آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 تیر ماه 1394 = 22-06 2015

مسئله هسته‌ای، فروش سیب زمینی نیست

شرق: تندروها برای کارشکنی آماده بودند؛ طرحی به‎همین‎منظور تدوین شد و تلاش‌ها بر این بود که پیش پای تیم هسته‌ای سنگ بزرگی قرار گیرد. هیأت‌رئیسه دست‌به‌کار شد و با اِعمال برخی تغییرات در طرح پیشنهادی، مسیر را به‌سمت دیگری برد؛ نتیجه این شد که طرح یکی، دوبار تغییر اساسی کرد و درنهایت «علی لاریجانی» متنی را از ‌رو خواند که با آنچه خواسته «پایداری‌های» مجلس بود، بسیار تفاوت داشت و با تأکید خطاب به برخی از همان‌ها گفت: «مسئله هسته‌ای، فروش سیب زمینی نیست».
نمونه تغییرات رخ‌داده در کلیات طرح توجه‌برانگیز است، به‌ویژه تغییر در بند اول طرح یک‌فوریتی «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران». جبهه پایداری‌ها در بند نخست ماده واحده این طرح پیشنهاد «لغو کامل و یکپارچه همه تحریم‌های مقرر در قطع‌نامه‌های شورای امنیت، مصوبات اتحادیه اروپا، کنگره و دولت آمریکا در روز توافق» را خواستار شده بودند، اما درنهایت ماده یک این طرح به این جمله تغییر یافت: «لغو تحریم‌ها به‌طور کامل و جامع باید در متن توافق‌نامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود». تغییر کلیدی دیگر، اضافه‌شدن بند «هماهنگی‌های لازم با شورای‌عالی امنیت» بود و حذف نظارت هیأت هفت‌نفره نمایندگان بر حسن اجرای توافق.
مذاکره هسته‌ای بحث فروش سیب‌زمینی نیست
حالا آن‌طور که «عباسعلی منصوری‌آرانی» به «شرق» خبر داده طرح نهایی که ١٩٩ رأی موافق نمایندگان را جلب کرده است، به تیم هسته‌ای اجازه عمل بیشتری می‌دهد و بیشتر تأکیدی بر خط قرمزهاست و تیم هسته‌ای را در تاکتیک‌های دیپلماتیک آزاد گذاشته است. علی لاریجانی نیز در همین زمینه می‌گوید: «در این طرح، اصلاحات لازم انجام شده است تا دست مذاکره‌کنندگان در چارچوب موردِنظر رهبری و شورای‌عالی امنیت ملی باز باشد».
به ‌گفته رئیس مجلس، «ما نباید دست رهبری را در این قضیه ببندیم، بلکه ایشان هر تصمیمی در این قضیه گرفتند، باید در مجلس اطاعت کنیم و شورای‌عالی امنیت ملی هم مربوط‌به دولت نیست. موضوع هسته‌ای، بحث فروش سیب‌زمینی در کشور نیست و در مسائل این‌چنینی باید با شورای‌عالی امنیت هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم».
البته گله حمید رسایی به تغییرات رخ‌داده در طرح پیشنهادی این است که «اینها نظرات شورای‌عالی امنیت ملی نیست و نظر شخص ظریف و شمخانی در تدوین طرح نهایی تأثیرگذار بوده است».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: