آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 24 مرداد ماه 1393 = 15-08 2014

جنتی: جامعه از آفت دروغ و بدعهدی رنج می‌برد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اخیراً‌ اصلاحاتی در آیین‌نامه ترویج فرهنگ پهلوانی در شورای فرهنگ عمومی کشور انجام شده است.

به گزارش فارس، مراسم روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای با حضور محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در کاخ گلستان برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی گفت:‌ من سخن تازه‌ای برای شما ندارم و آنچه خواهم گفت چیزهایی است که از شما آموخته‌ام و از اینکه در روزی به نام شما و یادآوری یکی از خصلت‌های انسانی مولای‌مان حضرت علی (ع) است در خدمت‌تان هستم خرسندم.

وی افزود: امروز روزی است که حضرت علی (ع) به عنوان نماد شجاعت، جنگجوی نامی لشکر کفر را از فراز به فرود آورد و همان داستان مشهوری که در مثنوی توسط مولانا به زیبایی به نظم درآمده است.

جنتی ادامه داد: آنچه از آیین پهلوانی برجا و برپا است همه از فتوت شاه مردان است همان که از فرزندش رعایت حال قاتلش را نیز طلب می‌کند.

وی تصریح کرد: با استناد به منابع معتبر تاریخی آیین پهلوانی از 700 سال پیش توسط پوریای ولی به صورت امروزی معرفی شده است و این آیین تاریخ بسیار کهن‌تری داشته است چرا که مردم ایران از دیرباز برای دفاع از کشور خود به کشتی‌گیری نیاز مبرم داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخی از دانشنامه‌های بین‌المللی ورزش زورخانه‌ای را قدیمی‌ترین ورزش می‌دانند.

جنتی افزود: در گذشته عنوان جهان پهلوانی تنها از آن کسانی بوده است که هم در میدان رزم و هم در میدان ورزش و پهلوانی حضور داشته‌اند مانند رستم که هیچگاه پشتش با خاک آشنا نشد و حضورش در میادین نشان از پیروزی بود.

وی خاطرنشان کرد: واقعی‌ترین مردان پهلوانان بودند که حسن خلق، سلحشوری و تنومندی را توأمان داشته‌اند و علاقه ایرانیان به حفظ این سنت‌ها باعث شده است آیین پهلوانی تا امروز پایدار بماند و رویارویی با اهریمن و مبارزه همیشگی میان حق و باطل فلسفه پهلوانی بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:‌انسان امروز با ضرب و زور سعی در هموار کردن مسیر خود دارد که این دوگانگی باعث بی‌اخلاقی است چرا که شاید هیچ کدام از ثمرات آموزشی مهم‌تر از حصول معرفت نباشد. در گذشته تنها زورمندی کفایت نمی‌کرد بلکه معرفت نکته‌ اساسی در پهلوانان بود.

جنتی افزود: ورزش زورخانه‌ای آداب ویژه‌ای دارد و خلق و خوی مردانگی و جوانمردی را در مردان برمی‌انگیزد به همین دلیل است که گاهی زورخانه را مسجد دوم دانسته‌اند و در آنجا تمام کارها با اجازه بزرگ و سید آنجا انجام می‌شود که نشان ادب، فروتنی و احترام به بزرگان است.

وی گفت: گاهی در اعیاد مذهبی نیز کمک به نیازمندان و برگزاری جشن‌های گلریزان توسط پهلوانان انجام می‌شد که امروز نیز این رسم دیرینه تبدیل به جریان حمایت از مردم غزه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مردم ما تختی را جهان پهلوان می‌دانند و این تنها به خاطر کسب مدال‌های رنگارنگ او نیست بلکه منش، افتادگی و مناعت طبع اوست که او را جهان‌پهلوان کرده بود.

جنتی گفت:‌متأسفانه هم‌اکنون تعدادی از قهرمانان ما از اخلاق حرفه‌ای فاصله گرفته‌اند و تلاش می‌کنند با هر شیوه‌ای حتی با ترفند و نیرنگ به قهرمانی برسند اما پهلوان هرگز به لغزش و گناه و پلشتی دامن نمی‌آلاید و در روزگاری که این هر دو به هم رسیده‌اند و با هم یکی شده‌اند. این یکی از نقاط ضعف اساسی فرهنگ و ورزش است. پهلوانان در گذشته همواره راستی و وفای به عهد را بهترین سرمایه‌ خود می‌دانستند و سخت به آن پایبند بودند و این موضوع موجب آرامش و امنیت در جامعه بود نکته‌ای که جامعه ما به آن نیاز دارد و از آفت دروغ و بدعهدی رنج می‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زورخانه و آیین پهلوانی با هنر قرابت داشته است و هنوز به دیوار برخی از زورخانه‌ها می‌توان برخی از آثار هنری را دید نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نقالی از جمله هنرهایی است که در کنار زورخانه‌ها رشد کرده است و این هنر و آیین نیازمند حمایت‌‌های ویژه‌ای هستند و چنین حمایت‌هایی تنها در اختیار یک نهاد نیست و همت تمام نهادها در عرصه فرهنگ و ورزش را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس مسئولیت و رسالتی که برعهده دارد آماده چنین حمایت‌هایی به ویژه درباره نشر کتاب، توسعه فرهنگ، سنت‌ها و هنرهای مرتبط با آیین و فرهنگ پهلوانی چنانکه اخیراً اصلاحاتی در آیین‌‌نامه ترویج فرهنگ پهلوانی در شورای فرهنگ عمومی انجام شده است تا بتوان حمایت نهادهای بیشتری را در این زمینه جلب کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: