آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 13 آذر ماه 1393 = 04-12 2014

مقصران تخریب کاخ ورسای ایران چه کسانی هستند؟

میراث فرهنگی و گردشگری بزرگترین خانه تاریخی تهران را کسانی خراب می‌کنند که همگی در نگهداری از این بنای ارزشمند در تهران تعلل کرده‌اند از سازمان میراث فرهنگی گرفته تا شهرداری و حتی شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی که مالک آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، بزرگترین خانه تاریخی تهران را خراب می‌کنند تا به جایش یک برج 9 طبقه با کاربری تحاری و اداری بسازند. برجی که حتما ساخته می‌شود تا تهران را از بزرگترین خانه باغ تاریخی‌اش تهی کند؛ آن هم خانه باغی که به کاخ ورسای در ایران مشهور است. در این میان فقط پول است که زورش می‌رسد تا این خانه را خراب کرده و جایش برج بسازد وگرنه هر کسی تیشه‌ای به بخشی از آن زده تا زودتر این لکه تاریخی از تهران پاک شود. حتی سازمان میراث فرهنگی که متولی حفاظت از بناهای تاریخی تهران است و رئیسش حکم معاون رئیس جمهور را دارد و حداقل هفته‌ای یک بار در کنار همه وزرا و اعضای هیات دولت می‌نشیند هم نمی‌تواند از تخریب این بنای تاریخی جلوگیری کند همانطور که پیش از این نتوانست مانع تخریب بناهای تاریخی دیگر تهران و شهرهای دیگر شود!

کاخ ورسای ایران هم اگر خراب شود سرنوشت همان خانه‌ها و بناهایی را پیدا خواهد کرد که به جایشان برج هایی سر به فلک کشیده ساخته شده و به بار ترافیک تهران اضافه می کنند؛ مانند مجتمع تجاری که به جای ساختمان پرچم در دروازه شمیران ساخته شد یا .... .

کاخ ورسای بیش از یک هکتار از زمین‌های جردن را به خود اختصاص داده به همین علت بزرگترین خانه محسوب می‌شود. معماری‌اش از قصر «لو پتی تریانون» یکی از کاخ‌های جانبی ورسای در فرانسه کپی برداری شده است و اشیاء بکار رفته در آن بسیار قبل از انقلاب به روایتی حدود «15میلیون دلار» قیمت گذاری شده بود.

خانه-باغ ورسای یا همان قصر سنگی از حدود سال 85 تا 93 از درخت تهی شده و دیگر نمی‌توان به آن خانه باغ گفت. در و دیوارش سالم است اما در و پنجره‌هایش را خراب کرده و آن را از هر گونه زیبایی خالی کرده‌اند. پرده‌هايش بلژيكی و درهايش متعلق به يك قصر فرانسوي بود. دستگيره ها را هم از روي يك مدل مربوط به يكصد سال پيش و به صورت اختصاصي براي این خانه ساخته بودند.

مقصران نابودی این خانه تاریخی چه کسانی هستند؟

حالا سئوال افکار عمومی اینجاست که مقصر اصلی نابودی این خانه تاریخی که امروز یکی از هویت‌های تاریخی شهر تهران به حساب می‌آید چه کسانی یا چه نهادها و سازمان‌هایی هستند؟سازمان میراث فرهنگی که آن را هنوز در فهرست میراث ملی ایران ثبت نکرده و حتی در ثبت اضطراری آن تعلل می‌کند و یا اینکه بعد از خبرساز شدن این خانه مقصر را شهرداری می‌داند و عنوان می کند که مجوز تخریب توسط شهرداری منطقه 3 داده شده است؟

و یا شهرداری تهران که باید قبل از صدور مجوز این خانه تاریخی از سازمان میراث فرهنگی استعلام می‌گرفت تا اگر این بنا جزو بناهای ارزشمند و دارای ارزش ملی است، مانع تخریبش شود؟

شاید هم بی تفاوتی شورای شهر تهران وقتی که می‌گویند تا متولی حفاظت از بناهای تاریخی اظهار نظری نکرده ما هم نمی‌توانیم نظری بدهیم؟

اصلا شاید مجوزی در کار نبوده و تخریبش با مجوزهای دیگر درحال وقوع است. چرا که این خانه تا همین چند سال پیش در دست نهاد ریاست جمهوری بود و سپس یکی از شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری آن را خریده است و اکنون به یک سرمایه‌گذاری سپرده شده که از قضا یکی از بانک‌های خصوصی کشور را نیز دارد.



amir ershadi December 4, 2014 04:49 AM

چرا من میدانم چه کسانی هستند کارتن خوابها و کسانی که برای
یک قرص نان دولت خد متگزار اسلام وامت را زیر سیوال میبرند
واز یک ویرانه زمان طاغوت کاخ ورسای میسازند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: