آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 1 بهمن ماه 1393 = 21-01 2015

باند ولایت: آقای ظريف ديگر تكرار نشود

سفر به پاريس در شرايط كنوني و قدم زدن با كري در خيابان‌هاي ژنو چه توجيهي داشت؟

به گزارش مشرق، روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: برگزاري مذاکرات هسته اي اخير ايران و اعضاي 1+5 در ژنو با حواشي خوبي همراه نبود! پياده روي 15 دقيقه اي وزير امور خارجه کشورمان و جان کري وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا و سفر آقاي دکتر ظريف به کشور فرانسه ( آن هم در زمان هتاکي دوباره نشريه شارلي ابدو به مقدسات مسلمانان) هيچ يک شايسته شأن انقلابي وزيرمحترم امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نبود.
در خصوص موضوع نخست،يعني پياده روي 15 دقيقه اي آقاي ظريف و جان کري در خيابانهاي ژنو نکاتي وجود دارد که نمي توان به سادگي از کنار آن گذشت. شيفت و تغيير فضاي مذاکرات از محل رسمي برگزاري آن تا خيابانهاي ژنو به طور طبيعي پيام آور نوعي صميميت ميان طرفين محسوب مي شود.
تصاوير منتشر شده از اين پياده روي به طور طبيعي چنين پيامي را به مخاطب منتقل مي کند. اين در حالي است که اساسا نمي توان با توجه به کارشکني هاي متعدد ايالات متحده آمريکا عليه ملت ايران ، صميميتي ميان وزراي امور خارجه کشورمان و آمريکا متصور بود. شايد استدلال شود که تيم سياست خارجي اوباما و تيم مذاکره کننده هسته اي آمريکا اساسا جنسي متفاوت از ساير مقامات آمريکايي دارند و از اين رو گپ و گفت صميمانه با آنها چندان اشکالي نيز ندارد!

اين در حالي است که خود آقاي دکتر ظريف و ديگر اعضاي تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان بهتر نسبت به پوچ بودن اين استدلال آگاه هستند! جان کري در جريان مذاکرات هسته اي وين 6 ،مسقط، وين 8 و حتي در جريان مذاکرات اخير هسته اي بسياري از مواضع بازدارنده و دروغين خود را عليه فعاليتهاي هسته اي صلح آميز کشورمان تکرار کرد و عملا مانع از امضاي توافق جامع ميان طرفين شد.

به عبارت بهتر،وزير امور خارجه آمريکا فردي است که نه تنها حقوق هسته اي کشورمان را ناديده انگاشته است، بلکه با زياده خواهي هاي خود هزينه هاي زيادي را به لحاظ زماني و ديپلماتيک به دستگاه سياست خارجي کشورمان( که متاسفانه تمام تمرکز خود را بر روي موضوع هسته اي گذاشته است) وارد نموده است.

نبايد فراموش کرد که جان کري همان وزير امور خارجه اي است که پس از امضاي توافقنامه ژنو، حق ذاتي غني سازي کشورمان را نفي کرد و آن را به حقي اکتسابي ، آن هم با اجازه قدرتهاي سلطه گر! تنزل داد. به راستي پياده روي صميمانه با او چه معنا و مفهومي دارد؟ شايد اگر کري در جريان مذاکرات ژنو ، از مواضع نادرست و دروغين خود و سران کاخ سفيد کوتاه آمده بود و حقوق هسته اي ملت ايران را به رسميت شناخته بود، اين پياده روي مي توانست پيامي ديپلماتيک ( به معناي گشايش کامل در مذاکرات هسته اي ) داشته باشد اما آيا واقعا مقامات آمريکايي چنين مواضعي اتخاذ کرده اند؟!

پاسخ اين سئوال منفي است. موضوع ديگر، به حضور وزير امور خارجه کشورمان در فرانسه و ديدار وي با لوران فابيوس وزير امور خارجه اين کشور باز مي گردد. اين ديدار درست زماني صورت گرفت که توهين نشريه شارلي ابدو به ساحت پيامبر اعظم ( ص) ، احساسات صدها ميليون مسلمان را جريحه دار کرده بود. در اين خصوص، لغو سفر وزير امور خارجه کشورمان به کشوري که با سياستهاي خود، زمينه را جهت توهين به اديان آسماني و مخصوصا دين مبين اسلام را فراهم ساخته بود حداقل انتظار ملت ايران و مسلمانان دنيا از آقاي دکتر ظريف محسوب مي شد. با اين حال حضور وزير امور خارجه کشورمان در فرانسه، صرفا معطوف به مذاکرات هسته اي گرديد! رفتار بيروني آقاي دکتر ظريف به گونه اي بود که گويا اساسا هتاکي نشريه شارلي ابدو در مقابل مذاکرات هسته اي اهمیتي براي ايشان نداشته است. دکتر ظريف نبايد فراموش کند که ايشان پيش از آنکه نماينده ايران در مذاکرات هسته اي باشد، وزير امور خارجه کشورمسلمان و انقلابي است.كه بيش از سه دهه با غرب چالش هاي جدي دارد .از اين رو موضع گيري قاطعانه وي در مقابل کارشکني ها و اقدامات موهن غرب در قبال جهان اسلام انتظار حداقلي ايرانيان و ساير مسلمانان از وزارت امور خارجه کشورمان محسوب مي شود.

در نهايت اينکه از آقاي دکتر ظريف و ساير اعضاي تيم مذاکره کننده هسته اي و اعضاي دستگاه ديپلماسي کشورمان انتظار مي رود تا در ادامه روند مذاکرات و همچنين در ساير آوردگاه هاي بين المللي، حساسيتهاي حاکم بر کشورمان و جهان اسلام را مطالعه کرده و ايستادگي قاطعانه در برابر هتاکي ها و کارشکني هاي غرب را فداي مذاکرات هسته اي با آنان نکند. بي ترديد قدم زدن صميمانه با كري در خيابان هاي ژنو ونيز سفر به پاريس دو خطاي ديپلماتيك محسوب مي شود.خاضعانه از آقاي ظريف مي خواهيم ديگر اين خطاها را تكرار نكند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: