آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 تیر ماه 1394 = 15-07 2015

35 طلاق از هر 100 ازدواج در تهران

مديرکل بهزيستي استان تهران با اشاره به آنکه تهران از لحاظ نرخ طلاق در بدترين شرايط قرار دارد، گفت: براساس آخرين آمارهاي رسمي ميانگين نرخ طلاق در کشور 2/16 درصد است در حالي که اين آمار در تهران به 31 درصد رسيده است يعني از هر 100 ازدواج 30 تا 35 مورد در استان تهران به طلاق ختم خواهد شد.

به گزارش ايسنا، دلبري از تلاش در جهت امضاي سند کاهش آسيب‌ها خبر داد و گفت: در تلاش هستيم با حمايت استانداري تهران سند جامع کاهش آسيب‌ها را در حوزه طلاق، کودکان کار و... به امضا برسانيم؛ همچنين با شهرداري نيز در جهت شناسايي نقاط آسيب‌زا سندي را تنظيم کنيم.

مديرکل بهزيستي استان تهران اظهار کرد: بهزيستي با طيف وسيعي از جامعه هدف گسترده و آسيب‌ها و معلوليت‌هاي مختلف مواجه است و بيش از 159 وظيفه را به جامعه هدف خود ارائه مي‌دهد.

دلبري ضمن اشاره به آنکه شعار امسال بهزيستي کشور «تنها همه با هم مي‌توانيم» است گفت: در غيراينصورت نمي‌توانيم کاري پيش ببريم و اين شعار به همراه رهنمودهاي مقام معظم رهبري در اين حوزه و همچنين همدلي و همزباني دولت و ملت و همچنين همکاري با نهادهاي خيريه و NGOها امکانپذير است.

وي ادامه داد: براي دستيابي به اهداف و کاهش آسيب‌ها و محروميت‌هاي جامعه هدف خود، با وجود پيچيدگي‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي و همچنين تخصصي‌بودن سازمان بهزيستي کشور، نيازمند همکاري‌هاي همه جانبه با ساير سازمان‌ها و نهادها هستيم. مديرکل بهزيستي استان تهران ادامه داد: چندي پيش 4 منطقه به بهزيستي استان تهران اضافه شده‌اند و به دنبال اين وسعت جامعه هدف بايد به دنبال رويکرد جديدي در مديريت خود باشيم و همچنين نيازمند يک بازمهندسي اساسي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي نيز هستيم. دلبري در ادامه ضمن اشاره به اينکه رويکرد اصلي سازمان بهزيستي کشور پيگيري آسيب‌هاي اجتماعي در دو سطح اول و دوم است، تصريح کرد: سطح يک اين پيگيري‌ها شامل تاکيد بر مناطق آسيب‌زا و آسيب‌خيز به ويژه حاشيه‌نشين‌ها است تا بتوانيم با ورود بر آنها از گسترش اين آسيب‌ها به ساير مناطق پيشگيري و جلوگيري کنيم. وي درخصوص سطح 2 آسيب‌هاي اجتماعي و مداخلات بهزيستي در آنها نيز اظهار کرد: تلاش مي‌کنيم با شناسايي و رصد در گروه‌هاي آسيب‌پذير و مداخلات به موقع و ارزان و در دسترس در آنها از آسيب‌ها جلوگيري کنيم.

مديرکل بهزيستي استان تهران درخصوص توانمندي جامعه هدف سازمان بهزيستي کشور نيز اظهار کرد: بدون تاکيد بر توانمندسازي جامعه هدف، راه به جايي نخواهيم برد و به همين دليل در تلاش هستيم با همکاري NGOها و سازمان‌هاي مردم نهاد در اشتغالزايي آنها تاکيد کرده تا بتوانيم آنها را توانمند کنيم.

مديرکل بهزيستي استان تهران ادامه داد: بهزيستي به تنهايي قادر به ورود و رسيدگي به تمامي آسيب‌هاي اجتماعي نبوده و بدون مشارکت‌هاي مردمي راه به جايي نخواهد برد به همين دليل به دنبال آن هستيم که از توان خوب و ظرفيت‌هاي مثبت مردم و NGOها در جهت کاهش آسيب‌ها اقدام کنيم. دلبري در ادامه از راه اندازي سامانه «سيستم نظارت و ارزشيابي خدمات بهزيستي» خبر داد و گفت: در تلاش هستيم به تعداد بالاي مراکز بهزيستي استان تهران (2700 مرکز بهزيستي) و همچنين با وجود اقدامات خوبي که در حوزه خصوصي‌سازي داشته‌ايم، اين ارزشيابي‌ها و نظارت‌ها را افزايش داده و يک بازنگري در اقدامات خود داشته باشيم.

وي در ادامه به مديريت انسان‌مدار در سازمان بهزيستي تاکيد کرد و گفت: طيف جامعه هدف سازمان بهزيستي کشور با ساير سازمان‌ها و نهادها متفاوت بوده و نياز است تا در حوزه اجتماعي بر مديريت انسان‌مدار تاکيد شود. مديرکل بهزيستي استان تهران درخصوص حمل‌‌و‌نقل معلولان نيز اظهار کرد: شهرداري‌ها به خوبي به اين حوزه ورود کرده و سازمان بهزيستي کشور نيز ماهيانه مبلغي را جهت حمل و نقل معلولان به آنها پرداخت مي‌کند که در تلاش هستيم ميزان آن افزايش يابد. دلبري از تلاش براي راه‌اندازي «شهر دوستدار معلول و سالمند» خبر داد و گفت: اميدواريم بتوانيم با همکاري با شهرداري، شهر دوستدار معلول و سالمند را ايجاد کنيم زيرا به طور قطع با راه‌اندازي چنين مراکزي، کليه افرادي که نيازمند به حضور در اماکن مناسب‌سازي شده هستند، از آنها بهره‌مند خواهند شد.

مديرکل بهزيستي استان تهران در ادامه به ارائه نيم‌رخ آماري درخصوص مسائل اجتماعي تهران پرداخت و گفت: تهران به عنوان مرکزيت سياسي، اداري و اقتصادي کشور داراي آمارهاي بسيار خوبي چون بيشترين نرخ زنان با سواد، همچنين حضور نيروهاي علمي و متخصص است و نرخ خودکشي در استان تهران نيز به نسبت ساير استان‌هاي کشور در پايين‌ترين رتبه قرار دارد. همچنين تهران در نرخ تصادفات برون شهري نيز داراي کمترين نرخ است.

دلبري ادامه داد: اما متاسفانه بيشترين آمار اتباع بيگانه در تهران حضور دارند و همچنين آسيب‌هاي نوپديد نيز در استان تهران بيش از ساير استان‌هاست.

وي در ادامه ضمن اشاره به بيشترين نرخ حاشيه‌نشيني و سکونتگاه‌هاي غيررسمي در تهران گفت: تهران از لحاظ نرخ بيکاري جوانان نيز داراي شرايط مطلوبي نبوده و تقريبا داراي بيشترين آمار در کشور است‌. همچنين از نظر کتابخواني و اقدامات فرهنگي و همچنين مجتمع‌هاي خدمات بهزيستي نيز داراي کمترين نرخ کشوري است.

دلبري ادامه داد: همچنين ميانگين زنان سرپرست خانوار در کشور 1/12 درصد است در حالي که در تهران اين آمار به 6/13 درصد رسيده است. نرخ ازدواج در تهران نيز منفي است.

وي با اشاره به حضور 450 کودک 3 تا 6 سال در مراکز بهزيستي عنوان کرد: همواره با چالش فرزندخواندگي در اين گروه مواجه هستيم و در تلاش هستيم تا فرآيند واگذاري آنها را کوتاه کنيم.

مديرکل بهزيستي استان تهران در پايان درباره ساماندهي متکديان نيز اظهار کرد: رسيدگي به متکديان و ساماندهي آنان از وظايف اصلي سازمان بهزيستي کشور نيست اما در اين خصوص همکاري‌هاي لازم را با شهرداري‌ها داشته اما با اين حال نمي‌توان گفت طي سال‌هاي آينده شاهد نبود متکديان در سطح شهر خواهيم بود.

از سوي ديگر، رييس سازمان بهزيستي کشور گفت: در سال گذشته از تولد 900 کودک معلول در کشور جلوگيري کرديم و اين فوق العاده حائز اهميت است.

دکتر انوشيروان محسني‌ بندپي گفت: با توجه به عميق شدن آسيب‌هاي اجتماعي، بروز معلوليت‌ها در اثر حوادث ترافيکي و بروز سالمندي در کشور، بايد نگاه همه جانبه‌اي به مسائل پيش‌رو داشته باشيم. وي ادامه داد: قرار بود در برنامه چهارم، 50 درصد از مناطق حادثه خير کشور را کم کنيم که متاسفانه نتوانستيم به اين مهم دست يابيم و با توجه به اين که معلولان حوادث ترافيکي يک عمر بر دوش بهزيستي هستند، پيشگيري و بهداشت را در اولويت برنامه‌هايمان قرار داده‌ايم.

رييس بهزيستي کشور افزود: با توجه به محدوديت منابع در کشور بايد از اين منابع صيانت کنيم، بايد نگاهمان به جامعه نگاه فرآيندي و سيستمي باشد و آسيب‌ها را رصد کنيم، آمار و اطلاعات دقيق داشته باشيم و با ابزار علم به مقابله با آنها برويم چرا که علم مي‌تواند براي هر مشکلي راه حلي ارائه کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: