آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 26 اسفند ماه 1393 = 17-03 2015

مذاکرات؛ آنچه مقامات غربی به طور خصوصی می گویند

خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی از لوزان سوئیس نوشت: تلاش ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی درباره برنامه هسته ای رژیم تهران تا پایان ماه مارس، روز سه شنبه شدت گرفت ولی مقامات غربی هشدار دادند مسائل دشوار هنوز حل و فصل نشده است.

یک دیپلمات غربی با اشاره به مهلت پایان ماه مارس برای دستیابی به کلیات توافق بین رژیم ایران و شش قدرت بزرگ اعلام کرد: ما هنوز به آنجا نرسیده ایم. ما خواهیم دید چه اتفاقی در باقیمانده هفته می افتد ولی فعلا به آنجا نرسیده ایم.

سطح فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران و چگونگی لغو تحریم ها از جمله مسائل مورد اختلاف است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد که گفتگوها مفید بوده است.

اما یک منبع دیپلماتیک اروپایی گفته: شکاف های مهمی همچنان وجود دارد و مشخص نیست که بتوان این اختلافات را در روزهای آتی حل و فصل کرد.

پس از آنکه ظریف با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی خود در بروکسل دیدار کرد، این منبع گفت: گفتگوها، طولانی و مفصل بود ولی به ما امکان نداد اختلافات خود را کاهش دهیم.

فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد نمی توان به هر قیمتی به توافق دست یافت.

مقامات غربی به طور خصوصی می گویند که فائق آمدن بر اختلافات درباره برخی از مسائل باقیمانده بسیار دشوار خواهد بود.


نامه سناتورها/نگرانی رژیم/هشدار کاخ سفید

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد آمریکایی دوشنبه شب گفت دیپلمات‌های رژیم ایران در گفتگوهای هسته‌ای در شهر لوزان، دو بار به همتایان آمریکایی خود به خاطر انتشار نامه سرگشاده سناتورهای آمریکایی اعتراض کردند.

این مقام آمریکايی گفت: این دخالت سناتورهای جمهوری‌خواه در مذاکرات، مساله تازه‌ای در مذاکرات دشوار هسته‌ای بود که با ضرب‌الاجل پایان ماه مارس مواجه است.

این مقام گفت: بحث این نامه در گفتگوهای هسته‌ای روز یکشنبه میان مذاکره‌کنندگان ارشد رژیم ایران و آمریکا مطرح شد.

وی افزود مذاکره کنندگان رژیم ایران این بحث را مجددا در گفتگوهای روز دوشنبه میان جان کری و جواد ظریف مطرح کردند.

ظریف در گفتگو با رسانه‌های دولتی ایران اعلام کرد این نشست شامل موضوعاتی از جمله مساله جدید نامه سناتورها بود.

وی گفت: باید موضع دولت آمریکا درباره این نامه به صراحت بیان شود.


هشدار تهدیدآمیز کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که اگر رژیم ایران پس از بیش از یک سال مذاکره نتواند بر سر پرونده هسته‌ای خود با 1+5 به توافق برسد، آمریکا و شرکایس میز مذاکرات را ترک خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید گفت: رهبران رژیم ایران می‌دانند که اگر به تعهدات مندرج در توافق احتمالی هسته‌ای پایبند نمانند، مخاطرات بسیار جدی به جان خریده‌اند.

پیش تر یک مقام ارشد آمریکایی پس از پایان مذاکرات ۵ ساعته امروز در لوزان سوئیس گفته بود: رژیم ایران باید برای برطرف کردن نگرانی ها و دستیابی به توافق هسته‌ای، تصمیماتی سخت و ضروری را اتخاذ کند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش برده شود، افزود: اکنون زمان آن رسیده که رژیم ایران صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را به اثبات برساند. تا زمانی که تمام تکه‌های پازل در جای خود قرار نگیرند، تصویر کاملی نخواهیم داشت.

وی گفت که ضرب‌الاجل پایان ماه مارس خواهد بود اما مشخص نیست که تا پایان مهلت تعیین شده در انتهای مارس به توافق دست یابیم.







Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: