آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 20 تیر ماه 1393 = 11-07 2014

احضار و بازداشت دو فعال سایبری در اهواز

عادل سعدونی و صالح تامولی دو فعال سایبری اهوازی، پس از احضار به "عملیات کارون" توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عادل سعدونی و صالح تامولی این دو فعال سایبری اهوازی، روز شنبه 14 تیرماه 1393، زمانی که به "عملیات کارون" احضار شده بودند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

گفته می‌شود این دو فعال سایبری اهوازی كه به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار خبر و عكس در شبکه اجتماعی فیسبوک، هر كدام به سه سال حبس تعزیری محكوم شده بودند، قبل از اتمام مرخصی، روز شنبه هفته اخیر، توسط عملیات كارون احضار و بازداشت شدند.

یک منبع مطلع از وضعیت این دو فعال اهوازی به کمپین گفت که صالح تامولی طرفی فرزند رمضان ٣٣ ساله، متاهل، شغل آزاد، اهل كوی علوی (حی الثوره) و عادل سعدونی فرزند عبدالحسین ٢٣ ساله، دانشجو، اهل كوی علوی (حی الثوره) دو شهروند اهوازی هستند که به اتهام تاسیس صفحاتی در فیس‌بوک حکم ۳ سال زندان برایشان صادر و به زندان كارون منتقل شدند كه چند روز پیش با تودیع وثیقه آزاد شدند، اما روز شنبه گذشته دوباره توسط عملیات كارون احضار شدند.

این منبع همچنین افزود که این دو فعال عرب همراه نفر سومی به نام مهدی زرگانی ٣١ ساله، متاهل، ساکن کوی علوی اهواز، در ٢٢ فروردین‌ماه ١٣٩٢، توسط ادارهه اطلاعات اهواز بازداشت شده بودند.

این سه کاربر فیسبوکی در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی مصطفی شعبونی، هرکدام به اتهام تبلیغ بر علیه نظام از طریق گرداندن چند صفحه در فیسبوک و فعالیت بر ضد نظام در شبکه‌های اجتماعی و داشتن ارتباط از طریق فیسبوك با كاربران خارج از كشور و انتشار بعضی از خبرهای انقلاب سوریه در فضای مجازی و همچنین توهین به خمینی و خامنه‌ای در قالب عكس و كاریكاتور و نیز نوشتن شعرهای محلی عربی؛ هركدام به ۳ سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی پنج میلیون تومانی محکوم شدند.

پس از اعتراض متهمان، این حكم در اردیبهشت‌ماه 1393، در شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر اهواز به تایید رسید.

گفتنی است این فعالان سایبری اهوازی در دوران بازجویی برای چندین ماه زیر شدیدترین شكنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفته بودند. نیروهای اطلاعاتی با فشار بر این فعالان، اعترافات اجباری از آنها گرفته‌اند، به طوری كه جهت اخذ اعترافات، همسر یكی از آنها در بازداشتگاه اطلاعات احضار شد.

به گفته یكی از بستگان این زندانیان: "چندین روز و با هزار زحمت دنبال وثیقه‌ها بودیم كه آنها در عید فطر كنار خانواده و زن و بچه‌هایشان باشند، اما تا الان دلیل احضار آنها را نفهمیدیم و درباره اینکه آیا هم‌اكنون در عملیات كارون هستند یا به زندان كارون منتقل شدند، اطلاع نداریم."



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: