آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 22 آذر ماه 1393 = 13-12 2014

10میلیون بیسواد در ایران و لزوم آموزش افراد

حق زندگی - یکی از مهم ترین مالفه های رشد جوامع وجود شهروندان آموزش دیده و باسواد است. هر کدام از شهروندان ایرانی طبق قانون اساسی حق دارند که آموزش و پرورش رایگاه استفاده کنند و موضوع آموزش می بایست در اولویت نهادهای دولتی و غیر دولتی قرار گیرد.

مطالعه باعث می شود تا افراد بتوانند بهتر زندگی کنند و از استقلال نسبی برخوردار باشند.

روز پنج شنبه، ۲۰ آذر، رئيس سازمان نهضت سوادآموزی ایران، علی باقرزاده به خبرگزاری تنسیم اعلام کرد که حدود ۹ ميليون و ۸۲۰ هزار بی‌سواد در ايران وجود دارد.

همچنین محمد مهدی‌زاده،‌ معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی، روز ۲۲ ارديبهشت سال جاری به خبرگزاری دولتی ايرنا گفته بود که سه ميليون و ۴۵۰ هزار تن بی‌سواد زير ۵۰ سال هستند و شش ميليون و ۳۰۰ هزار بی‌سواد ديگر بالاتر از ۵۰ سال دارند.

عمده‌ترين دليل، افت پوشش حداکثری تحصيل و کم‌توجهی به مسائل فرهنگی اعلام شده است.

و برخی از چالش هایی که رسما اعلام شده است عبارتند از:

نبود بانک اطلاعاتی مناسب و کامل از افراد بی‌سواد و کم‌سواد؛ بی‌تمايلی در ميان بی‌سوادان؛ شناسايی نشدن گروه‌های آموزش‌ناپذير مانند معلولان ذهنی؛ · پايين بودن انگيزه در ميان آموزشياران؛ · غفلت سازمان نهضت سوادآموزی در اين مورد؛ ورود کودکان بازمانده از تحصيل به چرخه بی‌سوادان؛ تعصبات قومی و ممانعت از تحصيل دختران در برخی شهرها و روستاها. در همین زمینه خبرگزاری ایلنا به نقل از معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز ۱۹ آذر خبر داده بود که «امسال ۱۵۶ هزار کودک ایرانی به مدرسه نرفته‌اند».

خبرگزاری ایرنا همچنين به نقل از شيرزاد عبداللهی، روزنامه‌نگار و صاحب‌نظر در مسائل آموزش و پرورش، «مشکل‌های آماری» را يکی از چالش‌های پيش روی سازمان نهضت سوادآموزی دانست.

به گفته آقای عبداللهی، آمارهای نهضت سوادآموزی از تعداد کم‌سوادان و بي‌سوادان و همچنين تعداد کسانی که توسط نهضت باسواد شده‌اند «قابل اتکا نيست».

او گفت: «گاهی در روستايی که برای مثال ۱۰۰ نفر جمعيت دارد آمار افرادی که باسواد شده‌اند ۱۵۰ نفر است. حتی ممکن است اين آمار دو بار ثبت شده باشد.»

روزنامه اعتماد هم، روز ۱۹ تير سال جاری در گزارشی از مبارزه با بی‌سوادی در ايران نوشت: «بررسی‌ آمارهای رسمی از نرخ بی‌سوادی طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد با گذشت ۳۵ سال از تشکيل سازمان نهضت سوادآموزی، ايران در جايگاه مناسبی از نظر سوادآموزی قرار ندارد.»

به نوشته اين روزنامه،‌ ايران «بر اساس آمارهای يونسکو، در ميان ۱۶۴ کشور جهان در رتبه هشتاد و ششم سوادآموزی» قرار دارد.

اعتماد از نگرانی دولت حسن روحانی از وجود حدود ۱۰ ميليون بی‌سواد خبر داده و به نقل از اسحاق جهانگيری، معاون اول رئيس جمهوری ايران، نوشته بود: «دولت نمی‌تواند نسبت به جمعيت بی‌سواد کشور بی‌تفاوت باشد و برای ريشه‌کنی بی‌سوادی از هيچ تلاشی دريغ نخواهد کرد.»

مواردی که بیان شد، از جمله مشکلاتی هستند که می توان با یک برنامه ریزی صحیح و اختصاص بودجه ای به سازمان های غیر انتفاعی و غیر دولتی برطرف کرد. مطمنا افراد بسیاری هستند که تمایل دارند به صورت داوطلبانه در راه آموزش شهروندان ایرانی قدم بردارند اما نیاز است که دولت این نهادها و انجمن های مردمی را حمایت کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: