آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 22 شهریور ماه 1394 = 13-09 2015

60 درصد مطلقه‌ها زنان زير 30 سال هستند

آمارهای نگر‌ان‌کننده‌ مشاور وزير ارشاد
60 درصد مطلقه‌ها زنان زير 30 سال هستند

عضو کميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و مشاور وزير ارشاد در امور جوانان و خانواده گفت: 15 درصد از طلاق‌هاي کشور مربوط به سال اول ازدواج بوده است و 60 درصد از مطلقه‌ها نيز زنان زير 30 سال بوده‌اند.

به گزارش ايسنا، محمود گلزاري در گردهمايي خيران ازدواج استان يزد که با حضور مسئولان، کارشناسان و جمعي از خيرين استان در باغ دولت‌آباد برگزار شد گفت: در حال حاضر 5/11 ميليون جوان زير 35 سال کشورمان در سن ازدواج قرار دارند گفت: در سال گذشته تنها 800 هزار مورد ازدواج در کشور اتفاق افتاده است.

وي ادامه داد: يکي از مهمترين مسائل جامعه را موضوع تشکيل و تحکيم بنيان خانواده خواند و گفت: امروزه منابع علمي نيز بر نقش موثر ازدواج موفقيت‌آميز و تشکيل خانواده‌اي سالم در سلامت و مصونيت انسان‌ها در برابر آسيب‌هاي اجتماعي اذعان و اقرار دارند و روانشناسان دنيا نيز در آخرين رويکردشان که روانشناسي مثبت است، خانواده را مهمترين کانون افزايش دو مقوله مهم يعني هيجانات و صفات مثبت مي‌دانند. مشاور وزير ارشاد با بيان اين که در حال حاضر 5/11 ميليون جوان زير 35 سال کشورمان در سن ازدواج هستند، گفت: در سال گذشته تنها 800 هزار مورد ازدواج در کشورمان اتفاق افتاده، ضمن اين که در اين مدت 160 هزار مورد طلاق نيز به ثبت رسيده است. گلزاري با نگر‌ان‌کننده خواندن آمارهاي موجود در مورد ازدواج و طلاق در کشور، هشت چالش در مورد ازدواج از قبل از اين رويداد تا پس از طلاق را متذکر شد و گفت: نکته اول در اين حوزه تجرد جوانان است که علل مختلفي دارد. وي مهمترين علت تجرد جوانان را مشکلات اقتصادي و شغل بنا بر اعلام 60 درصد از پسرهاي مجرد، مشکل همسريابي به عنوان يکي از مهترين علل ذکر شده از سوي دختران، آداب و رسوم نامناسب در مورد ازدواج، بي‌اعتمادي به طرف مقابل و بي‌مسئوليتي طرفين در قبال زندگي‌شان ذکر کرد.

وي رفع اين موانع ازدواج را در گروي تشکيل کارگروه‌هايي براي رفع مشکلات اقتصادي، همسرگزيني و فرهنگسازي در رابطه با اهميت ازدواج در بين جوانان ذکر کرد.

عضو کميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي عالي انقلاب فرهنگي موضوع همسريابي را به تنهايي يک چالش مهم در بحث ازدواج خواند و ادامه داد: مشاوره براي انتخاب صحيح همسر نکته‌اي است که بايد از طريق مشاوران و کارشناسان به جوانان در شرف ازدواج آموزش داده شود.

وي مقطع پنج سال اول زندگي زوجين را به عنوان پرطلاق‌ترين دوره در باب اهميت و حساسيت با پنج سال ابتدايي زندگي که بيشترين مرگ‌و‌مير نوزادان را در برمي‌گيرد، مقايسه کرد و گفت: هر چند زوجين از لحاظ سني نيازمند مراقبت نيستند ولي سن ازدواج آنها در اين سال‌ها بسيار پايين است و نيازمند مراقبت شديد هستند. وي معتقد است که همانطور که براي نوزاد در اين مقطع براي مقابله با بيماري‌ها واکسن تهيه مي‌شود، براي زوج‌هاي جوان نيز در اين سال‌هاي ابتدايي زندگي بايد بسته‌هاي آموزشي خاصي تهيه شود. گلزاري مداخله و مشاوره‌هاي بعد از اختلاف و همچنين مداخلات قبل از دادگاه را نيز از نکات مهم و موثر در صيانت از خانواده‌ها برشمرد و گفت: در واقع مشاوران به دنبال راهکار براي رفع مشکل و ادامه زندگي هستند ولي در دادگاه‌ها به دنبال مقصر و محکوم شدن افراد هستيم. مشاور امور جوانان و خانواده وزير ارشاد، رفع قوانين مشکل‌آفرين حقوقي را نيز يکي ديگر از موضوعات مهم در اين مقوله عنوان کرد و آخرين چالش در حوزه ازدواج را مديريت بعد از طلاق خواند و در اين باره گفت: در اين رابطه بايد روي موضوعاتي مانند بازگرداندن زنان مطلقه به همسرانشان در صورت واجد شرايط زندگي بودن و فرهنگ‌سازي در مورد ازدواج با افراد مطلقه، فرهنگ‌سازي شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: