آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 دی ماه 1393 = 14-01 2015

به سيم آخر زد: با استيضاح وزير ارشاد موافقم

عبدالرضا كاهاني كارگردان فيلم استراحت مطلق كه فيلمش از سوي هيئت انتخاب فيلم فجر رد شده است، روز گذشته نشست خبري برگزار كرد و با ادعاي اينكه مديران سينمايي او را فريب داده‌اند، حسابي از خجالت سازمان سينمايي و مديرانش درآمد.
به گزارش«جوان» عبدالرضا كاهاني پس از مهاجرت نصفه و نيمه‌اش به فرانسه كه ابتدا به عنوان مهاجرت دائمي رفت و بعد با ساخت فيلم «هنوز وقت داريم» به ايران بازگشت، فيلم جديد را با عنوان «استراحت مطلق» ساخت و فرم شركت در جشنواره فجر را نيز پر كرد. اما هيئت انتخاب فيلم‌هاي فجر اين اثر را انتخاب نكردند. كاهاني روز گذشته نشست خبري برگزار كرد و در ابتداي نشست گفت: در شأن من و شما نيست كه در اين روزهايي كه كارهاي زيادي وجود دارد، يك نشست خبري براي فيلم من برگزار شود. اساساً انگيزه‌اي براي گفت‌وگو نبوده و به اجبار اين نشست برگزار شده است. اين كارگردان سپس به رأي نياوردن فيلم‌هاي قبلي‌اش در هيئت انتخاب فيلم فجر اشاره و تأكيد كرد: اگر استراحت مطلق رأي مي‌آورد، من خودم تعجب مي‌كردم. وي سپس نوك پيكان انتقادات خود را به سمت جشنواره فجر گرفت و گفت: جشنواره فجر براي امثال من انتخاب غلطي است و اساساً وقتي از هر چيزي به كرات حرف زده مي‌شود يعني وجود ندارد. وقتي كه مرتب از اعتدال و اميد حرف مي‌زنيم، لابد نيست. عبدالرضا كاهاني در نشست خبري خود به نحوه انتخاب فيلم‌ها در فجر حمله كرد و سينماي اجتماعي را ترسو ناميد. كارگردان «هيچ» سپس ساختار سينماي ايران را به سخره گرفت و ادامه داد: تنها كشوري كه مي‌شود فيلم نفروش ساخت و باز هم فيلم ساخت ايران است. حيرت‌انگيز است كه در خارج از كشور فيلم ساخته مي‌شود و اگر نفروشد كارگردان سال‌ها نمي‌تواند فيلم بسازد. كارگردان فيلم «بيست» به اتفاقاتي كه بعد از سفرش به فرانسه رخ داد و استقبال ايوبي و احساني از بازگشت وي و قول‌هاي رضاداد به او گفت و اذعان كرد: من معمولاً جلسات سينما‌هاي دولتي نمي‌روم، چون ادبيات مسئولان به اين‌گونه است كه تو مجاب شوي. مسبب همه‌ اين اتفاقات رضاداد است و من فريب وي را خوردم. وي مي‌توانست پشت‌صحنه هماهنگي‌هايي انجام دهد كه به اينجا نرسد اما مديريت درستي در اين‌باره نكرد. كاهاني با بيان اينكه ما نياز به وزيري داريم كه از فيلم‌هاي ما دفاع كند، گفت: علي جنتي اگر نمي‌تواند، برود. من به شخصه با استيضاح چنين وزيري موافقم.كاهاني كه از رد شدن فيلمش توسط هيئت انتخاب فيلم فجر به شدت ناراحت است، در نشست خبري خود اين وعده را داد كه فيلمش را اكران خواهد كرد و براي اكران آن نيازي به پروانه فيلم و صدور مجوز اكران ندارد چون «خدا» پروانه را صادر مي‌كند!
كارگرداني كه مورد علاقه جريان شبه‌روشنفكري سينماي ايران است با چند فيلم از جمله «هيچ»، «بيست» و «اسب حيوان نجيبي است»، ساز و كار قانوني وزارت ارشاد را براي صدور پروانه نمايش فيلم‌ها زير سؤال برد. اگرچه بعيد مي‌رسد كه ارشاد و سازمان سينمايي زير بار قانون‌شكني احتمالي كاهاني براي اكران بدون مجوز فيلم «استراحت مطلق» برود اما اين كارگردان با موضع‌گيري خود نشان داد كه پتانسيل لازم را براي عبور از چارچوب‌هاي قانوني و مدني دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: