آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 4 مهر ماه 1393 = 26-09 2014

چرا روحانی از روی احمدی‌نژاد پرید؟

معلوم نیست روحانی چرا هیچ اشاره‌ای به طرح‌ها که از سوی احمدی‌نژاد "رییس‌جمهور" وقت ایران - و نه یک رقیب سیاسی برای روحانی - ارائه شده بود نکرده و صرفا طرح خاتمی و خودش را به رسمیت شناخته است!

حسن روحانی در سخنرانی دیروز خود در سازمان ملل متحد، به دو طرح پیشنهادی ایران در مجمع عمومی این سازمان اشاره و یادآوری کرد که عدم توجه به آنها باعث شده دنیا و منطقه خاورمیانه دچار مشکلات امروزی شود.

به گزارش صراط نیوز، دو پیشنهادی که روحانی از آنها سخن به میان آورد یکی از سوی خاتمی و دیگری از سوی خود او ارائه شده بود.

روحانی در سخنرانی خود گفت: "به یاد داشته باشیم که ایران، روزی همه را به«گفتگو» دعوت کرد که هنوز جنایت 11 سپتامبر، رخ نداده بود و روزی به «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» خواند، که هنوز خشونت‌های اخیر ظهور نکرده بود."

اشاره روحانی به طرح گفتگوی تمدن های خاتمی در سال 2000 و نیز طرح جهان عاری از خشونت خود او در سال 2013 بود. با این وجود معلوم نیست چرا روحانی هیچ اشاره ای به پیشنهادهای احمدی نژاد در سال های حضور در سازمان ملل نکرده و به راحتی از روی این پیشنهادهای ایران پریده است!

تاکید روحانی بر اشتباهات غرب در مواجهه با مسائل منطقه خاورمیانه و نحوه مبارزه با تروریسم در حالی است که احمدی نژاد در سال های گذشته پیشنهادهایی همسو با این موضوع مطرح کرده بود. با این وجود معلوم نیست روحانی چرا هیچ اشاره ای به این طرح ها که از سوی "رییس جمهور" وقت ایران - و نه یک رقیب سیاسی برای روحانی - ارائه شده بود نکرده است.

گفتنی است محمود احمدی نژاد در سال 84 در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد داد کمیته‌ای ویژه برای ارائه گزارش جامع پیرامون تدوین راهکارهای عملی خلع سلاح هسته‌ای تشکیل شود‌. در سال 89 از سازمان ملل خواست تیمی ویژه برای بررسی حادثه 11 سپتامبر تشکیل دهد و اعلام کند آیا واقعاً این کار توسط مسلمانان انجام شد و یا اقدامی داخلی برای توجیه جنگ‌افروزی‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه بوده است. و سرانجام در سال 90، پیشنهادی در نیویورک مطرح کرد که مطابق آن اگر آمریکا و غرب سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران که کار رادیودارو را انجام می‌دهد، به ایران تحویل دهند، ایران از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم با غنای 20 درصد خودداری خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: