آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 16 تیر ماه 1393 = 07-07 2014

احتمالش کم است که مذاکرات به نتیجه برسد

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با «فردا» اظهار کرد: طرفین تا 29 تیر فرصت دارند که به یک نتیجه قطعی برسند. احتمالش کم است که در این مذاکرات هم به نتیجه برسند البته همه اینها به نوع رفتار و منش آمریکایی ها بر می گردد. البته به نظر می رسد آمریکا تمایل دارد که کار را به دقیقه 90 بکشاند. به نظر در مجموعه کشورهای 5+1 اصل درگیری با آمریکا است که باید دست از زیاده خواهی بردارند. آنچه ایران می خواهد در چارچوب حقوق هسته ای خودش است و بیشتر چیزی نمی خواهد بنابراین موضوع کاملا قابل حل است.

وی در ادامه تصریح کرد: این سیاست آمریکا است که همیشه می‌خواهند توپ را به زمین طرف مقابل بیاندازند در حالیکه اصل قضیه این است که اگر توافق بین المللی و قوانین بین المللی حق ایران را در مورد غنی سازی اورانیوم به رسمنی بشناسند کاملا قضیه حل و فصل می شود اما آمریکایی ها می خواهند با زرنگی این قضیه را به ایران ارتباط دهند.

این کارشناس سیاسی همچنین با اشاره به مهمترین مانع پیش روی ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به توافق گفت: مهمترین مانعی که میان دو طرف وجود دارد و امکان دستیابی به توافق را به تاخیر انداخته بی اعتمادی می باشد که دو طرف به یکدیگر دارند. باز شدن گره مذاکرات هسته ای به نوعی توافق در این مذاکرات تسهیل کننده روابط ایران با جهان خواهد شد.

وی افزود: ایران و گروه 1+5 برای رفع بی اعتمادی متقابل و برای دستیابی به توافق جامع و نهایی اراده لازم را دارند اما به هر حال دو طرف تلاش دارند که با چانه زنی در این مذاکرات، حداکثر امتیاز را کسب کنند که این نیز امری طبیعی است.

حسن بهشتی پور اضافه کرد: ایران چیزی غیر از حق طبیعی خود از این مذاکرات نمی خواهد. خطوط قرمز ایران از ابتدا این بوده است که به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد. خوشبختانه این خط قرمز هم از سوی گروه 1+5 محترم شناخته شده است. در مقابل، خط قرمز گروه 1+5 هم، عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است که جمهوری اسلامی ایران نیز، درصدد جلب اعتماد طرف مقابل برآمده و به نوعی به خط قرمز طرف مقابل احترام گذاشته است.

حسن بهشتی پور در پایان نیز عنوان کرد: تا زمانی که آمریکایی‌ها ازسیاست فشار دست برندارد نمی توان انتظار داشت به توافقی جامع برسند. آنها باید بپذیرند که سیاست همکاری متقابل می تواند نتایج بهتری را برای آنها در پیش داشته باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: