آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 18 خرداد ماه 1394 = 08-06 2015

ناکامی اردوغان؛ سقوط ارزش پول و بورس ترکیه

با شکست حزب رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات پارلمانی این کشور برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، بازار سهام استانبول با افت ۶ درصدی روبرو شد. ارزش لیر ترکیه نیز به شدت سقوط کرده است.

به گفته ناظران، حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار طی بیش از یک دهه گذشته، در تشکیل یک دولت پایدار در ترکیه با مشکل روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، افزایش خطرپذیری سیاسی در ترکیه، یکی از نقاط توجه بازار طی چند ماه اخیر بوده است. این خطرپذیری ها اکنون به یک سطح کاملا متفاوت وارد شده است.

پیش از انتخابات، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به سرعت در حال کاهش بود. این کاهش اکنون می تواند به یک سقوط منتهی شود و فشارهای تورمی و همچنین فشار بر بانک مرکزی ترکیه را برای افزایش نرخ بهره بانکی به شدت افزایش دهد.

تا پیش از اعلام نتایج انتخابات ترکیه ، فعالان بازار امیدوار بودند میزان آرای حزب عدالت و توسعه ترکیه به اندازه ای باشد که بتواند به این حزب اجازه دهد به تنهایی در راس قدرت باقی بماند.

بر اساس آمارهای منتشر شده، ارزش لیر ترکیه طی سال کنونی نزدیک به 18 درصد کاهش پیدا کرده است. در میان ارزهای جهان، تنها واحد پولی اوکراین و برزیل کاهش ارزشی بیشتر از لیر ترکیه را در این مدت زمان داشته اند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: