آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 مرداد ماه 1393 = 07-08 2014

کره شمالی توليد پلوتونيوم را از سرگرفته

یک اندیشکده آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد تصاویر ماهواره ای اخیر از مجتمع هسته ای اصلی کره شمالی نشان میدهد که فعالیتها در این مجموعه به طور متمرکز روی تولید پلوتونیوم و اورانیوم تسلیحاتی ادامه دارد.

موسسه علوم و امنیت بین المللی در بیانیه ای اعلام کرد: تصاویر گرفته شده از مجتمع یونگ بیون در 30 ژوئن حاکی از اینست که آب از رآکتور قدیمی پنج مگاواتی این مجموعه خارج میشود که نتیجه فعالیت سیستم خنک کننده ثانویه است.

در این گزارش آمده است: اما بدون اطلاعات بیشتر نظیر تولید منظم بخار، تشخیص وضعیت فعالیت رآکتور و برآورد میزان پلوتونیوم تولید شده دشوار است.
این رآکتور که در سال 2007 تحت یک پیمان کمک در برابر خلع سلاح تعطیل شد سالانه قادر به تولید شش کیلوگرم پلوتونیوم است که برای یک بمب هسته ای کافی است.

کره شمالی بازسازی این تاسیسات را پس از اولین آزمایش هسته ای خود در سال 2013 آغاز کرد و تصاویر ماهواره ای قبلی نشان می‌دهند که این رآکتور در اکتبر سال گذشته فعالیت خود را از سرگرفته است.

تازه ترین تصاویر همچنین نشان می‌دهند احداث تاسیسات سانتریفوژ گازی در این مجموعه همچنان ادامه دارد.

کره شمالی می‌گوید این تاسیسات برای تولید اورانیوم غنی شده در سطح پایین برای یک رآکتور آب سبک که در دست احداث است در نظر گرفته شده ولی کارشناسان معتقدند هدف نهایی تولید اورانیوم تسلیحاتی است.

تصاویر قبلی نشان می‌داد که حجم فعالیت ساخت سانتریفوژ دو برابر شده و موسسه علوم و امنیت بین المللی اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که امسال آبشارهای سانتریفوژ در بخش جدید نصب شوند.

این گزارش می‌افزاید: در مجموع این تصاویر جدید به همراه اطلاعات ارائه شده توسط موسسه علم و امنیت بین الملل نشان میدهد که کره شمالی روی تولید پلوتونیوم تسلیحاتی و غنی سازی اورانیوم برای برنامه تسلیحات هسته ای خود تاکید دارد.

پس از اینکه کره شمالی بخشی از ذخیره پلوتونیوم خود را برای دستکم دو مورد از سه آزمایش هسته ای صرف کرد، گمان می‌رود پیونگ‌یانگ هم‌اکنون پلوتونیوم کافی برای ساخت حدود شش بمب را در اختیار داشته باشد.

موسسه علوم و امنیت بین الملل برآورد کرده که توسعه این تاسیسات سانتریفوژ می‌تواند به تولید سالانه 68 کیلوگرم اروانیوم تسلیحاتی بینجامد که برای ساخت سه بمب هسته ای کافی است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: