آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 29 خرداد ماه 1393 = 19-06 2014

عراق؛ اوباما و بارزانی: دولت مالکی مقصر است

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا سران کنگره را در جریان آخرین تحولات عراق قرار داد. به گزارش رادیو آلمان، اوباما در دیدار با سران کنگره گفته دولت عراق مقصر است.

اوباما در این دیدار به نقش سیاست‌های فرقه‌ای در ایجاد بحران امنیتی ایجاد شده اشاره کرد و گفت که از رهبران عراق خواسته اختلافات خود را کنار گذارند و با ایجاد حس وحدت ملی در کنار هم جمع شوند.

از سوی دیگر مسعود بارزانی رئیس حکومت خودمختار کردستان گفته: وضعیت عراق به دلیل سیاست غلط کسانی است که در بغداد قدرت را قبضه کرده اند.

بارزانی در پیامی گفت: از مدتها قبل هشدار داده بودم که وضعیت عراق به دلیل سیاستهای غلط و تک روی کسانی که در بغداد قدرت را قبضه کرده اند، به پرتگاه می رود، اکنون هم همانها مسئول مستقیم این وضعیت هستند.

وی افزود: ما برادران شیعه را مطمئن می سازیم، کسانی که باعث ایجاد این وضعیت شده اند، می خواهند شکست خود را با تهمت زدن به دیگران بپوشانند و اینها چندین سال است که حقیقت را از مردم پنهان می کنند... اکنون یک وضعیت جدید به وقوع پیوسته است و باید یک راه حل ریشه یی برای اختلافات پیدا کنی، راه حلی که باید با در نظر گرفتن تحولات جدید باشد یعنی باید شیوه حکمرانی و وضعیت سیاسی تا کنون بوده، تغییر یابد.


مقام کنگره: نباید با حامی تروریسم همکاری کرد

طبق بیانیه‌ای که روی سایت کاخ سفید قرار گرفته، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در دیدار با سران کنگره، اوضاع عراق را مورد بحث و بررسی قرار داده است

طبق این بیانیه، اوباما در این دیدار سران کنگره را در جریان تلاش های دولت خود برای پاسخ دهی به تهدیدات داعش قرار داد و تأکید کرد از رهبران عراق خواسته است سیاست‌های فرقه‌ای را کنار گذاشته و با ایجاد حس وحدت ملی در کنار هم جمع شوند.

در همین حال رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار با اوباما در باره بحران عراق گفت: ایالات متحده نباید برای مقابله با شورشیان در عراق با رژیم ایران همکاری کند.

جان بوینر که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، با اشاره به گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا که در آن از رژیم ایران بعنوان حامی مهم تروریسم دولتی در جهان نام برده شده است، اظهار داشت: من کاملا مخالف همکاری با رژیم ایران در مورد عراق هستم.

وی افزود: نمی توانم تصور کنم دوستان و متحدان ما در منطقه در مورد رابطه ما با رژیم ایران چه فکر خواهند کرد آنهم در شرایطی که رژیم ایران از تروریسم در منطقه حمایت می کند.


کنگره آمریکا: مالکی باید برود

کنگره آمریکا خواستار کناره‌گیری نوری المالکی، نخست وزیر شیعه عراق و متحد رژیمهای تهران و دمشق از قدرت شد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران آمریکایی روز چهارشنبه از رئیس جمهور خواستند برای حل بحران امنیتی ایجاد شده در عراق نخست وزیر این کشور را به کناره‌گیری از قدرت وادار کند.

این منبع نوشت: در حالی که اوباما قرار است تا ساعاتی دیگر با رهبران کنگره دیدار و با آنها درباره بحران امنیتی عراق گفت‌وگو کند، مقامات بلندپایه دولت آمریکا دولت نوری المالکی را در ایجاد بحرانی کنونی مقصر دانسته‌اند. آنها مدعی شده‌اند نخست وزیر عراق در ترمیم شکاف‌های قومی ناتوان بوده است.

دنی فاینشتاین، سناتور دموکرات و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفته است: در صورتی که به دنبال هر گونه آشتی‌جویی هستید، دولت مالکی باید برود. وی از اوباما خواست که به صراحت به مالکی بگوید که زمانش سر آمده است.

دولت اوباما تا کنون به طور رسمی درخواست کناره‌گیری دولت مالکی از قدرت را مطرح نکرده، اما نشانه‌هایی دال بر آن بروز داده است.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا هم در این جلسه استماع کنگره دیدگاهی مشابه نمایندگان داشت و گفت: دولت فعلی عراق هرگز به تعهداتش برای تشکیل دولتی متحد و متشکل از سنی‌ها، کردها و شیعیان عمل نکرده است.

ناظران، واکنش واشنگتن به تحولات جاری عراق و تلاش برای نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت دولت مالکی را گامی برای تغییر در معادلات این کشور تعبیر کرده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: