آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 فروردین ماه 1394 = 04-04 2015

پلنگ زیر گرفته زنده بود با چوب کشتند

10 روز نخست سال نو با مرگ دو پلنگ ایرانی همراه بود که یکی از آنها توسط دامداران بردسیر کرمان و دیگری در جاده‌های استان فارس کشته شد و خسارت جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست کشور وارد کرد. این ضایعه در حالی در روزهای نخست سال رخ داد که علاوه بر عوامل انسانی که به طور مستقیم به مرگ این گونه ارزشمند می‌انجامد، سرزمین ما با خشکسالی، کمبود طعمه، تخریب و کوچک شدن زیستگاه‌ها برای حیات‌وحش همراه است که تمامی این عوامل عرصه حیات را بر بزرگ‌ترین گربه‌سان کشور نیز تنگ کرده است.

پلنگ زیر گرفته زنده بود با چوب آن را کشتند

حدود 40 سال از مشاهده آخرین پلنگ در منطقه بردسیر در استان کرمان می‌گذرد، به طوری که حتی عشایر و دامداران نیز در این مدت این‌گونه ارزشمند را ندیده بودند اما پس از این مدت اخیرا گزارشاتی از حضور و مشاهده مجدد پلنگ در این منطقه به گوش می‌رسید که این‌گونه ارزشمند توسط افراد ناآگاه از میان رفت.
براساس خبر منتشرشده توسط دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران عصر پنجمین روز فروردین‌ماه یکی از همیاران محیط‌زیست طی تماس تلفنی با اداره محیط‌زیست شهرستان بردسیر اعلام کرد که یک پلنگ توسط دامداران در منطقه آزاد دشت اله‌آباد کشته شده است.
رییس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بردسیر در این‌باره گفت: پس از دریافت گزارش بلافاصله به همراه محیط‌بانان عازم منطقه شده و پس از حدود سه ساعت جست‌وجو حوالی ساعت ۱۶ عصر در دشت اله‌آباد یک خودرو وانت مزدا را مشاهده کردیم.
به گفته علی سرخوش پس از متوقف کردن خودرو، راننده وانت که از دامداران منطقه و دیگر سرنشین آن که چوپان وی بود تحت بازجویی قرار داده شدند اما هر دو آنها منکر هرگونه تخلفی بودند. پس از مدتی بازجویی تخصصی سرانجام راننده وانت اعتراف کرد که ساعاتی قبل پس از اطلاع از مشاهده پلنگ درون دشت، با خودرو به تعقیب پلنگ پرداخته و با سرعت زیادی به وسیله خودرو به پلنگ کوبیده است.
متهم نیز در اعترافات خود گفت: «پس از آنکه با خودرو پلنگ را زیر گرفتم، حیوان هنوز زنده بود اما چوپان با ضربات متعدد چوب، پلنگ مجروح را از پای درآورده است.»
متهمان پس از اعتراف به کشتار بیرحمانه پلنگ، محل رها کردن لاشه حیوان در یک کانال را نیز به ماموران نشان دادند و به کلانتری بردسیر منتقل شدند.
خودرو گذری پلنگ را کشت و فرار کرد
ماجرای مرگ پلنگ در سال نو به اینجا ختم نشد و با گذشت تنها چهار روز از این اتفاق، پلنگی دیگر این بار بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در استان فارس تلف شد.
بامداد دهمین روز فروردین‌ماه یک پلنگ ایرانی در محور شیراز به کازرون و در فاصله حدودا ۱۰ کیلومتری از شهر کازرون بر اثر برخورد با یک خودرو از بین رفت.پلنگ در منطقه سه راهی راهدار کازرون از کوه قبله پایین آمده و به نظر می‌رسد برای خوردن آب به طرف رودخانه شاپور در سمت دیگر جاده می‌رفته که با یک خودروی سواری برخورد کرده است.
براساس این گزارش، خودرو یادشده پس از برخورد با پلنگ توقف نکرده و نوع خودرو و راننده آن نیز شناسایی نشده است.متاسفانه با گذشت تنها ۱۰ روز از سال جدید تاکنون دو پلنگ ایرانی در کرمان و فارس بر اثر عوامل انسانی از بین رفته‌اند از این رو به نظر می‌رسد برای حفظ حیات‌وحش ارزشمند کشور نیازمند قوانین بازدارنده‌ای هستیم تا بتوانیم عوامل انسانی که به کشتار حیات‌وحش می‌انجامد را کنترل کنیم.



نسل بیدار April 5, 2015 02:39 AM

عهدنامه ترکمنچای را بوسه‌ بزنید که در برابر آنچه که در لوزان روی داد روی سفید شد * با گیوتین لوزان سر ایران را بریدند و یک جا سر همه میهنپرستان ایران را از تن‌ جدا کردند * وای بر ما که در برابر آنان که ایران را به ما سپردند شرمنده شدیم زیرا نتوانستیم این ملت را از این خفّت تاریخی‌ بیرون بکشیم و بلند کنیم * بدرود میهنم ایران *

شرم بر من اگر حریم تو در برابر چشمان من شکسته شود و مرگ بر من گر حریم تو را خودم با بی‌ تفاوتی‌ و بی‌ غیرتی شکستم *

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: