آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 5 مهر ماه 1393 = 27-09 2014

روند نزولی قیمت نفت خام در بازار حفظ شد

روند نزولی قیمتهای نفت خام در هفته منتهی به ٢٣ سپتامبر (١مهرماه) تا حدودی تضعیف شد اما عرضه فراوان نفت و کاهش نرخ رشد تقاضا سبب شده است که قیمتهای نفت خام نتوانند استحکام قبلی خود را بدست آورند.

به گزارش خبرنگار شانا، احتمال وقوع اعتصاب در نیجریه توانست سبب نگرانی بازار شود و روند نزولی قیمتهای نفت خام را تضعیف کند. بویژه این که مشکلات تولید در میدان نفتی Buzzardدر دریای شمال سبب وقفه در عرضه نفت خام فورتیس شد.

اما به هر حال تولید نفت خام لیبی در سطح ٧٠٠هزاربشکه در روز ادامه دارد و صادرات نفت خام این کشور در ماه سپتامبر توانست به ٦٨٠ هزاربشکه در روز برسد، که ٧٠ هزار بشکه در روزبالاتر از ماه اوت است. البته حمله راکتی ناراضیان به میدان نفتی الشراره سبب شد که تولید نفت خام لیبی از ٨٧٠ هزاربشکه در روز به سطح ٧٠٠ هزاربشکه در روز کاهش یابد.

قیمت نفت در ماه نوامبر افزایش زیادی ندارد

در این میان تداوم تولید بالای نفت لیبی و همچنین وجود١٠ میلیون بشکه نفت خام نیجریه برای ماه اکتبرکه هنوز درخواستی برای خرید آن از سوی مشتریان نفتی ارایه نشده است، در حالی که برنامه بارگیری نفت خام برای ماه نوامبر نیز اعلام نشده، نشان می دهد هرگونه افزایش قیمت درماه نوامبر از شدت بالایی برخودار نخواهد بود.

در عین حال از آنجایی که در بازار اروپا عرضه نفت به اندازه کافی وجود دارد، احتمال نمی رود که قیمتهای نفت خام بتوانند روند صعودی خود را ازسر گیرند بویژه اینکه در ماه سپتامبر و اکتبر در حدود ٦٠٠ هزار بشکه در روز از ظرفیتهای پالایشی به دلیل انجام عملیات تعمیر و نگهداری از جریان عرضه خارج شد ه اند. بنابراین با توجه به کاهش ظرفیت پالایشی، ضعف تقاضا برای نفت خام تاثیر خود را بر قیمتهای نفت خام آشکار خواهد ساخت. در این میان انجام عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ها در آمریکا، توانسته است تقاضا برای نفت خام های سبک و شیرین و همچنین نفت خامهای ترش را تحت فشار قرار دهد و به این ترتیب به ضعف قیمتهای نفت منجر شود.

مازاد عرضه نفت در آمریکا

معامله گران اعلام کردند که مقادیرقابل توجهی از نفت خام های سنگین کانادا به منطقه تگزاس عرضه خواهد شد و بنابراین، قیمت نفت خام ترش و سنگین در خلیج مکزیک تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت. زیرا شرکت Enbridgeبه زودی در ماه نوامبر شروع به پر کردن خط لوله جدید ٦٠٠ هزار بشکه ای خود خواهد کرد که ایالت ایلینویز را به منطقه کوشینگ متصل می سازد و با خط لوله Seaway متصل خواهد شد که به منطقه هوستون منتهی می شود.
این خط لوله به علاوه افزایش ظرفیت انتقال نفت به وسیله قطار، می تواند به مازاد عرضه نفت درآمریکا کمک کند. هر چند افزایش ظرفیت انتقال نفتتوسط خط لوله در کوتاه مدت می تواند به افزایش تقاضا کمک کند ولی در بلندمدت عرضه نفت را درمنطقه خلیج مکزیک افزایش خواهد داد.

عربستان قیمت فرمولی نفت خام خود را کاهش داد

براساس آمار منتشر شده توسط نشریه آرگوس، عربستان سعودی قیمت فرمولی نفت خود را به مقاصد مختلف کاهش داده است تا بتواند با سایرمحموله های مازاد نفتی در منطقه آتلانتیک رقابت کند. البته برخی از تحلیلگران معتقدند عربستان انتظار دارد که در سه ماهه چهارم تقاضا برای نفت افزایش یابد.

زیرا عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ها پایان خواهد پذیرفت اما به هر تقدیر در وضعیت فعلی قیمت نفت خام های منطقه خلیج فارس نیز دچار ضعف شده است. در حالیکه، بازار مازاد عرضه نفت خام را در حدود ٧٠٠ هزار بشکه در روز برآورد کرده است،احتمال داده می شود که اوپک برای جلوگیری از کاهش بیشترقیمتهای نفت خام به کاهش تولید خود مبادرت کند.

در این شرایط بورس بازان خالص وضعیت خرید خود را در بورس نایمکس در قراردادهای آتی واختیاری به میزان ١٧,٠٣٦ هزار قرارداد افزایش دادند و آن را به سطح ٢٠٣.٦٤٨ هزار قرارداد رسانند و به این ترتیب از ضعف بیشتر قیمتهای نفت جلوگیری کردند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: