آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 30 اردیبهشت ماه 1393 = 20-05 2014

مذاکرات؛ "گرفتن تصمیم سخت" با آمریکاست

خبرگزاری فارس: عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای معلول زیاده خواهی آمریکا است. کاخ سفید باید مسئولیت بین المللی به نتیجه نرسیدن مذاکرات در زمان فعلی را بپذیرد. آمریکا ناچار است جهت رسیدن به توافق نهایی، مواضع خود را تغییر دهد و مواضع دیگر اعضای ۱+۵ نیز باید در جهت تکمیل پازل «تغییر مواضع آمریکا» تعریف شود.

واقعیت امر این است که هم اکنون بیش از تلاش برای رسیدن به توافق قطعی تا پایان زمان گام اول توافقنامه ژنو( 29 تیرماه)، باید بر روی خود توافق احتمالی و جزئیات آن متمرکز شد. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا طی هفته های اخیر واژه "تصمیمات دشوار" را به کاربردی ترین واژه در سیاست هسته ای خود در قبال کشورمان تبدیل کرده اند. جان کری صراحتا عنوان کرده است که جهت رسیدن به توافق نهایی ایران باید تصمیمات دشوار اتخاذ کند. منظور کری از تصمیمات دشوار، عبور ما از خطوط قرمز ترسیم شده است. بدیهی است که در صورت اصرار ایالات متحده آمریکا بر رویکرد فعلی خود و سکوت و انفعال دیگر اعضای 1+5 در تغییر رفتار واشنگتن، اساسا توافقی نهایی میان طرفین در کار نخواهد بود. با توجه به اینکه هنوز تدوین متن توافقنامه آغاز نشده و اختلافات میان طرفین نیز در بسیاری از مسائل کلی و جزئی به قوت خود باقی مانده است، کار سخت و بسیار دشواری تا رسیدن به توافق در 20 جولای (29 تیر) در پیش است. باید این حقیقت را پذیرفت که مذاکرات وین 4، احتمال رسیدن طرفین به توافق تا مهلت مذکور را کاهش داده است. با این حال هنوز نمی توان احتمال رسیدن به توافق تا این تاریخ را به طور کامل منتفی دانست. شاید یک "گذار استراتژیک" یا "تغییر فوری و هرچند ناخواسته " در مواضع آمریکا بتواند معادله را تغییر دهد.

در جریان مذاکرات وین 4، دیپلمات های آمریکایی هیات مذاکره کننده ایرانی را متهم به "انعطاف ناپذیری در نگارش توافقنامه" کردند. در حالی که واقعیت این است که عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای اخیر معلول زیاده خواهی هیأت آمریکایی بوده و کاخ سفید باید مسئولیت بین المللی به نتیجه نرسیدن مذاکرات در زمان فعلی را بپذیرد. آمریکا ناچار است جهت رسیدن به توافق نهایی مواضع خود را تغییر دهد. در اینجاست که "گرفتن تصمیم سخت" بر عهده آمریکاست نه ایران! ضمن آنکه مواضع تروئیکای اروپایی به همراه چین و روسیه نیز باید در جهت تکمیل پازل " تغییر مواضع آمریکا" تعریف شود. در این میان همراهی با زیاده خواهی های واشنگتن یا انفعال در برابر آمریکا نه تنها تاثیری در به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارد، بلکه منجر به شکست مذاکرات خواهد شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: