آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 30 اردیبهشت ماه 1393 = 20-05 2014

حوادث طبيعی در کمين خانه های روستايی

بيش از 66 درصد از خانه‌هاي روستايي در استان کرمانشاه غيرمقاوم هستند و هيچ‌گونه راهکاري براي مقابله با حوادث طبيعي در اين مناطق انديشيده نشده و طرح‌هاي مسکن روستايي نيز نتوانسته مرهمي بر مشکلات اين روستاها باشد. به گزارش مهر، روستائيان بخشي از جمعيت هر استاني محسوب مي‌شوند، جمعيتي که در کنار شهرنشينان، نيازهاي متنوع و خاصي دارند.

نياز به حمايت‌هاي عمراني دولت در بحث امکانات زيرساختي از قبيل راه‌هاي مواصلاتي، امکانات آموزشي، امکانات درماني و پزشکي از اين دست نيازهاي روستائيان است. در کنار اين موارد، شايد مسئله مسکن و تامين سرپناه را بتواند نياز مهم و امروزي بيشتر روستائيان دانست، چه روستائياني که از نظر بعد مسافتي فاصله چنداني با شهر ندارند و چه روستاهايي که به علت صعب العبور بودن از داشتن امکانات اوليه زندگي محروم هستند.

متولي اصلي ايجاد زيرساخت‌هاي مسکوني در روستاهاي کشور، بنياد مسکن انقلاب اسلامي است، بنيادي که فلسفه وجودي اش، شکوفايي ساختار روستاها چه در بحث زيربنايي و چه در بخش روبنايي است.

استان کرمانشاه هم با دارا بودن بيش از 2 هزار و 594 روستا، نيازهاي بسياري در بحث مسکن روستايي دارد.

طرح مقاوم‌سازي خانه‌هاي روستايي از سال 84 کليد خورد و براساس قانون مصوب آن سالها، بنياد مسکن ملزم به مقاوم‌سازي خانه‌هاي روستايي شد که آمارها نشان مي‌دهد بعد از اجرايي شدن اين طرح بيش از 200 هزار واحد مسکوني در روستاهاي کشور بازسازي و مقاوم‌سازي شده‌اند.

با اين حال، آنچه آمارها نشان مي‌دهد، سهم کرمانشاه از اين طرح مقاوم‌سازي بيش از 4هزار و 200 واحد مسکوني بوده است که تا امروز بيش از 2 هزار روستايي به بانک‌هاي عامل براي دريافت تسهيلات مقاوم سازي مسکن معرفي شده اند که از اين ميزان هزار و 400 نفر موفق به عقد قرارداد با بانکها براي دريافت اين تسهيلات با سود اندک بانکي شده اند. البته نبايد اجراي اين قانون را تنها به روستاهاي استان معطوف کرد.

براساس برنامه‌ريزي‌هاي مسوولان حوزه مسکن و همچنين بنياد مسکن انقلاب اسلامي اين طرح در روستاهايي که جمعتي کمتر از 25 هزار نفر دارند نيز قابل اجرا خواهد بود که اين موضوع مي‌تواند تا حد بسيار مهمي به زيباسازي چهره شهرهاي کوچک و حتي روستاهاي استان کرمانشاه کمک کند.

مشکل مهم اينجاست که در برخي از روستاها که از نظر مسافتي فاصله بيشتري نسبت به ديگر روستا با مراکز اصلي و شهر دارند، بافت خانه‌هاي روستايي بسيار قديمي و فرسوده است و در صورت بروز هرگونه بلاياي طبيعي از قبيل زلزله، رانش زمين و سيل، بايد منتظر تلفات و خسارات جاني و مالي بسياري در اين روستاها باشيم.

شمس الله خدادادي، معاون بازسازي بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان کرمانشاه در اين باره به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه بيش از 66 درصد از خانه‌هاي روستايي در استان کرمانشاه غير مقاوم هستند و هيچ گونه تضميني براي مقابله با حوادث طبيعي ندارند.

اين مقام مسئول مي‌گويد: بنياد مسکن انقلاب اسلامي کرمانشاه براساس وظيفه ذاتي خود، تاکنون بيش از 33 درصد از خانه‌هاي روستايي در اين استان را مقاوم‌سازي کرده است که با اين وجود تا رسيدن به رقم واقعي و ميانگين کشوري فاصله بسياري داريم.

خدادادي تاکيد کرد: آمارهايي که کارشناسان بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان کرمانشاه به تازگي ارائه داده‌اند نشان مي‌دهد که 46 درصد از 133 هزار واحد مسکوني روستايي در کرمانشاه و شهرستانهاي تابعه استان مقاوم‌سازي شده‌اند که اين نويد کننده روزهاي روشن براي اين بنياد در امر خدمات رساني به مردمان روستاهاي محروم است.

باتوجه به اينکه مسوولان بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان کرمانشاه تمام تلاش خود را براي مقاوم‌سازي خانه‌هاي روستايي انجام مي‌دهند، متاسفانه آنطور که بايد و شايد هنوز فرهنگ مقاوم‌سازي منازل روستايي در بين روستائيان جا نيفتاده است که همين مسئله باعث کند شدن روند مقاوم‌سازي منازل روستايي دراين استان شده است.

وي با اذعان به اينکه نمي‌توان زمان دقيقي را براي تحويل واحدهاي مسکن مهر در اين گونه شهرها به صورت دقيق اعلام کرد، افزود: يکي از مشکلات بنياد مسکن انقلاب اسلامي در استان کرمانشاه، پروژه 256 واحدي مسکن مهر بيستون است که هيچگونه متقاضي ندارد و هنوز هم سايت آن براي ثبت نام متقاضيان باز مي‌باشد، ولي تاکنون کمتر کسي براي سهيم شدن در اين پروژه به طور جدي اقدام کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: