آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 9 دی ماه 1394 = 30-12 2015

بجای کارآفرین، موتور تولید «ب.ز» داریم

دوشنبه، ٢٣ آذر همایشی با موضوع کارآفرینی به مناسبت هفته پژوهش در تالار صدر دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان به همت انجمن علمی اقتصاد و گروه اقتصاد این دانشکده برگزار شد.

به گزارش شرق، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در ابتدای جلسه با یادی از مرحوم حسین عظیمی، اقتصاددان فقید ایرانی سخن خود را آغاز کرد و یادآور شد در سال ١٣٧١، وقتی دانشجویان دلیل عقب‌ماندگی کشورمان را از ایشان پرسیدند، آن بزرگ به این نکته اشاره کرد که در کشور ما مسائل، نهادها و پدیده‌ها صورت دارد؛ اما دارای محتوا نیست.

ما در کشورمان دانشگاه، پژوهشکده، بانک، بازار سهام و... داریم؛ اما رسالت اصلی خود را آن‌طور که باید انجام نمی‌دهند؛ حالا سؤال اینجاست که چه کنیم صورت‌های موجود بامحتوا بشوند تا بتوانند رسالت اصلی خود را آن‌طور که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود، انجام دهند؟ شاید یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای که در این زمینه وجود دارد، مقوله کارآفرینی است.

در اقتصاد به دانشجویان یاد داده می‌شود که طبق تابع تولید کاب-داگلاس میزان تولید تابعی از نیروی کار و سرمایه است. ولی با وجود نیروی انسانی متخصص و همچنین سرمایه فراوان در کشور، میزان تولید حرکتی نمی‌کند. یکی از مسائل مهمی که در وضعیت فعلی کشور داریم و یکی از دغدغه‌های مهم این‌ است که چه کنیم مقوله کارآفرینی در جامعه جاری و در اقتصاد ما موتور تولید کارآفرینی روشن شود و به این صورت کارآفرین‌ها نیز موتور اقتصاد را فعال کنند؟ اگر به وضعیت و شرایط فعلی کشورمان خوب نگاهی بیندازیم، درمی‌یابیم که بستری مهیا شده که به‌جای پرورش و تولید کارآفرین، موتور تولید «ب.ز» داریم. متأسفانه هنوز هم در خفا و آشکار کسانی مثل ایشان در جامعه ما در مقیاس‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر در حال تولید و تکثیرهستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: