آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 24 تیر ماه 1393 = 15-07 2014

مافیای گوشت نمی‌گذارد خودکفا شویم

مدیرعامل اتحادیه دامداران از دستهای پشت پرده می‌گوید؛

قدس آنلاین: مافیا به جان برنامه خودکفایی در تولید گوشت قرمز افتاده و رمقی برای دامداران باقی نگذاشته است.

این را هم دامداران اذعان کرده‌اند، هم نمایندگان مجلس و هم آنهایی که در کسوت مدیر در اتحادیه دامداری فعالیت می‌کنند. برایند این درد دلها و آنچه در این سالها به واسطه تشدید واردات و نوسانات ارزی بر دامداران رفته نه تنها سلامت مردم را بشدت تهدید می‌کند، بلکه بسیاری از تولیدکنندگان گوشت قرمز را به ورشکستگی و بی انگیزگی در ادامه راه کشانده است.
گفته می‌شود، دستهایی پشت پرده در تکاپوست تا برای کسب سود هرچه بیشتر، خودکفایی در تولید گوشت قرمز را زمینگیر کنند و همین‌ها اجازه نمی دهند ظرفیتهای بالقوه تولید داخل به فعلیت برسد. در خصوص وضعیت فعلی دامداران و تایید صحت و سقم شنیده‌ها با سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت و گو کردیم. گفت و گوی ما را با وی بخوانید:

آقای سلطانی! از دامداری کشور در بخش تولید گوشت قرمز اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد. برخی دامداران به دلیل وضعیت نامطلوب نهاده در یکی دو سال گذشته و پدیده شوم قاچاق، کسب و کارشان یا کساد شده یا تعطیل. از سویی دیگر گفته می‌شود، وجود دستهای پشت پرده در واردات، خودکفایی در تولید گوشت قرمز را به هدفی فراموش شده تبدیل کرده است. شما این شنیده‌ها را تأیید می‌کنید؟
- بله... تأیید می‌کنم. متأسفانه بحث خودکفایی که سال گذشته مطرح و بنا شد علوفه ارزان به دامدار بدهند تا میزان تولید را افزایش دهند و قاچاق کاهش یابد، فعلا محقق نشده است. البته به رغم اینکه پیش بینی شده بود، در سال گذشته 250 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شود، اما 90 هزار تن آن محقق شد که آن هم به خاطر عطش سودجویان نسبت به واردات بود. با اینکه در سال گذشته به دامدار کمک علوفه‌ای شد و قاچاق اندکی کاهش یافت، اما کسی گوشت را با قیمت مناسب از ما نخرید؛ چون بازار اشباع شده بود.

پس خودکفایی در تولید گوشت قرمز را در کشور عملی می‌دانید؟
- با توجه به وجود بیش از 100 میلیون واحد دامی در کشور، ما امکان تأمین نیاز کشور را داریم، همان‌طور که در سال 80 به واردات نیاز پیدا نکردیم و حتی دام صادر کردیم. پس این هدف دست یافتنی است مشروط به اینکه از صفر تا صد گوشت قرمز را به دامداران بسپارند؛ چون ما هم نیاز بازار را تأمین می‌کنیم و هم تضمین می‌دهیم قیمتها افزایش نیابد. البته باید صادرات را هم به ما بسپارند آن وقت اگر لازم دیدیم، در برخی موارد واردات هم خواهیم داشت. این را اصل 44 بروشنی مشخص کرده، اما اراده‌ای در خیلی از دولتی‌ها برای اجرای آن وجود ندارد.

در حال حاضر چه میزان از نیاز داخلی به گوشت قرمز از طریق واردات تأمین می‌شود؟
- این 90 هزار تنی که وارد می‌شود 10 درصد نیاز داخلی را تأمین می‌کند. از آن جایی که وزن لاشه های تولید شده در ایران به طور متوسط 20 درصد کمتر از استانداردهای جهانی است، اگر ظرفیت لاشه‌ها را بالا ببریم و به وزنشان اضافه کنیم، به این 10 درصد واردات نیاز نداریم.

یکی از مواردی که در این سالها دامداری کشور را بشدت آزرد، مشکلات مربوط به تأمین نهاده و علوفه و قاچاق دام از ایران یا به ایران بود. با وجود این چطور می‌توانید به خودکفایی برسید؟
- اگر شرایط را برای ما مهیا کنند، به قولمان عمل می‌کنیم و همین مشکلات علوفه ای را اگر از سر راه بردارند و علوفه ارزان به ما بدهند و خدمات حمایتی مصوب مجلس را دریغ نکنند، هیچ نیازی به واردات نیست. ما سالانه به 60 میلیون تن علوفه نیاز داریم که 40 میلیون تن آن خشبی است مانند یونجه و بقیه دانه های متراکم است مانند جو، ذرت دانه ای و انواع کنجاله و گندم دامی که از این رقم 13 میلیون تن در داخل کشور تولید می‌شود. واقعیت این است که برخی دارند به آسانی از قاچاق دام و گوشت سود می‌برند و واردات هم مزید بر علت شده تا دامداران که زحمت کشان اصلی هستند سرشان بی کلاه بماند. البته در سال گذشته تا حدودی جلوی قاچاق دام از کشور را گرفتند اما وقتی دام سبک ما در حوزه خلیج فارس مشتریان پر و پا قرصی دارد و حاضرند 2 برابر گوسفند دیگر کشورها برایش پول بدهند نمی‌توانیم از صفر شدن قاچاق حرف بزنیم.

در خصوص سلامت دام و گوشت قرمز وارداتی حرف و حدیث زیادی هست و اینکه سلامت مردم با این واردات تهدید می‌شود؟
- بله... اما من نمی توانم قاطعانه در این مورد اظهار نظر کنم؛ چون سازمان دامپزشکی مسؤول کنترل سلامت و قرنطینه در واردات رسمی است. پس آنها اگر موارد مشکوکی باشد اعلام می‌کنند، اما در مورد قاچاق نمی‌توان سلامت گوشت یا دام را تضمین کرد و کسی خود را مسؤول پاسخگویی نمی‌داند پس در نتیجه احتمال بیماری هم هست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: