آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 20 تیر ماه 1394 = 11-07 2015

ایران: تکدی گری؛ زخمی کاری بر پیکر جامعه

اراک- ایرنا- تکدی گری با چهره ای احساس گونه سال هاست که در جامعه به عنوان زخمی کاری خودنمایی می کند و در پس نقاب چند وجهی آن طیفی از آسیب های اجتماعی جریان دارد.

بسیاری از مردم هنوز با نگاه ترحم آمیز زمینه های ارتزاق متکدیان خیابانی را فراهم می کنند اما واقعیت آن است که بازیگران این عرصه با سوء استفاده از عواطف مردم بدون هیچ زحمتی مبالغ هنگفتی را به جیب می زنند و در پس نقاب مظلومانه آن ها بسیاری از آسیب ها نظیر قاچاق کودک، توزیع مواد مخدر و فحشا رخ می نمایاند.

پدیده تکدی گری در مقاطع مختلف سال یکی از دغدغه های متولیان اجتماعی و اجرایی استان مرکزی است و حضور متکدیان با چهره های عوام فریبانه در مقابل دیدگان مردم و استفاده از شیوه های آزاردهنده متنوع در دریوزگی از مسایلی است که برای سامان آن عزم جدی نیاز است.

هر ساله در فصول گرم سال بیشتر معابر و خیابان های شهر اراک پهنه جولان متکدیانی است که با پوشش های مختلف ایجاد شرایط رقت بار سعی در جلب منافع مادی از مردم را دارند و با درخواست های نابجا حقوق شهروندی را نقض می کنند.

برخی از این افراد با استفاده از معلولیت و بیماری، برخی با خواباندن کودکان اجاره ای در بستر پیاده روها، برخی با سد کردن مسیر عابران و یا مراجعه به منازل مردم امان آنان را می برند و با سماجت تا حصول منفعت مادی آزار خود را ادامه می دهند.

صحنه های حضور متکدیان در جای جای شهر اراک در شرایطی است که اجماع و زنجیره خدمتی در ساماندهی امور متکدیان با خلاء های جدی مواجه است و کارایی لازم در این حوزه را ندارد.

معاون امور خدمات شهری شهرداری اراک گفت: در اینکه تکدی گری یک مساله مهم در مدیریت شهری است شکی نیست اما قانونی وجود ندارد که متولی نگهداری متکدیان را شهرداری معرفی کرده باشد.

ناصر عسگری افزود: بحث جمع آوری متکدیان از سطح شهر با هماهنگی مقام های انتظامی در حیطه کاری شهرداری است اما مشکل اصلی نبود متولی مشخص برای ساماندهی و نگهداری این قشر است.

وی بیان کرد: شورای اسلامی کلانشهر اراک ایجاد یک گرمخانه در این شهر را مصوب کرده که مقدمات اجرای این طرح انجام و قرارداد آن با پیمانکار بسته شده است.

معاون امور خدمات شهری شهرداری اراک ادامه داد: در این مکان افرادی که خودشان مایل باشند نگهداری می شوند و هیچ ابزاری قانونی برای الزام ماندگاری متکدیان وجود ندارد.

عسگری اظهار کرد: بر اساس ظرفیت و توانمندی هایی که بهزیستی در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی دارد باید متولی اصلی در ساماندهی و ارایه خدمات اصلاحی به متکدیان باشد اما این دستگاه حمایتی به انحای مختلف از پذیرش این مسوولیت سرباز می زند.

وی گفت: وجود متکدیان در جامعه نه تنها منظر شهری را زشت و نازیبا جلوه می دهد بلکه چون رودخانه ای پنهان در جریان بخشی آسیب های اجتماعی عمل می کند.

معاون امور خدمات شهری شهرداری اراک افزود: این شهرداری آماده همکاری با دستگاه ها و نهادهای مختلف در خصوص ساماندهی متکدیان است به شرط آنکه متولی اصلی آن مشخص شود و تنها با اقدامات مقطعی در این عرصه گام برداشته نشود.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: متکدیان به 6 گروه تقسیم می شوند که بخشی از این افراد تا حدی نیازمند و فقیر هستند اما عده ای با روش های حرفه ای این پدیده را شغل خود قرار داده اند و کاسب کارانه احساسات مردم را به پول تبدیل می کنند.

اسماعیل تاج آبادی افزود: عده ای از متکدیان دارای اختلالات روانی هستند و تعدادی نیز معتاد بی خانمانند و برخی دیگر نیز افراد بی سرپرست کارتن خواب هستند.

وی ادامه داد: گروه دیگر متکدیان را بچه های خانواده های طلاق و بی سرپرست تشکیل می دهد که شناخت ماهیت دریوزگی برای تصمیم سازی موثر و راهبری مدیریت این حوزه امری ضروری است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: جمع آوری متکدیان با هماهنگی و دستور انتظامی بر عهده شهرداری است اما پس از این مرحله نهادهای حمایتی باید با ایجاد کانون نگهداری و حرفه آموزی هدایت سکان اصلاحی متکدیان را به دست گیرند که متاسفانه این حلقه از زنجیره ساماندهی گدایان در اراک مفقود است.

تاج آباد گفت: انتظار است سازمان بهزیستی پس از جمع آوری متکدیان نیازمند واقعی را شناسایی کرده و تحت پوشش بگیرد و یا برای حمایت های خاص این افراد به کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی شوند و شناسنامه تفکیکی از متکدیان حرفه ای و نیازمندان ایجاد شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: مشکل اصلی، متکدیان حرفه ای هستند که بیشتر این افراد علاوه بر تکدی گری در زمینه بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله فروش موادمخدر نیز فعالیت دارند.

تاج آباد بیان کرد: شورای اسلامی کلانشهر اراک بحث ایجاد گرمخانه یا همان نواخانه های قدیم را به تصویب رسانده و عملیات اجرایی این طرح توسط شهرداری به زودی آغاز می شود.

معاون سیاسی فرمانداری اراک نیز گفت: تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی است که در بروز و اشاعه بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر تاثیرگذار است.

حمید رضا فراهانی افزود: تکدی گری در جامعه می تواند در بروز و افزایش اعتیاد، حمل موادمخدر، بیماری های پر خطر، سرقت ، فحشا و سایر بزه های اجتماعی موثر باشد و بسیاری از کودکان و نوجوانان که به امر تکدی گری مشغولند طعمه سایر افراد می شوند.

وی ادامه داد: ایجاد اردوگاهی برای نگهداری متکدیان امری ضروری است و این مهم بر عهده شهرداری است که این اردوگاه در شهرستان اراک در حال ایجاد است که با ساخت آن بسیاری از مشکلات تکدی گری در این شهر حل می شود.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 2 نشست در خصوص ساماندهی متکدیان در این فرمانداری تشکیل شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: متولی اصلی جمع آوری متکدیان بر اساس قانون شهرداری است و در قانونی تکلیفی در این بخش برای بهزیستی تعریف نشده است.

عبدالکریم یادگاری افزود: ساماندهی و جمع آوری کودکان خیابانی و کودکان کار بر عهده بهزیستی است اما این نهاد متکدیانی را که در زمینه حمایت های مالی معرفی شوند نیز تحت پوشش قرار می دهد.

وی بیان کرد: کودکان کار و کودکان خیابانی نیز با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی جمع آوری می شوند و در زمان های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ساماندهی و نگهداری می شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: زمان کوتاه مدت 21 روز را شامل می شود که در این زمان بهزیستی با شناسایی خانواده این کودکان آن ها را به آغوش خانواده باز می گرداند.

یادگاری اظهار کرد: دوره حمایتی میان مدت، فاصله 21 روز تا یکسال را شامل می شود که در این مدت کودکانی که خانواده های آن ها شناسایی نمی شود نگهداری و مورد حمایت قرار می گیرند و در حمایت های بلند مدت نیز کودکان فاقد سرپرست در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: تکدی گری یا به زبان ساده تر گدایی یکی از معضلات جامعه است و متاسفانه غفلت و کندی در کور کردن این سرمنشاء زمینه ساز آسیب است.

غلامرضا فتح آبادی افزود: در بسیاری از موارد افراد شیادی هستند که کودکان و نوجوانان را به این امر تشویق و یا مجبور می کنند که خود زمینه دیگر جرایم از جمله اعتیاد، سرقت، فساد و فحشا، آزار و اذیت های جنسی را به دنبال دارد و به همین دلیل لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد تا بتوان آن را به شایستگی مهار کرد.

وی بیان کرد: تکدی گری به صورت پنهان و آشکار صورت می گیرد و نوع پنهان آن به صورت پنهانی و به قولی آبرومندانه انجام می شود، مانند کاری که دراویش، دعانویسان و کولی ها انجام می دهند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: در تکدی گری آشکار افراد متکدی به صورت آشکار و با استفاده از رموز روانشناختی ترحم مردم را به خود جلب می کنند و به شیوه های مختلف از جمله معلول نشان دادن خود و نشان دادن یک برگه پزشکی جعلی را که در آن به یک بیماری صعب العلاج اشاره شده، تقاضای کمک می کنند.

وی اظهار کرد: مطابق ماده 712 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 شخصی که به تکدی گری می پردازد به یک تا سه ماه حبس محکوم می شود و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی را که از طریق تکدی گری به دست آورده است، مصادر می شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی افزود: مطابق ماده 713 قانون مجازات اسلامی شخصی که اطفال و اشخاص غیر رشید را به تکدی گری به کار گیرد یا آنان را وسیله گدایی قرار دهد علاوه بر حبس از سه ماه تا 2 سال به استرداد تمامی اموالی که از این طریق به دست آورده است محکوم می شود.

فتح آبادی گفت: مهمترین قانون در زمینه ساماندهی امور مربوط به متکدیان مصوبه شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی این قشر است که در هشتاد و دومین نشست این شورا در 15 اردیبهشت ماه سال 87 به تصویب رسید.

وی ادامه داد: یکی از عمده ترین گرایش متکدیان به دریوزگی ،انسجام نداشتن و نبود همبستگی خانواده ها است و اینکه در سطح جامعه خانواده های ناقص و بی سرپرست فراوان مشاهده می شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: رسانه های جمعی آن طور که باید و شاید در این زمینه آموزش های فرهنگی مناسبی ارایه نداده اند و افراد را به درستی راهنمایی نمی کنند.

فتح آبادی گفت: حتی در برخی موارد مانند سریال های تلویزیونی راه های مختلف تکدی گری به نمایش گذاشته می شود و چه بسا افراد سود جو از این فیلم ها سوء استفاده می کنند و به همان روش ها تکدی گری خود را ادامه می دهند.

وی اظهار کرد: فقر، بیکاری، نداشتن مهارت و آشنایی با یک حرفه خاص نیز می تواند از دیگر دلایل عمده روی آوردن افراد به تکدی گری باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: مهاجرت و نقل و مکان افراد از روستاها به شهرها یکی دیگر از عوامل گرایش به تکدی گری است.

فتح آبادی عنوان کرد: بسیاری از افراد به امید زندگی بهتر و مدرن تر از روستای محل زندگی خود به سمت شهر مهاجرت می کنند و وقتی در شهر آنچه را که تصور می کردند نمی یابند به صورت عمد یا غیر عمد به تکدی گری روی می آورند.

وی اظهار کرد: نقص عضو و معلولیت از دیگر عواملی است که متاسفانه افراد را به سمت گدایی کردن سوق می دهد، البته این مورد عمومیت ندارد و در برخی موارد رخ می دهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: راحت بودن تکدی گری از دیگر علل گرایش متکدیان به این کار است زیرا تن پروران بی هیچ زحمتی در خیابان ها، سرچهارراه ها، پمپ بنزین ها و سایر مکان ها می ایستند و به روش های مختلف از مردم اخاذی می کنند.

فتح آبادی بیان کرد: ارتقای دانش دینی و فرهنگی مردم جامعه، جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستاها به شهرها، برخورد قاطع با متکدیان و جلوگیری از این پدیده توسط ادارات و سازمان های مسوول، قانونی کردن مقابله و مبارزه با گدایی و تعریف قضایی و حقوقی رفتار تکدی گرایانه به عنوان عملی که قانون را نقض می کند از جمله راهکارهای کاهش تکدی گری در جامعه است.

وی، مبارزه با رشد مشاغل کاذب از جمله دستفروشی ها، همکاری و هماهنگی سازمان ها با یکدیگر برای جلوگیری و رفع مشکل، تحت حمایت قرار دادن همه افراد معلول و بی سرپرست و تخصیص اعتبار به ستادهای استانی سامان دهی امور متکدیان و کودکان خیابانی را از دیگر عوامل موثر در مقابله با تکدی گری عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی افزود: بر اساس آخرین آمار اخذ شده تعداد متکدیان این استان به صورت حرفه ای و غیر حرفه ای 253 نفر است که این افراد در شهرستان های اراک، ساوه و خمین به امر تکدی گری می پردازند.

فتح آبادی توصیه کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و ترویج بیش از پیش فرهنگ نابجای تکدی گری، فرمانداران شهرستان ها باید نسبت به فعال سازی ستاد ساماندهی متکدیان اقدام کنند و دستگاه های ذیربط به ویژه شهرداری و فرماندهی انتظامی نیز همکاری های لازم را در این خصوص با فرمانداران داشته باشند.

کارشناسان و دست اندرکاران امور اجتماعی و اجرایی استان مرکزی بر این باورند که حل اصولی معضل تکدی گری و پرهیز از پاس کاری وظایف دستگاه ها به یکدیگر و شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت ها وابسته به تعیین متولی یا متولیان مقابله با این پدیده است که تصمیم سازان بایستی یک بار برای همیشه آن را حل کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: