آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 10 مرداد ماه 1395 = 31-07 2016

ترکیه؛ نفشه اردوغان برای قبضه کردن قدرت

با هدف کنترل بر ارتش و دستگاه های امنیتی، اردوغان خواستار ایجاد تغییرات در قانون اساسی ترکیه شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد خواستار ایجاد تغییرات در قانون اساسی است تا پس از کودتای نافرجام در این کشور، دستگاه اطلاعاتی و رئیس ستاد کل ارتش به طور مستقیم تحت کنترل وی باشند.

اردوغان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "خبر ترک" افزود : ما قصد داریم بسته ای کوچک از تغییرات در قانون اساسی را در اختیار پارلمان قرار دهیم که در صورت تصویب، سازمان اطلاعات ملی و رئیس ستاد کل ارتش زیر نظر ریاست جمهوری خواهند بود.

اردوغان گفت: مدارس نظامی تعطیل خواهند شد و یک دانشگاه نظامی ملی تاسیس خواهد شد که بخشی از تغییرات اساسی و گسترده در ارتش به شمار می رود.

وی گفت : از این پس فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی و هوایی می بایست به طور مستقیم به وزیر دفاع ترکیه پاسخگو باشند و به او گزارش بدهند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: به نظر می رسد هدف از پیشنهاد تغییرات در قانون اساسی که دو هفته پس از کودتای نافرجام ترکیه مطرح شد، سیطره بیشتر اردوغان بر نیروهای مسلح و دستگاه اطلاعاتی باشد.

البته دولت اردوغان برای تصویب این تغییرات در قانون اساسی نیازمند حمایت احزاب مخالف است زیرا رای مثبت دو سوم نمایندگان پارلمان برای تصویب این تغییرات نیاز است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: