آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 مهر ماه 1394 = 01-10 2015

شهر قم زير آوار آلودگی های صوتی

بدون شک اگر مردم از تاثيرات مخرب آلودگي صوتي آگاه شوند در مورد توليد اين آلودگي نيز رعايت‌هاي لازم را انجام خواهند داد. به گزارش فارس از قم،امروز آلودگي صوتي يک واقعيت غيرقابل چشم پوشي زندگي مدرن است و اين معضل زيست محيطي به نوعي عامل ايجاد استرس و تخريب اعصاب شده که مي‌تواند بر جسم و روان آدمي تاثيرات مخربي داشته باشد. اختلالات هورموني، کاهش شنوايي، اختلالات قلبي و عروقي و در نتيجه از بين رفتن سلامتي جسم همگي ناشي از همين آلودگي‌هاي صوتي است.

اما از آنجا که اين مسئله جزئي جدانشدني از زندگي شهرنشيني جديد است بنابراين توجه به آن نيز کم‌رنگ شده و آسيب‌هاي حاصل از آن چندان به چشم نمي‌آيد و اين معضل زيست محيطي به چالشي خاموش تبديل شده است. اين روزها آلودگي صوتي در شهر قم نيز به معضل بسيار جدي تبديل شده و فضاي خيابان‌هاي اين شهر حال و روز خوشي ندارد. ميزان تحمل گوش انسان در حدود 130 دسي‌بل است و اگر شخص پيوسته هشت ساعت در محيطي با آلودگي صوتي بالاي 70 دسي‌بل قرار گيرد حدود 5 تا 10ميلي‌متر جيوه فشار خون او بالا مي‌رود و اين در حالي است که اکنون آلودگي صوتي برخي از خيابان‌هاي شهر قم از جمله ميدان مطهري 85 دسي‌بل است که متاسفانه از توجه به اين معضل بزرگ غفلت شده است. حسن بختياري نايب رئيس شوراي اسلامي شهر قم در اين خصوص معتقد است: آلودگي صوتي يک از مهمترين معضلات زيست محيطي شهر قم است که نسبت به آن بي‌توجهي شده و اکنون اثرات مخرب آن بر روح و روان مردم و شيوه زندگي آنها آشکار گشته است. وي آگاهي دادن به مردم از طرق مختلف از جمله رسانه‌ها و همچنين فرهنگسازي در حيطه محيط زيست شهري را لازم مي‌داند. محمد فهيمي مشاور کميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر قم نيز با بيان اينکه حفاظت از محيط زيست امري ضروري است و مشارکت همگاني را مي‌طلبد گفت: در خصوص حفاظت از محيط زيست راهکارهايي در دين بيان شده است که لازم است توجه ويژه‌اي در اين خصوص شود. وي با اشاره به اينکه از جمله عوامل فيزيکي آزار‌دهنده انسان آلودگي صوتي است گفت: آلودگي صوتي عوارضي دارد که از جمله آنها مي‌توان به خستگي، کاهش شنوايي، سرگيجه، اختلال در خواب، عدم سلامت جنين و... اشاره کرد. فهيمي وسايل نقليه موتوري را مهمترين عامل آلودگي صوتي شهرها دانست و خاطرنشان کرد: لوازم صوتي، مشاغل مزاحم و... از ديگر عوامل آلودگي صوتي هستند. وي با بيان اينکه هر روز شاهد افزايش آلودگي صوتي در شهر قم هستيم ادامه داد: در برخي نقاط شهر از جمله ميدان مطهري ميزان آلودگي صوتي برابر با آلودگي صوتي کارگاه‌هاست که کارگران ملزم به استفاده از گوشي هستند. فهيمي با بيان اينکه طي 20 سال آلودگي صوتي 4 مرتبه مورد سنجش قرار گرفته است ادامه داد: در سال 91 آخرين بررسي در اين زمينه صورت گرفت که بررسي‌ها حاکي از افزايش 10 درصدي آلودگي صوتي در اين مدت بود و برخي مناطق قم نيز آلودگي صوتي 55دسي‌بل دارند که متاسفانه از حد مجاز فراتر است. وي به راهکارهاي کاهش آلودگي صوتي اشاره کرد و گفت: مهمترين راهکار فرهنگ سازي است زيرا مردم نقش اصلي را در کاهش آلودگي‌هاي صوتي بر عهده دارند. ايجاد فضاي سبز، ايجاد مسير جديد، استفاده از آسفالت ويژه و ديوارهاي حائل مي‌توانند نقشي عظيم در کنترل آلودگي صوتي داشته باشند. وي با اشاره به اينکه استفاده از تکنيک‌هاي معماري براي کاهش آلودگي صوتي امري متداول است، گفت: متاسفانه در معماري شهري ما کمتر به اين مسائل توجه مي‌شود.

جالب است بدانيم که کاشت گياهان و افزايش پوشش گياهي آن هم در شهري کويري همچون قم مي‌تواند يکي از راه‌هاي موثر در کاهش آلودگي صوتي باشد. پوشش‌هاي گياهي و درختان مي‌توانند امواج صوتي را پراکنده کرده و مانع ورود امواج به گوش شوند و عايقي در برابر امواج صوتي باشند.

اگرچه جوامع صنعتي و توسعه يافته با اين معضل بيشتر روبه‌رو هستند اما متاسفانه آلودگي صوتي در ايران و از جمله کلانشهرهايي همچون تهران، اصفهان، قم و... بسيار فراگير شده است و علت اصلي آن سرو صداي حاصل از خودروها و بويژه موتورسيکلت‌هاست که لازم است از سوي مسئولين با افراد متخلف و عاملان آلودگي صوتي برخورد شود که خوشبختانه اين امر از سوي پليس راهور قم در حال اجراست.

سيد کرم الله حسيني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان قم از توقيف 10 خودرو به علت سرپيچي از قانون و ايجاد آلودگي صوتي توسط تيم‌هاي گشت خبر داد. وي با اشاره به ماده 8 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي، گفت: طبق اين قانون خودروهاي متخلف متوقف و به پارکينگ ارجاع شدند. رئيس پليس راهنمايي و رانندگي استان قم ادامه داد: پليس بر اساس قانون با متخلفان از جمله عاملان آلودگي صوتي به طور قاطع برخورد مي‌کند.

وي نقش خانواده‌ها را در آموزش فرهنگ شهروندي به فرزندان اثرگذار عنوان کرد و افزود: پليس با هر نوع ناهنجاري در جامعه مقابله مي‌کند.

مرتضي احمدوند کارشناس مسايل شهري نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اينکه، آلودگي صوتي يکي از مواردي است که غالبا در شهرها کمتر مورد توجه مسئولان و حتي خود شهروندان قرار مي‌گيرد گفت: شايد در ظاهر اين نوع از آلودگي تاثير چنداني بر زندگي شهري نداشته باشد اما تحقيقات جديد حاکي از آن است که در بلند مدت اين آلودگي مي‌تواند چالش‌هاي متعددي روحي، رواني و حتي اجتماعي را سبب شود. وي با تاکيد بر اينکه تحقيقات جديد نشان مي‌دهد خود ترافيک موجب افزايش نزاع‌هاي خياباني در کلانشهرها شده است، افزود: بالاتر بودن آلودگي صوتي محيطي از حد مجاز موجب مي‌شود که آستانه صبر و تحمل شهروندان پائين بيايد و اين موضوع در کنار ديگر مولفه‌ها مي‌تواند منجر به تشديد آسيب‌هاي فردي و اجتماعي شود. اين کارشناس برنامه‌ريزي شهري با بيان اينکه راه حل دقيق و جامعي حتي در کشورهاي توسعه يافته براي مديريت آلودگي صوتي اجرايي نشده است خاطرنشان کرد: به نظر من بهترين راهکار در اين زمينه فرهنگ سازي است چرا که اگر شهروندان خود مراقب جلوگيري از توليد آلودگي صوتي باشند تا حدود زيادي مي‌توان اين چالش را مهار کرد.

احمدوند با تاکيد بر اينکه ضروري است در جانمايي اصناف و کسب و کارها نيز دقت نظر صورت گيرد گفت: واقعا هيچ توجيهي ندارد که کارگاه‌هاي تراشکاري، نجاري و... در مرکزيت شهر باشند و مديريت شهري مي‌تواند اين مشاغل را به حاشيه‌هاي شهر سوق دهد. وي خاطرنشان کرد: البته فناوري‌هاي نوين نيز مي‌توانند کمک بزرگي به کاهش آلودگي صدا کند و امروز نوآوري‌هاي مناسبي در اين عرصه ايجاد شده است. ضروري است تا در سطح شهر قم هرچه سريع‌تر نقشه صوتي شهر به روز شود و بر‌اساس اين پايش اقدامات لازم براي جابه‌جايي برخي مشاغل و همچنين کاهش ترافيک در معابر شهري صورت پذيرد. از سوي ديگر يک راهکار مناسب براي کاهش آلودگي صوتي فرهنگ سازي و افزايش آگاهي‌هاي شهروندان است. بدون شک اگر مردم از تاثيرات مخرب آلودگي صوتي آگاه شوند در مورد توليد اين آلودگي نيز رعايت‌هاي لازم را انجام خواهند داد.



amir October 1, 2015 06:25 PM

شهر قم زیر عرعر الاغست زیر زوزه گراز است
شهر قم هر طرفش ملایی آخوندی آیت الله وبسیج
آنطرف خواهر زینب همه در قبرستان در پی صیغه شدن بی تابند
زوزه نعش کشی لاشه آخوندک پیر ان طرف زوزه مداح که زند جیغ بنفش سر آن گلدسته نعره عرعر آن آخوندک
شهر قم مرکز گرگ است و شغال بی جهت نیست که آلوده شده !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: