آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 15 آذر ماه 1394 = 06-12 2015

ایران؛ مرگ ۲۲ نفر به دلیل آنفولانزای خوکی

همزمان با کاهش دمای هوا مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در ایران در مورد شیوع آنفولانزا هشدار داد. ویروس H1N1 که عامل آنفولانزای خوکی است در برخی شهرها شیوع پیدا کرده و تا کنون جان ۲۲ نفر را گرفته است.

به گزارش رادیو آلمان، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی مرگ ۲۲ نفر به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا را تأیید کرد. حسن قاضی‌زاده هاشمی روز یکشنبه ۱۵ آذر در حاشیه "همایش پزشک پژوهشگر" در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «از این تعداد ۱۶ تن در استان کرمان و تعدادی نیز در برخی از استان‌های دیگر مانند سیستان و بلوچستان بودند.»

او در ادامه تصریح کرد که علت مرگ این افراد، ابتلا به بیماری آنفلوانزا از نوع آنفلوانزای H1N1 بوده است که "در شمار آنفلوانزاهای فصلی و معمولی" در ایران است. به گفته وزیر بهداشت هر سال مواردی از ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایران ثبت می‌شود.

آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که از سرماخوردگی شدیدتر و دوران آن طولانی‌تر است. این بیماری به شدت مسری است و از راه قطرات تنفسی و دست آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. تب بالا، درد و کوفتگی بدن، سرفه ، گلو درد و آبریزش بینی و گاهی تهوع، اسهال و استفراغ از نشانه‌های آنفولانزا هستند.

این بیماری با استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک که برای درمان بیماری‌های باکتریایی از آنها استفاده می‌شود قابل درمان نیست و فرد بیمار تنها نیازمند مراقبت‌های پزشکی و تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس آنفولانزاست.

احتمال افزایش شمار بیماران در زمستان پیش‌رو

ویروس‌های مختلفی می‌توانند موجب بیماری آنفولانزا شوند که ویروس H1N1یکی از آنهاست. شیوع این ویروس در استان کرمان تا کنون جان ۱۶ نفر را گرفته است.

نوذر نخعی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به خبرگزاری ایسنا گفته است: «بیماری آنفولانزای H1N1بیماری است که از سال ۱۳۸۸ در ایران شاهد آن هستیم. اما شواهد حاکی از آن است که احتمالا امسال شدت بیماری از سال‌های گذشته بیشتر بوده است.»

نخعی با اشاره به علایم این بیماری افزود: «فردی که دچار این بیماری است به صورت ناگهانی دچار تب، لرز و بدن درد می‌شود که همراه آن می تواند سرفه و آبریزش بینی داشته باشد و در کودکان بیشتر اسهال و استفراغ نیز دیده می شود.»

او پیشگیری از آلودگی به ویروس این بیماری را مهم‌ترین راه مبارزه با آن دانست و توصیه کرد که در دو ماه پیش رو به شستن مرتب دست‌ها اهمیت بیشتری داده شود. او همچنین توصیه کرد که اگر فردی بیمار است برای جلوگیری از سرایت و گسترش ویروس آنفولانزا فاصله‌ای به اندازه تا دو قدم با او حفظ شود.

هشدار وزارت بهداشت به گروه‌های خاص

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در وزارت بهداشت نیز با اشاره به کاهش دمای هوا در روزها و هفته‌های آینده، در مورد احتمال افزایش ابتلا به آنفولانزا هشدار داد.

مدیر این مرکز، محمد مهدی ‌گویا تأکید کرد که بیماری آنفلوانزا در برخی از افراد جامعه عوارض شدیدتری دارد و اگر به درستی مراقبت نشود ممکن است منجر به مرگ فرد بیمار شود.

او در این مورد گفت: «افراد بالاتر از ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند و مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند از جمله افراد در معرض خطر می باشند.»

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در وزارت بهداشت تأکید کرد: «در این افراد آنفلوانزا شدیدتر و پرعارضه‌تر است و چنانچه به موقع تحت درمان قرار نگیرند، منجر به مرگ می‌شود.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: