آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 اردیبهشت ماه 1393 = 11-05 2014

همه پرسی در شرق اوکراین در میان جنگ و دعوا

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از دونتسک اوکراین نوشت بیش از هفت میلیون تن از ساکنان شرق اوکراین روز یکشنبه برای تصمیم گیری درباره آینده سرزمین هایی به پای صندوق های رای می روند که در حال حاضر قسمت های زیادی از آنها تحت کنترل جدایی طلبان طرفدار روسیه است.

پس از جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین، دو همه پرسی که روز یکشنبه در این مناطق برگزار خواهد شد، ممکن است در نهایت به جدایی این سرزمین ها از اوکراین منجر شود. گفته می شود این دو رای گیری که پیامدها و نتایج آن به طور بالقوه برای اوکراین و کل منطقه تاریخی خواهد بود، با دقت زیاد توسط تمام چهل و پنج میلیون شهروند اوکراینی و همچنین قدرتهای بزرگ دنبال خواهد شد.

بر روی برگه های انتخاباتی که با شتابزدگی توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین تهیه شده است، یک سوال دیده می شود: « آیا شما استقلال جمهوری خلق دونتسک را تایید می کنید؟» یا « آیا شما استقلال جمهوری خلق لوگانسک را تایید می کنید؟»

گر چه از نظر خیلی ها نتایج دو همه پرسی امروز در شرق اوکراین، کاملا مشخص است، میزان مشارکت مردم در این همه پرسی ها کاملا نامعلوم است. جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین که به درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای به تعویق انداختن این رای گیری اعتنایی نکردند، روز شنبه ابراز اطمینان کردند که میزان مشارکت مردم در این همه پرسی ها گسترده خواهد بود.

اسلاویانسک که در مجاورت دونتسک قرار گرفته و یکصد و ده هزار نفر جمعیت دارد، یکی از پایگاههای اصلی جدایی طلبان شرق اوکراین محسوب می شود. ویاچسلاو پونومارف، شهردار خودخوانده این شهر روز شنبه تاکید کرد انتظار داریم که صد در صد افراد واجد شرایط در همه پرسی روز یکشنبه در این منطقه شرکت کنند.

در شهر دونتسک نیز رامون لیاگین، رئیس کمیسیون انتخابات جمهوری دونتسک، پیش بینی کرد در همه پرسی روز یکشنبه در این منطقه میلیون ها نفر شرکت خواهند کرد. وی در عین حال تصریح کرد میزان مشارکت در این همه پرسی هر چه باشد، ، هیچ مشارکت حداقلی برای اعتبار بخشیدن به این رای گیری در نظر گرفته نشده است. وی تاکید کرد همه پرسی تنها راه جلوگیری از تشدید تنش، خشونت و جنگ در منطقه است.

با این وجود در این منطقه پر از معدن، به نظر نمی رسد مردم صرفا به جدایی سرزمین شان از دیگر مناطق اوکراین شور و اشتیاق نشان دهند: اگر نتایج چندین نظرسنجی را که موسسات اوکراینی و یک نظرسنجی دیگر را که موسسه آمریکایی پیو انجام داده اند، معتبر بدانیم، هفتاد درصد از ساکنان شرق اوکراین با جدا شدن این مناطق از اوکراین مخالفت می کنند و خواستار وحدت ارضی و سرزمینی اوکراین هستند در حالی که تنها هجده درصد از مردم این منطقه جدا شدن از اوکراین را به نفع خود می دانند.

جدایی طلبان شرق اوکراین برای سازماندهی همه پرسی های امروز در این منطقه، اعلام کرده اند که در شلوغ ترین منطقه یعنی دونتسک، بیش از یک هزار و دویست شعبه اخذ رای از ساعت هشت تا بیست و دو آرای مردم را جمع آوری خواهند کرد و نتایج اولیه این همه پرسی یکشنبه شب اعلام خواهد شد.
به گفته جدایی طلبان شرق اوکراین، در برخی از مناطق که از امنیت کمتری برخوردار است، شعبه های اخذ رای جابجا خواهد شد و در هر شعبه اخذ رای، شماری از داوطلبان مسئولیت تامین نظم و امنیت و جلوگیری از هر گونه آشوب را بر عهده خواهند گرفت.

در واقع در روزهای اخیر تنش در شرق اوکراین شدت گرفته و این مناطق به صحنه درگیری های شدید میان نظامیان اوکراینی و فعالان جدایی طلب طرفدار روسیه تبدیل شده است.

استلا خوروچووا، سخنگوی جدایی طلبان اسلاویانسک روز گذشته اعلام کرد شنبه شب حدود ساعت بیست به وقت محلی صدای یک رشته انفجارهای شدید در مرکز اسلاویانسک به گوش رسید. تیراندازی هایی نیز در آندریوکا که در ورودی جنوبی شهر واقع شده است، روی داد. سخنگوی شورشیان در اسلاویانسک اطلاعات بیشتری درباره این ناامنی ها ارائه نکرد.

روز جمعه نیز درگیریهای شدید و خشونت باری که بیش از بیست کشته بر جا گذاشت، میان مردان مسلح جدایی طلب طرفدار روسیه و نیروهای مسلح اوکراین در شهر بندری ماریپول در جنوب شرق اوکراین اتفاق افتاد. این درگیری های خونین زمانی آغاز شد که حدود شصت فرد جدایی طلب مجهز به سلاح خودکار به پاسگاه پلیس منطقه حمله کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه، آشوب و بی نظمی روز شنبه نیز در این شهر ادامه داشت و صدها تن از فعالان طرفدار روسیه در برابر ساختمان شهرداری تجمع کردند. این منبع افزود ردیفی از لاستیک های شعله ور و یک خودرو زرهی که خاکستر شده بود در برابر ساختمان شهرداری مشاهده می شد.

در شهر دونتسک در برابر مقر دولت منطقه ای که توسط فعالان طرفدار روسیه اشغال شده و به مقر کل جدایی طلبان تبدیل شده است،‌ خودروهای زرهی دیده می شود. در این ساختمان افراد مسلح در حالی که صورت های خود را پوشانده اند خود را برای رویارویی احتمالی با مخالفان جدا شدن شرق اوکراین آماده کرده اند. یکی از آنها می گوید:« به احتمال زیاد اقدامات تحریک آمیزی در این جا روی خواهد داد، ما جلو آنها را خواهیم گرفت. ما عاملان هر اقدام تحریک آمیزی را خواهیم کشت، آنها را به تیرهای چراغ برق دار خواهیم زد.»

دولت اوکراین و کشورهای غربی بیم آن دارند که سناریویی که مارس گذشته در شبه جزیره کریمه به اجرا گذاشته شد و در نهایت موجب الحاق این منطقه به روسیه شد، در دونتسک و لوگانسک نیز اجرا شود. مناقشه اوکراین شدیدترین بحران دیپلماتیک میان غرب و روسیه را از پایان جنگ سرد تا کنون رقم زده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: