آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 19 اردیبهشت ماه 1393 = 09-05 2014

اعتراض شدید غرب و اوکراین به سفر پوتین به کریمه

ولادیمیر پوتین برای اولین بار از زمان الحاق کریمه به روسیه، وارد این شبه جزیره شد و از ناوگان کشورش در دریای سیاه بازدید کرد.

انگلیس در بیانیه ای سفر رئیس جمهوری روسیه به شبه جزیره کریمه را اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده و آمریکا نیز گفته که الحاق کریمه به روسیه را نمی پذیرد و چنین سفری جز تشدید تنش ها چیزی به دنبال نخواهد داشت.

به گزارش رادیو فرانسه، در این بازدید که تصاویرش از تلویزیون دولتی روسیه پخش می شد، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه و همچنین نظامیان نیروی دریایی این کشور آقای پوتین را همراهی می کردند.

درحالی که تلویزیون روسیه تصاویر مردمی را نشان می داد که در حاشیه بندر سباستوپل تجمع کرده بودند، رئیس جمهور روسیه شصت و نهمین سالروز پیروزی این کشور و دیگر نیروهای متفقین بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را تبریک می گفت.

ولادیمیر پوتین همچنین خطاب به جمعیت حاضر گفت: بازگشت کریمه به خاک روسیه یک «حقیقت تاریخی» را محقق کرد.

وی ادامه داد: سال 2014 در تاریخ به عنوان سالی ثبت خواهد شد که در آن مردم کریمه قاطعانه تصمیم گرفتند که با روسیه باشند و وفاداری شان را به حقیقت تاریخی و خاطره اجدادمان ثابت کنند.

پوتین پیش از آنکه وارد شبه جزیره کریمه شود، صبح امروز در مراسم رژه نظامی به مناسبت پیروزی بر آلمان نازی در میدان سرخ مسکو حضور یافته بود.

اما سفر امروز رییس جمهور روسیه به کریمه درحالی است که دولت اوکراین به این سفر شدیدا اعتراض کرده است.

وزارت امورخارجه اوکراین با انتشار بیانیه ای نوشت: بازدید رییس جمهور روسیه از سرزمینی که به طور موقت اشغال شده، یک تجاوز به تمامیت ارضی اوکران محسوب می شود.

این بیانیه اضافه کرده که این سفر بار دیگر تأیید می کند که روسیه به دنبال یک راه حل دیپلماتیک برای تنش به وجود آمده میان دو کشور نیست.

همچنین علاوه بر دولت اوکراین، کاخ سفید نیز سفر پوتین به کریمه را محکوم کرد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که آمریکا الحاق کریمه به روسیه را نمی پذیرد و چنین سفری جز تشدید تنش ها چیزی به دنبال نخواهد داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: