدرت برساند.

«رستم عظیم اف» معاون نخست‌وزیر ازبکستان از دیگر گزینه‌های احتمالی ریاست جمهوری این کشور است که امید زیادی برای رسیدن به این مقام دارد. وی نماینده قبیله تاشکند است و علاقه زیادی به گسترش روابط با آمریکا و اروپا دارد. حتی بنا به اطلاعات به دست آمده، عظیم اف لابی غرب در ازبکستان به حساب می‌آید.

از طرف دیگر «شوکت میرزیویف» نخست‌وزیر ازبکستان به ‌عنوان نماینده قبیله سمرقند از دیگر گزینه‌های ریاست جمهوری ازبکستان به حساب می‌آید.

به اعتقاد برخی کارشناسان «تاتیانا کریموا» همسر رئیس‌جمهور این کشور تمام تلاش خود را خواهد کرد تا خود به عنوان جانشین همسرش انتخاب شود که احتمال این مسئله بسیار ضعیف است.

البته برای تعیین جانشین رئیس‌جمهور ازبکستان بایستی قانون اساسی این کشور را هم در نظر گرفت. برخی از نیروهایی که می‌خواهند به قدرت برسند خود را برای قیام در این کشور آماده کرده‌اند، اما اینویاتوف در مقابل این قیام‌های خواهد ایستاد، وی فردی با تجربه و کارکشته است و همه جریانات کشورش را به خوبی می‌شناسد و اجازه شکل‌گیری این چنین قیام‌هایی را نخواهد داد.

اسم گلناره کریموا هم به عنوان وارث پدرش بر سر زبانهاست. بنا به دستور خود اسلام کریم‌اف، دخترش گلناره کریموا تا به امروز از بسیاری از مسائل سیاسی ازبکستان دور نگه داشته شده بود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: