آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 2 خرداد ماه 1393 = 23-05 2014

احتمال درگیری در سخنرانی اردوغان در آلمان

افزایش نگرانی ها نسبت به بروز ناآرامی در سخنرانی انتخاباتی اردوغان در آلمان

تصمیم ˈرجب طیب اردوغانˈ برای سفر به شهر کلن و سخنرانی در جمع دهها هزار نفر از ترک های مقیم آلمان و افزایش احتمال بروز درگیری در این سخنرانی از سوی مخالفان دولت ترکیه این روزها به یکی از دغدغه های مهم مقام های سیاسی و امنیتی آلمان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، درحالی که شخص آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و همچنین برخی دیگر از شخصیت های سیاسی این کشور طی روزهای گذشته نخست وزیر ترکیه را به هنگام حضور در شهر کلن و سخنرانی در جمع ترک تبارهای این کشور به خویشتنداری فراخوانده اند،پلیس و نیروهای امنیتی شهر کلن اما نسبت به بروز اغتشاش ودرگیری در هنگام حضور اردوغان در این شهر بشدت ابراز نگرانی می کنند.

آنگلا مرکل روز گذشته در گفت وگو با روزنامه نویه پاسائر پرسه ضمن دعوت از رجب طیب اردوغان به خویشتنداری به هنگام حضورش در شهر کلن،گفت:ˈمن بنا را بر این می گذارم که وی روز شنبه ( فردا) این کار را با مسوولیت و حساسیت لازم انجام خواهد داد.ˈ

سخنرانی نخست وزیر ترکیه در شهرکلن پیشتر نیز جنجال ساز شده بود، آنجایی که اردوغان در سال 2008 در سخنانی در جمع ترک های مقیم آلمان به هم وطنانش توصیه کرد،خیلی زیاد خود را با فرهنگ آلمانی تطبیق ندهند و این تطابق را ˈجنایت علیه بشریتˈ نامید.

این بار نیز از نخست وزیر ترکیه که این روزها به خاطر عملکرد خود در داخل کشور با انتقادهای فراوانی روبه روست به این دلیل که ممکن است از حضورش در جمع هم وطنانش به منظور مبارزات انتخاباتی استفاده کند، انتقاد می شود.

به نوشته هفته نامه سایت، راینر ونت رییس اتحادیه پلیس آلمان نگران است که اعتراضات اعلام شده در کلن علیه اردوغان که به گفته او انتظار می رود،30 هزار نفر در آن شرکت کنند روند آرامی نداشته باشد.

وی یادآورشد که نمی توان انتظار داشت که اردوغان عقب نشینی کند و با اعتدال و میانه روی در صحنه حاضر شود، بلکه بیشتر باید بنا را بر این گذاشت که وی آب به آسیاب خواهد ریخت.

سفر اردوغان به شهر کلن آلمان قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه انجام می شود و برای اولین بار در این کشور اتباع ترکیه در برلین می توانند،اوایل ماه اوت در استادیوم المپیک این شهر، رأی خود را برای انتخاب رییس جمهوری آینده این کشور به صندوق بیندازند.

ˈآندرآس شویرˈ دبیر کل حزب سوسیال مسیحی آلمان روز گذشته در گفت و گو با دی ولت خواستار آن شد که ناظران مستقل بین المللی ˈبا دقت کامل این انتخابات را زیر نظر بگیرندˈ.

شویر با بیان اینکه ما در خاک آلمان فقط انتخاباتی را می پذیریم که بر پایه مبانی دموکراتیک و مبتنی بر قانون باشد، گفت:تحولات اخیر در ترکیه سبب نگرانی از این مساله می شود که برگزاری این انتخابات در آلمان، احتمالاً از این معیارها تخطی خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: