آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 18 اسفند ماه 1394 = 08-03 2016

مهاجران؛ پیشرفت در مذاکرات اروپا و ترکیه

اتحادیه اروپا و ترکیه می گویند با اصول کلی طرحی برای تخفیف بحران مهاجرت در اجلاس بروکسل موافقت کرده اند، اما تصمیم گیری نهایی را به آینده موکول کرده اند.

به گزارش بی بی سی، دونالد تاسک رئیس شورای اروپایی گفت که مهاجرانی که بدون طی مراحل قانونی وارد یونان می شوند به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

ترکیه خواهان آن است که در ازای بازگردانده شدن هر یک پناهجو، اتحادیه اروپا یک پناهنده سوری را بپذیرد، کمک بیشتری اعطا کند و فرآیند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را سرعت بخشد.

گفتگوها با ترکیه قرار است پیش از نشست اتحادیه اروپا که برای روزهای ۱۷ و ۱۸ مارس برنامه ریزی شده ادامه یابد.

اروپا با بزرگترین بحران مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم روبروست و بیشتر مهاجران به این قاره از طریق ترکیه می آیند. ترکیه در حال حاضر میزبان ۲.۷ میلیون نفر است که از جنگ داخلی سوریه گریخته اند.

'پیشرفت'
ترکیه روز دوشنبه پیشنهادهایی را در اجلاس اتحادیه اروپا مطرح کرد، اما در طول روز معلوم نبود توافقی در دسترس باشد.

با این حال دونالد تاسک بعد از آن گفت که رهبران در طول مذاکرات "پیشرفت" کرده اند و او امیدوار است هفته آینده توافقی سر گیرد.

او گفت که این پیشرفت "پیام خیلی روشنی می فرستد دایر بر اینکه مهاجرت هرج و مرج زده به اروپا پایان یافته است."

پیشتر یک مقام اتحادیه اروپا گفت که "پیشرفت خوبی" به دست آمده اما رهبران اتحادیه اروپا به وقت بیشتری برای مطالعه پیشنهادهای ترکیه نیاز دارند.

رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه ای نوشتند که به طور کلی از توافقی شامل این موارد حمایت می کنند:

بازگرداندن همه مهاجرانی که با نادیده گرفتن مقررات از ترکیه به جزایر یونان می روند. هزینه این عملیات با اتحادیه اروپا خواهد بود
سکنی دادن یک سوری از ترکیه در اتحادیه اروپا در ازای هر یک سوری که از یونان به ترکیه بازپس فرستاده می شود
تسریع طرح هایی که به شهروندان ترکیه اجازه می دهد بدون ویزا به اروپا سفر کند، به طوری که این برنامه تا ژوئن ۲۰۱۶ عملی شود
تسریع پرداخت ۳ میلیارد یورو به ترکیه که قول آن در ماه اکتبر داده شده بود، و تصمیمی برای اعطای بودجه اضافی برای کمک به ترکیه در حل این بحران. بنابه گزارش ها ترکیه خواستار افزایش این کمک به ۶ میلیارد یورو است
مقدمه چینی برای تصمیمی در مورد گشودن فصلی تازه در گفتگوهای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

احمد داوداغلو نخست وزیر ترکیه در کنفرانسی خبری پس از اجلاس گفت که ترکیه "برای پذیرش همه مهاجرانی که مقررات را رعایت نکرده اند تصمیمی جسورانه گرفته است... با این فرض که به ازای هر یک سوری بازگردانده شده به ترکیه از یونان، پناهندگی یک سوری مقیم ترکیه در اروپا پذیرفته شود."

اما او گفت مهم است که توافق بر سر پناهندگان یک مجموعه واحد تلقی شود، تا شامل پیشرفت ادغام ترکیه در اتحادیه اروپا هم باشد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت که تحقق این پیشنهادها می تواند گامی عمده باشد و تاکید کرد که مهاجرت "بی نظم و قانون" باید به مهاجرتی "قانونمند" تبدیل شود.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه هم پیشرفت در این مذاکرات را ستود و تلویحا اشاره کرد که کمک به ترکیه ممکن است افزایش یابد.

پیشتر در روز دوشنبه رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه، اتحادیه اروپا را متهم کرده بود که مبلغ مقرر - ۳ میلیارد یورو - را نپرداخته است.

سال گذشته بیش از یک میلیون نفر به طور غیرقانونی با قایق وارد اتحادیه اروپا شدند که عمدتا پس از عبور از ترکیه به یونان بود.

بسیاری از مهاجران در تلاشی برای رسیدن به شمال اروپا یونان را ترک می کنند، اما هشت کشور اکنون کنترل های موقتی مرزی اعمال کرده اند.

پس از آنکه مقدونیه مرز خود را بست، حدود ۱۳ هزار مهاجر در شمال یونان سرگردان هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: