آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 17 خرداد ماه 1394 = 07-06 2015

عروس زاگرس و روزهای سخت آتش و خاکستر

ایلام - ایرنا - ایلام، سرزمین آلام و دردها، سرزمین طلوع خورشید، سرزمین شهره به عروس زاگرس این روزها تن سوخته و خاکستریش آماج شعله های بی رحم زبانه آتش است.

به گزارش ایرنا، اینجا مردمانش با بلوط های زیبا انس و الفتی دیرین دارند و سایه سار خنک و دلنشین بلوط ها و بنه های پیر برای شان اصالت سرزمین شان است.

اینجا هر روز خورشید از پس کوه ها رو به بلوط های تناور سلام می دهد و آسمان به وسعت دل های مردمانش آبی و مهربان است.

این بلوط های کهن سال پناه مردمان این دیار در روزهای سخت آوارگی بودند و آنها را در گرما و سرمای روزهای جنگ و آوارگی سخاوتمندانه تکیه گاه و سایه سار بودند.

مردمان این سرزمین رویاهای خویش را نه در شهرهای بازی و زیبا بلکه در انداختن تابی بر شاخه های زیبای بلوط جستجو کردند و تنها مفر تفرج آنان این بلوط های زیبا و سرسبز بود.

در پی بی احتیاطی عوامل انسانی، اواخر هفته گذشته آتش بر دامن عروس زاگرس افتاد و بخش وسیعی از جنگل های دامنه کوه شلم غریبانه در آتش سوخت.

با وجود اینکه مسوولان منابع طبیعی پیش از این در خصوص روشن کردن آتش در مراتع و جنگل های استان به مردم بویژه گردشگران و طبیعت گردان هشدار داده بودند اما بواسطه سهل انگاری عوامل انسانی هر روز گوشه ای از دامن عروس زاگرس در آتش می سوزد.

با وجود اینکه زنان و مردان ایلامی از لحظات آغازین آتش سوزی اواخر هفته گذشته همپای گروه های امدادی، یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست، بسیج، شهرداری و آتش نشانی برای خاموش کردن آتش در محل حادثه حضور یافتند اما به علت خشک بودن علف ها و وزش باد، بخش وسیعی از جنگل های شلم طعمه آتش شد.

وقتی ستاد بحران وضعیت آتش سوزی در کوه شلم را بحرانی اعلام و از طریق رسانه ها ار مردم درخواست کمک کرد خیل زیادی از شهروندان با هر آنچه که در توان داشتند شبانه راهی کوه شدند و سعی کردند که آتش جنگلزارهای بلوط را خاموش کنند.

دیدن مردانی که شجاعانه در دل شب برای خاموش کردن آتش به کوه شلم ایلام آمده بودند و حماسه مردانگی و غیرت خویش را همچون سال های دفاع مقدس این بار برای مهار آتش در جنگل های استان آفریدند، بیانگر علاقه و عشق آنان به این سرزمین و بلوط های دوست داشتنی اش بود.

این در حالی بود که در همان روز آتش در گوشه گوشه جنگل های زاگرس در ایوان، هانیوان، ملکشاهی و مله پنجاب نیز همزمان زبانه کشید و بخش هایی از این کهنسال درختان زیبا طعمه حریق شدند.

هنوز زخم های شلم التیام نیافته بود که فرماندار دهلران از وقوع آتش سوزی در سطح شش هکتار از اراضی جنگلی (دنه) در بخش زرین آباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، روزهای گذشته بروز چند مورد آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان ایلام خسارت زیادی به منابع طبیعی و زیست گاه های حیات وحش زد.

بخش های وسیعی از منطقه جنگلی چغاسبز و ارتفاعات شلم مشرف بر شهر ایلام، منطقه پلنگ کنار در شهرستان ایوان، ارتفاعات روستای بلیین واقع در دهستان سیوان (میشخاص) و منطقه جنگلی مله پنجاب در روزهای گذشته دستخوش حریق شده بودند.

مدیر کل منابع طبیعی ایلام با ابراز تاسف از وقوع آتش سوزی های متعدد در هفته گذشته در جنگل های زاگرس گفت: نیروهای منابع طبیعی و محیط بانی پنج شهرستان تابعه استان در 24 ساعت اخیر برای کمک به اطفای حریق به محل حادثه آمده و در خاموش کردن و مهار آتش به سایر نیروهای امدادی کمک کردند.

خیراله آذر کردار در خصوص علت حادثه و میزان دقیق خسارت به عرصه های طبیعی ایلام گفت: به احتمال زیاد عامل انسانی و بی احتیاطی باعث بروز این حادثه است ضمن اینکه هنوز امکان بررسی دقیق میزان خسارت به عرصه ها مشخص نیست بنابراین در روزهای آینده و پس از خاموش شدن کامل آتش، در این خصوص اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وی، از استقرار نیروهای منابع طبیعی و محیط بانی بعنوان دیده بان در محل حادثه خبر داد و گفت: استقرار این نیروها بمنظور مراقبت از سرایت آتش و سقوط کنده های نیم سوخته درختان خشک به پایین ارتفاعات در محل حضور دارند و این حضور تا خاموش شدن کامل آتش ادامه دارد.

توپوگرافی خشن منطقه، کوهستانی بودن، تاریکی، دسترسی سخت، وزش باد شدید و سختی مسیر از جمله موانعی بود که مهار آتش را با مشکل مواجه کرده بود ولی با تلاش نیروهای امدادی، آتش نشانی، منابع طبیعی، سپاه، بسیج و گروه های مردمی و دوستداران محیط زیست پس از حدود 20 ساعت آتش بطور کامل مهار شد.

آذرکردار اضافه کرد: بی توجهی و سهل انگاری افراد ممکن است منجر به آتش سوزی در جنگل ها شود که باید افراد نسبت به آن توجه ویژه داشته و در زمان حضور در عرصه ها حافظ منابع طبیعی باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام افزود: سال گذشته 34 مورد آتش سوزی در سطح جنگل های استان رخ داد که 280 هکتار از کل جنگل های استان در اثر این آتش سوزی ها خسارت دید.

وی میانگین زمان رسیدن به مناطق مختلف جنگلی استان در صورت بروز آتش سوزی توسط عوامل امدادی را 20 دقیقه اعلام کرد و گفت: متاسفانه استان ایلام از تجهیزات و امکانات کافی برای مهار آتش برخوردار نیست.

آذرکردار تاکید کرد: کوهستانی بودن مناطق جنگلی و راه های صعب العبور امکان دسترسی سریع برای مهار حریق را با مشکل مواجه می کند، این در حالیست که وسعت جنگل های استان زیاد است و نمی توان برای هر هکتار آن محیط بان مستقر کرد.

وی اظهار کرد: در صورت عدم همکاری مردم در مهار آتش، صدها و هزاران هکتار از عرصه های جنگلی استان دچار حریق می شد.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: بیشترین عامل آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان، مربوط به خطای انسانی است.

آذرکردار با بیان اینکه حدود 50 هزار تا 60 هزار خانوار ایلامی در روزهای تعطیل وارد عرصه های طبیعی می شوند، افزود: امکان عمدی بودن این آتش سوزی ها وجود ندارد اما بطور قطع سهل انگاری و بی احتیاطی گردشگران باعث بروز حادثه شده است.

وی از همکاری و همراهی مردم فهیم و دوستدار طبیعت استان ایلام و تمامی دستگاه های اجرایی، انتظامی و امدادی که در مهار آتش سوزی مشارکت داشتند، قدردانی کرد.

وی، علت بیشتر این آتش سوزی ها را بی احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی برخی افراد اعلام کرد و افزود: منابع طبیعی،حفظ جنگل ها و مراتع سرمایه ملی هستند و مراقبت و حفاظت از آنها وظیفه همگانی است.

مدیرکل بحران استان نیز گفت: استان ایلام با جمعیت 570 هزار نفری دارای 640 هزار هکتار جنگل است و می توان گفت سرانه هر ایلامی از جنگل های بلوط 1،12 درصد است.

احمد کرمی اظهار کرد: باید علت وقوع و راه های جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها، مراتع و خاموش کردن آنها را جستجو کرد و برای ممانعت از این حوادث برنامه ای جدی داشت.

وی ادامه داد: بدون شک با وقوع آتش سوزی ها علاوه بر از بین بردن درختان زیبای بلوط و جنگل های استان که ریه ایلام محسوب می شوند و سالانه بیش از ده ها تن گرد و غبار را مهار می کنند، بسیار از گونه های مختلف جانوری و گیاهی نیز در معرض خطر قرار می گیرند.

کرمی اضافه کرد: حتی ممکن است در اثر این آتش سوزی ها برخی گونه های نادر منقرض شوند و به کلی از بین بروند.

به گزارش ایرنا، وقوع آتش سوزی های متعدد در جنگل های زاگرس تهدیدی جدی برای منابع طبیعی منطقه و کشور و یک زنگ خطر و هشدار برای مسوولان است تا تمهیدات لازم برای حفاظت از این موهبت های الهی را بیندیشند و علاج واقعه قبل از وقوع بکنند.

640 هزار هکتار معادل حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: