آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 12 مرداد ماه 1395 = 02-08 2016

خراسان؛ نفس آبخوان‌ها و دشت‌ها به شماره افتاد

معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي خراسان رضوي گفت: متاسفانه بسياري از آبخوان‌ها و دشت‌هاي استان کمتر از 10 سال ديگر عمر خواهند کرد.

به گزارش ايسنا و به نقل از شرکت آب منطقه‌اي خراسان رضوي عليرضا عامري اظهار کرد: با کسري مخزن ساليانه يک ميليارد و 117 ميليون مترمکعب آب در استان ما اکنون بيشتر از ميزان آبي که به داخل زمين نفوذ مي‌کند، برداشت مي‌کنيم. وي افزود: ادامه اين روند به معناي بحران و تنش‌هاي بي‌آبي جدي خواهد بود و هم‌اکنون بايد به صورت اورژانسي اين مساله را درمان و مديريت کنيم؛ چرا که تبعات آن جبران‌ناپذير خواهد بود. عامري افزود: از اين ميزان ساليانه 800 ميليون مترمکعب کسري مخازن آب زيرزميني مربوط به اضافه برداشت از چاه‌هاي مجاز است يعني چاه‌هاي مجاز بيشتر از مجوز قانوني خود استفاده مي‌کنند در حالي که چاه‌هاي غيرمجاز فقط 200 ميليون مترمکعب برداشت مي‌کنند.

وي اضافه کرد: چاه‌هاي داراي پروانه 4 برابر بيشتر از چاه‌هاي غير مجاز در اضافه برداشت از آبخوان‌ها نقش دارند.

تنها وسيله‌اي که مي‌تواند از بروز اين مشکل جلوگيري کند نصب کنتور هوشمند است که در چند سال گذشته با همت و همکاري کشاورزان نصب شد و اکنون وارد مدار بهره‌برداري شده است. عامري تصريح کرد: کارت شارژ کنتورهاي هوشمند همچون کارت‌هاي بنزين عمل کرده و به کشاورزان اجازه مي‌دهد به اندازه حجم آب مندرج در پروانه بهره‌برداري از چاه برداشت کنند و برداشت اضافه وجود ندارد.

وي در بخش ديگر سخنانش گفت‌: با توجه به اين که کمبود آب در استان جدي است ضرورت دارد در بخش کشاورزي ميزان توليد و سطح زير کشت و الگوي کشت را مديريت کرده تا با کم‌آبي سازگاري صورت گيرد؛ چرا که در شرايط بحران آب کاهش برداشت از منابع آب در همه بخش‌ها به ويژه کشاورزي ضرورت مي‌يابد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: