آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 15 فروردین ماه 1395 = 03-04 2016

ردپای مسکو در بروز شعله‌های آتش در قره‌باغ

منطقه قره باغ واقع در مرز ارمنستان و آذربایجان از روز گذشته بار دیگر شاهد تبادل آتش بین ارتش آذربایجان و نیروهای دولت محلی «ناگورنو-قره باغ» بوده است. رئیس‌جمهور ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که در جریان درگیری‌های 24 ساعت گذشته در قره باغ دستکم 18 نظامی ارمنی کشته شده‌اند. دولت آذربایجان هم اعلام کرده است که 12 نفر از نظامیانش در حمله نیروهای ارمنی کشته شده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، افشار سلیمانی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان در خصوص تشدید تنش ها در منطقه قره باغ گفت: مسکو با قرار گرفتن در پشت صحنه درگیریها و کانون های بحران در محیط پیرامونی خود چند هدف را پیگیری می کند.

میتوان تصور کرد که نقض آتش بس در برخی جبهه های منطقه قره باغ و وقوع درگیری شدید دراین منطقه، با تحريک ارمنستان از سوی روسیه صورت می گیرد. درواقع کرملین از ارمنستان و اراضی اشغالی آذربایجان و ارامنه قره باغ درطول 25 سال اخیر به عنوان ابزاری برای حفظ و تقویت حضور خود در قفقاز جنوبی استفاده کرده است.

در مقطع کنونی به دلیل همراهی باکو با آنکارا پس از سقوط جنگنده اش توسط ترکیه و سفر اخیر الهام عليف به ترکیه متعاقب به تاخیر افتادن دیدار اردوغان از باکو در پی انفجارهای اخیر درآنکارا و مناطق کردنشین ترکیه، مسکو با قرارگرفتن در پشت صحنه این درگیریها چند هدف را پی گرفته است.

از يکسو قصد تذکر به باکو را دارد تا در شرایط تنش میان روسیه و ترکیه به سوی ترکیه نرود.

از سوی دیگر درشرايطی بخش مهمی از توان هوایی خود را از سوریه خارج نموده، برخورداری از اهرم قره باغ را به رخ غرب و ترکيه بکشد و ازدیگر سو به آذربایجان این پیام را بدهد که در صورت عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا میتواند زمينه آزادسازی بخش عمده ای از اراضی اشغال شده این کشور توسط ارمنستان را فراهم کند و درغیر اینصورت میتواند به روند تشدید بحران کمک کند.

لازم به ذکراست که پس از تحریم ترکیه توسط روسیه، باکو امکان استفاده از مسیر زمینی و دريايي خود را برای تريلرهاي ترکیه ای جهت رسیدن به آسیای مرکزي تسهیل کرده بود که این امر نیز موجب ناخرسندی کرملین شده بود. ترکها از مسير گرجستان، آذربایجان و دریای خزر راهی آسیای میانه شدند، پیشتر ناتو نیز ازاین مسیر استفاده کرده بود، درمجموع روسیه ازهمگرايي آذربایجان با غرب خشنود نیست.

واقعیت اینست که روسیه در عالم همسایگی در اکثر مناطق شوروی سابق نقاط بحران زا ایجاد کرده واز آنها بهره برداری میکند. البته اگر باکو و دیگر کشورهای مشترک المنافع رویکرد روسگرايانه اتخاذ کنند مسکو دست از بحران زایی برخواهد داشت.

مسکو از سال 2008 نیز برای گرجستان هم مشکل آبخازيا و اوستيای جنوبی را ایجاد نموده و این مناطق را تحت بازی استقلال خواهانه آنها اعلام نشده به خاک روسیه ملحق کرده است. در ملداوی هم بحران منطقه دنيستر و برای اوکراین هم کریمه و شرق اوکراین را ایجاد کرده است. مسکو از این کشورها میخواهد وارد اتحادیه اقتصادی اورآسيا که نوعی شبه شوروی است شوند ولی این کشورها امتناع میکنند و اکثرآنها مسیر همگرایی با غرب وساختارهای سیاسی و اقتصادی وابسته به آن را پی میگیرند.




احمد اکبری April 2, 2016 10:29 PM

عجبا از پوتین که خواستار عدم درگیراست؟حال آنکه خود او عامل تنش در منطقه می باشد؟او ادعای صلح خواهی نکند؟او از چیزی دیگری در هراس است؟اما بارها گفتم:آنی که خطرناکتر میباشد؟نه آذربایجان ونه ارمنستان است؟او همانا اهریمن زمان شیطان دوغان بوده وهست؟ او با سو استفاده از احساسات مردم دین را ابزاری برای جاه طلبی هایش قرار داده؟نه نظر من او هیچ اعتقادی به مقدسات ندارد؟؟او مسبب در گیری بین دوکشور می باشد؟؟او با به جان هم انداختن روزنامه نگارها باهم واحزاب با حزب دیگر و منطقه در کمین گرفتند آن ماهی بزرگ می باشد؟؟ او می خواهد با رئیس جمهورشدن به افکار پلیدترش که همانا دولت عثمانی نو برسد؟؟تا سه سومی در جهان ترسیم نماید؟؟ لذا شیطان دوغان را جدی بگیرید؟؟تمامی جهان ازهم اکنون شیطان دوغان را در نطفه خفه کنند؟؟؟ خطر خطر خطر در کمین جهان است؟؟؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان April 3, 2016 09:24 AM

درود بر جناب اکبری گرامی اضافه بر گفته های ایشان در گیری بین ارامنه و آذریها در منطقه ناگورنو در حقیقت برای تمامیت ارضی ایران خیلی خطرناک هست که شامل دخالت بیمورد و نامربوط بیگانگانی چون روسها، ترکها، آمریکائها و اروپائیان رو بدنبال خواهد داشت البته در حال حاضر بدلیل نبود حکومتی مردمی و کار آمد در ایران امکان بوجود آوردن چنین در گیریهایی بیمورد بوسیله اجانب در دیگز نقاط میهن عزیزمان ایران وجود دارد بنظر من آذریها و ارامنه بهتره قبل از آنکه آتش این جنگ بیثمر و خانمان سوز رو شعله ور کنند باید بفکر آون باشند که آنها همگی از دو قوم مختلف و ایرانی هستند و نباید به این نزاع بیفایده و دشمن شاد کن ادامه بدهند برای اینکه اوردغان و پوتین هر دو از دشمنان قسم خورده ایرانیان هستند ونباید به آنها در این درگیری مابین دو قوم ایرانی اجازه دخالت داد

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردشیر April 5, 2016 05:00 PM

یعنی دوستان واقعا تصور میکنند که باید خطر پوتین را هیچ فرض کرد و به نگرانی از اردوغان مشغول بود؟ پوتین بارها و بارها ثابت کرده است که حاضر است برای تامین فقط یکی از خواسته هایش میلیون ها نفر را کشته و مجروح و آواره سازد (سوریه) اردوغان هرچقدر هم بد باشد پیش شیطانی به نام پوتین هنوز یک فرشته است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: