آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 27 اسفند ماه 1393 = 18-03 2015

اختلاف طبقاتی مردگان؛ تورم به قبرستان هم کشيده شد

تفاوت قيمت قبر در مناطق مختلف قم باعث شده امروز ديگر اختلاف طبقاتي مربوط به زنده‌ها نباشد و بين مردگان هم اختلاف طبقاتي شديدي حاکم باشد.

به گزارش مهر، «در قم هر چقدر پولت بيشتر باشد جاي قبرت هم بهتره. بين 200 تا 500 ميليون بالاخره يه جايي نزديک حرم شايد پيدا کني براي دفن، بين 50 تا 100 ميليون هزينه کني تو قبرستان شيخان خاکت مي‌کنن، بين 20 تا 40 ميليون امامزاده علي‌بن جعفر(ع) مي‌شه قبر پيدا کني، زير 5 ميليون بايد توي بهشت معصومه دنبال قبر بگردي اين صحبت‌هاي يک متخصص امور کفن و دفن در قم است که از وي قيمت قبر را در اين شهر پرسيديم.

شايد اين جمله را شنيده باشيد که مي‌گويند با هر ميزان مال و منال آخرش در يک متر خاک خواهيد خوابيد اما اين اين روزها با در نظر گرفتن صحبت‌‌هاي متخصص کفن و دفن که در بالا اشاره شد اين جمله به نوعي نقض شده است و شرايطي به وجود آمده است که در خانه ابدي مردگان هم تبعيض ايجاد شده و اختلاف طبقاتي آن اگر بيشتر از اختلاف طبقاتي اين دنيا نباشد کمتر نيست.

اما اکنون دفن ميت در بسياري از آرامستان‌هاي داخل شهر ممنوع شده و اگر هم دفني در اين اماکن صورت بگيرد مخفيانه و با قيمت‌هاي نجومي انجام مي‌شود.

در آرامستان‌هاي داخل شهر قيمت‌ها بسيار بالاست. به همين دليل آرامستان بهشت معصومه(س) قم تقريبا تنها گزينه براي مردم عادي محسوب مي‌شود.

بزرگترين آرامستان شهر قم در ابتداي اتوبان قم - تهران قرار دارد. پيش‌تر برخي از قمي‌ها به دليل اينکه اين آرامستان در خارج از شهر واقع شده بود کمتر تمايلي به دفن مردگان خود در اين مکان داشتند. البته برخي نيز اعتقادات خاص خود را درباره اين قبرستان دارند.

امير اسداللهي يکي از شهروندان قمي معتقد است اين قبرستان در مکاني واقع شده است که زه کش آب قم است و به همين دليل ما در حد امکان از دفن اموات خود در اين مکان خودداري مي‌کنيم.

اما ممنوع شدن دفن مردگان در آرامستان‌هاي داخل شهر و قيمت‌هاي سرسام آور قبر در اين قبرستان‌ها موجب شده مردم براي دفن اموات خود گزينه ديگري جز آرامستان بهشت معصومه(س) نداشته باشند.

نرخ تورم قبر بسيار بالاتر از نرخ تورم بخش‌هاي ديگر است

سال 89 سيد جمال الدين حسيني، مدير عامل وقت سازمان آرامستان‌هاي شهر قم در خصوص قيمت قبر در آرامستان بهشت معصومه(س) گفته بود: از ساکنين قم پول نمي‌گيريم و تنها هزينه خدمات که در حدود 150 هزار تومان است را دريافت مي‌کنيم اما در بخش قبرهاي ممتاز که از فضاي سبز مناسبتري برخوردارند و سطح قبر هم بالاتر است قيمت در حدود 700 هزار تومان است و در قطعه‌هاي خانوادگي يک ميليون و 250 هزار و در بقعه‌ها در حدود پنج ميليون تومان است.

اما اگر به قيمت‌هاي کنوني اين آرامستان نگاهي بيندازيم متوجه مي‌شويم نرخ تورم قبر بسيار بالاتر از نرخ تورم بخش‌هاي ديگر حتي بالاتر از رشد قيمت زمين و مسکن بوده است.

با استناد به گفته‌هاي حسيني مديرعامل وقت سازمان آرامستان‌هاي شهر قم در سال 89، قيمت قبر خانوادگي يک ميليون و 250 هزار بوده است که امروز ديگر در قطعه‌هاي خانوادگي 1 و 2 قبر‌فروشي وجود ندارد و قيمت قبر در قطعه خانوادگي 3، حدود 3 ميليون و 250 هزار تومان است يعني 2 ميليون افزايش قيمت طي 4 سال گذشته.

در اين ميان سازمان آرامستان بهشت معصومه(س) قم هم براي درآمد زايي و تأمين مخارج قبرستان قبرهاي 4 نفره خانوادگي که پيش تر به مردم واگذار شده است را با دريافت 3 ميليون و 250 هزار تومان به ازاي هر قبر به قطعه 6 نفره تبديل مي‌کند. جالب‌تر اينکه اين سازمان براي جابه‌جايي نام هر بلوک خانوادگي 4 نفره مبلغ يک ميليون و سيصد هزار تومان عوارض دريافت مي‌کند.

قيمت يک قبر در قطعه‌هاي خانوادگي 6 ميليون و پانصد هزار تومان است

عبد‌الحميد وکيلي قاهاني، مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اين سئوال که کساني که قبلا يک بلوک 4 نفره را خريداري کرده‌اند و حال مي‌خواهند آن را به 6 نفره تبديل کنند چرا بايد براي هر قبر آن هم در زمين خودشان هزينه 3 ميليون و 250 هزار توماني را بپردازند مي‌گويد: ما که از اين افراد تقاضاي اين کار را نکرده‌ايم خود آنها 10 بار مراجعه مي‌کنند و درخواست اين کار را دارند و ما براي مساعدت به آنها اين مبلغ را دريافت مي‌کنيم.

اگر کسي امروز بخواهد يک بلوک قبر خانوادگي 4 نفره خريداري کند بايد 13 ميليون براي خريد آن پول بپردازد و براي مسقف کردن و همچنين يکسان سازي با بلوک‌هاي همجوار مبلغي در همين حدود هزينه کند. با يک محاسبه ساده قيمت يک قبر در قطعه‌هاي خانوادگي حدود 6 ميليون و پانصد هزار تومان تمام مي‌شود. اگر با همين نسبت بخواهيم قيمت قبر در بقعه‌ها را محاسبه کنيم بايد رقمي بسيار بالاتر از اين مبلغ بپردازيم.

گرچه قيمت قبر در قطعه‌هاي ديگر مناسب تر از قطعه‌هاي خانوادگي است اما اين قطعه‌ها هم از افزايش قيمت در امان نبوده‌اند.

وصالي يکي از شهروندان قمي در اين ارتباط به مهر مي‌گويد: ابتداي سال 91 مادرم را در قطعه 15 آرامستان بهشت معصومه به خاک سپرديم. در آن زمان قيمت قبر 750 هزار تومان بود اما در زمان کمتر از 3 سال قيمت به بيش از 2 برابر افزايش يافته است.

در همين زمينه وکيلي مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم افزايش قيمت قبرها را منطقي مي‌داند و مي‌گويد: سازمان ما بودجه دولتي ندارد و بايد مخارج خود را از همين فروش قبرها تامين کند. هزينه نگهداري از فضاي اين آرامستان بسيار زياد است به طور مثال ماهي 30 ميليون تومان فقط هزينه برق مي‌پردازيم. اما به طور کلي بر‌اساس نرخ تورم و تقاضا قيمت قبرها را افزايش مي‌دهيم.

حال اگر نگاهي گذرا به قيمت قبر در اين قبرستان داشته باشيم به خوبي مي‌توانيم به اختلاف فاحش قيمت قبر در اين مکان پي ببريم يعني امروز ديگر اختلاف طبقاتي مربوط به زنده‌ها نيست و بين مردگان هم اختلاف طبقاتي شديدي حاکم شده است.

البته مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم ادعاي اختلاف طبقاتي مردگان را قبول ندارد و مي‌گويد: هيچ اختلاف طبقاتي وجود ندارد و تفاوت قيمت قبرها فقط به دليل قديمي بودن و امکانات آنهاست.

در آرامستان بهشت معصومه قم، قطعه‌هايي براي برخي اقشار خاص مردم در نظر گرفته شده است. به طور مثال قطعه هنرمندان که براي ارج نهادن به اين قشر فرهيخته در نظر گرفته شده است.

هاشم کلانتري متخلص به شمع از شاعران قمي است که نسبت به برخي بروکراسي‌هاي موجود در اين سازمان معترض است. وي به خبرنگار مهر مي‌گويد: چندي پيش همسرم که شاعر بود به رحمت خدا رفت. براي خاکسپاري در قطعه هنرمندان بهشت معصومه اقدام کرديم. مسئولان امر به ما گفتند براي خاکسپاري در اين قطعه بايد از اداره ارشاد نامه بياوريد و با توجه به اينکه آن مقطع تعطيلات بود و اينکه نمي‌شد جلوي خاکسپاري ميت را بگيريم از درخواست خود صرفنظر کرديم که بايد سازوکاري انديشيده شود تا اين مشکل پيش نيايد.

اما وکيلي مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم با رد اين ادعا مي‌گويد: در اين آرامستان قطعه‌هاي ويژه مانند قطعه پيشکسوتان ورزش، نام آوران، طلاب، خانواده شهدا و جانبازان، هنرمندان، در نظر گرفته شده است که سازمان‌ها و ارگان‌هاي مربوط به آنها وظيفه پيگيري امور آنها را دارند و برخي از اين ارگان‌ها نمايندگاني معرفي کرده‌اند تا در روزهاي تعطيلي مشکلي در اين خصوص پيش نيايد.

البته در کنار اين انتقادات بايد به فضاي مساعد و امکانات خوب اين آرامستان نيز اشاره کرد. وجود چند سالن ويژه ترحيم، خيابان کشي منظم، فضاي سبز مناسب، مکان ويژه بازي کودکان، ايجاد ايستگاه اتوبوس براي خدمت رساني بهتر به مردم از جمله خدمات قابل ذکر اين آرامستان است.

مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم نيز با اشاره به اقدامات مثبت اين سازمان مي‌گويد: ما با اجراي سيستمي که براي هر کد ملي بيشتر از يک قبر نمي‌توان اختصاص داد، به طور کامل جلوي دلال بازي را گرفته‌ايم. قبر در قطعه عمومي اين سازمان رايگان است و فقط هزينه 400 تا 450 هزار توماني براي دفن و کفن دريافت مي‌شود. در بحث توسعه اين آرامستان علاوه بر 100 هکتاري که از زمان پيش از انقلاب وجود داشته، 150 هکتار زمين جديد خريداري شده و به تدريج به فضاي اين آرامستان اضافه مي‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: