آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 خرداد ماه 1395 = 13-06 2016

"اقتصاد مال خر" آخرین نفس ها را می کشد

روزنامه «رسالت» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: اوضاع کسب و کار در کشور وخیم است

این منبع حکومتی نوشت: تعطیلی کارخانه ارج با سابقه ۶۰ سال کار اقتصادی زنگ‌های خطر را در محیط کسب و کار به صدا درآورد. هر روز خبر ناگوار تعطیلی دهها واحد تولیدی منتشر می‌شود. بیش از ۷ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور تعطیل شده است. گرانی‌ها، نگرانی‌ها را افزوده است. دولت تلاش خود را می‌کند اما کار ملموسی برای برون‌رفت از این معرکه دیده نمی‌شود. کسب و کار و رونق آن بیانگر سالم بودن اقتصاد و معیشت یک کشور و مردم آن است. رکود بدترین سم برای فضای کسب و کار است. امروز اقتصاد ایران در وضعیت رکود تورمی به سر می‌برد.

شاخص‌ها نشانگر وضعیت بد کسب و کار است. رکود تورمی یعنی حالتی که قیمت‌ها بالا می‌رود و در کنار آن نرخ بیکاری افزایش می‌یابد. متاسفانه آمارهای رسمی در کشور این پدیده را تایید می‌کند. مجموعه شواهد نشان می دهد اقتصاد ایران از سال ۹۰ به بعد وارد رکود تورمی شده و از سال ۹۱ این وضعیت تشدید شده است.

رتبه ایران در زمینه سهولت کسب و کار هر سال بدتر می‌شود. تولید اکنون در داخل سودآور نیست، پرهزینه است و از همه مهم‌تر رقابت‌ناپذیر شده است. طبیعی است این روند باعث کاهش رشد اقتصادی شود. رتبه ایران از لحاظ ورشکستگی و پایان یافتن یک فعالیت تجاری ۱۴۰ عنوان شده است. این رقم سال گذشته ۱۳۷ بود.

یکی از شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار آزادی اقتصادی است. آمارها نشان می دهد وضعیت ما در این زمینه مناسب نیست. رتبه آزادی اقتصادی نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۴ دچار افت بودیم. پای هر کارآفرین و تولیدکننده که می‌نشینی می‌گوید، از ما حمایت نمی‌شود، بازار راکد است، نظارتی بر واسطه‌ها نیست، وام بانکی کمر ما را شکسته است، با کالای قاچاق نمی‌توانیم رقابت کنیم، واردات بی‌رویه همه معادلات را به هم ریخته و همچون خنجری به پشت نظام تولیدی کشور است.



فریبرز June 13, 2016 11:54 AM

در صورت فوت اقتصاد مال خر آخوندها اقتصاد مال الاغ را جانشین آن می کنند، نگران نباشید!

گزارش یا اعتراض به این نظر


امیر ارشادی June 14, 2016 03:31 AM

امام راحل امت بقدری به الاغ و خر نزدیک بود که پیوسته تبادل افکار میکردند شبی خره به آغا فرمود اقتصاد در حیطه ماست
کتاب پنجم صفحه آخر خاطرات اکبری

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: