آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 4 تیر ماه 1394 = 25-06 2015

مذاکرات؛ هشدار مشاوران به اوباما / اظهارات کری

هشدار 18 مقام پیشین آمریکایی درباره توافق ضعیف هسته ای
جان کری: اگر همه مسائل مهم در مذاکرات حل نشود، توافقی در کار نخواهد بود
مقام کنگره: بعید است نمایندگان توافق هسته ای احتمالی با رژیم ایران را بپذیرند

در آستانه سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به وین برای حضور در مذاکرات هسته ای، گروهی از مشاوران عالی‌رتبه در امور امنیت ملی آمریکا، هشدار می‌دهند که توافق هسته ای احتمالی با رژیم ایران فاقد ضمانت‌های امنیتی لازم است و سبب جلوگیری آنها از دست یابی به قابلیت ساخت تسلیحات هسته ای نمی شود.

به گزارش بی بی سی، این گروه از کارشناسان سیاست خارجی که در دولت‌های پیشین آمریکا مسئولیت‌های امنیتی بر عهده داشتند، از جمله پنج تن از افرادی که در دوره نخست ریاست جمهوری باراک اوباما کار کرده‌اند، روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده به دولت آمریکا هشدار دادند که توافق اتمی با رژیم ایران در معرض "رعایت نکردن همان استانداردهایی که خود دولت برای رسیدن به یک توافق خوب تعیین کرده بود."

در نامه این گروه از مشاوران پیشین دولت آمریکا آمده است که برای رعایت این استانداردها، باید نقش بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای در ایران پررنگ‌تر شود و شروطی برای رفع تحریم‌های رژیم ایران گذاشته شود.

انتشار این نامه با امضای ۱۸ مقام پیشین آمریکایی، از جمله دنیس راس مشاور سابق اوباما در امور ایران و خاورمیانه صورت گرفته است.

راس درباره نوشتن این نامه سرگشاده به خبرگزاری رویترز گفته است: مقام‌ات رژیم ایران باید بدانند که اگر قصد فریب داشته باشند با آنها برخورد می‌کنیم و حتی جزای یک تخطی کوچک، سنگین خواهد بود.

در همین حال وزیر خارجه آمریکا گفته: اگر همه مسائل مهم در مذاکرات حل نشود، توافقی در کار نخواهد بود.

جان کری که قرار است امروز راهی وین شود، گفت: توافق تنها در صورتی به دست خواهد آمد که مسائل اساسی حل شود.

مسایل اساسی و مهمی که وزیر خارجه آمریکا به آن اشاره می کند، برای رژیم تهران خطوط قرمز بشمار می رود که به گفته خامنه ای قابل قبول نخواهد بود.

جان کری گفت: ممکن است که مقامات رژیم ایران تمامی معیارهای لوزان را درک نکرده باشند. من بارها گفته ام که این موضوع تنها با حل مسائل مهم تعیین خواهد شد. اگر این مسائل مهم حل و فصل نشوند آنگاه توافقی در کار نخواهد بود.

وی افزود: ما به دنبال هر توافقی نیستیم، بلکه به دنبال توافقی هستیم که تضمین بدهد برنامه هسته ای رژیم ایران کاملا صلح آمیز است.

در همین حال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای سرگشاده به اوباما نوشته که بعید است نمایندگان توافق هسته ای احتمالی با رژیم ایران را بپذیرند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اد رویس گفته که شیوه مذاکرات هسته ای به گونه ای در حال جلو رفتن است که امکان رسیدن به توافقی پایدار و بامعنی را کاهش می دهد و این موضوع برای نمایندگان کنگره قابل پذیرش نیست.

وی در نامه خود نوشته است که دادن امتیازات ادامه دار به رژیم ایران باعث زیاده خواهی آنها خواهد شد و از احتمال تایید توافق هسته ای از سوی کنگره خواهد کاست.




آرش June 25, 2015 01:03 PM

ظاهرا این طور که به نظر می آید انرژی اتمی که قرار بود طناب نجات جمهوری اسلامی باشد و ضامن بقا نظام اسلامی باشد در عمل به طناب دار نظام تبدیل شده است ونظام اسلامی چه زهر را بخورد و چه نخورد نتیجه یکی است و آنهم نابودی جمهوری اسلامی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: