آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 18 فروردین ماه 1393 = 07-04 2014

رئیس سازمان میراث فرهنگی: ما که رفتیم مین نداشت!

پاسخ رئیس سازمان میراث فرهنگی به مرگ یک گردشگری در اثر مین

ما که رفتیم مین نداشت!

اگر هر سال سفرهای نوروزی تنها با مشکلات و کمبودهایی همراه بود، امسال با حادثه‌ای دردناک همه را شوکه کرد. با این‌حال رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امروز در نشست خبری خود، هیچ‌گونه اظهار تاسفی از شرایط پیش آمده نکرد و گفت که سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند بر سفرهایی که در طبیعت انجام می‌شود، نظارت داشته باشد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ اگر هر سال سفرهای نوروزی با کاستی‌ها و کمبودهایی همراه بود و چرخ آن همیشه لنگ می‌زد، نوروز امسال اما با خبر دردناکی از سفر چند گردشگر آغاز شد. خبر این بود، چرخ عقب خودرو چهار طبیعتگرد حرفه‌ای در کویر شهداد روی مین رفت و همه را شوکه کرد. یکی از این چهار جوان گردشگر هنگام وقوع فاجعه جان سپرد و یکی از آن‌ها به شدت زخمی شد، به طوریکه اکنون نیمه بیهوش در بیمارستان بستری است.

همه دوستداران طبیعت و اهالی سفر منتظر بودند که این حادثه بعد از پایان تعطیلات نوروزی از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیری شود، تا آن‌ها بتوانند از این پس با مشخص شدن تکلیف این حادثه و راهکارهایی برای جلوگیری از این گونه اتفاقات با خیال آسوده‌تری سفر بروند. سرانجام زمان صحبت بر سر این مسئله رسید و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز نشستی در مورد سفرهای نوروزی امسال گذاشت.

او اما بدون هیچ گونه اظهار تاسف از شرایط پیش آمده برای این گردشگران، با بیان اینکه قبول دارد یکسری مشکلات در حوزه گردشگری وجود دارد، گفت که ما نمی توانیم سفرهایی که در طبیعت می‌شود را کنترل کرده و بر آن‌ها نظارت داشته باشیم. از این رو بهتر است گردشگران قبل از سفر به مناطق طبیعی در خصوص مسایل آن منطقه اطلاع کسب کنند. مخصوصا در خصوص مناطقی که از قبل با مسایل و خبرهایی همراه بوده است. باید با مدیریت تورها و کسب اطلاع بروند.

گفته‌های مسعود سلطانی فر در حالی است که بنا بر اطلاعات به دست آمده از این گردشگران، آن‌ها افرادی اهل سفر بودند. حمید هاشمی، گردشگری که فوت کرد، 15 سال به حرفه کوهنوردی مشغول بوده و با یکی از آژانس های مسافرتی نیز در زمینه راهنمایی گردشگران همکاری می‌کرده است. بر اساس گفته دوستان این فرد، او پیش از سفر بررسی‌های کامل انجام و نقشه دقیقی با کمک کارشناسان و راهنمایان تورهایی که قبلا این مسیر را رفته بودند، تهیه کرده بود. محمدرضا آقایاری، جوانی که اکنون بستری است، مربی سنگ نوردیبوده و صعود با دوچرخه به توچال داشته است.

گفته می‌شود، پیش از این در روز 11 دی ماه سال گذشته نیز یک مین در کویر لوت منفجر و منجر به کشته شدن امیر طالبی گل از راهنمایان کویرنوردی و مدیر موسسه کاوشگران حیات وحش پارت شد.

با توجه به گفته‌های رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، او چندان در جریان مشخصات این افراد نبوده است. او در پاسخ به این سوال که چرا تعاملی بین سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی برای مشخص کردن این مناطق انجام نمی‌شود، گفت: «نیروی انتظامی معابری را برای عبور گردشگران در نظر گرفته است که به آن معابر سفید می‌گویند و گردشگران باید با توجه به این نکات سفر کنند.»

سلطانی فر همچنین از سفر خود به کلوت شهداد خبر داد و گفت در سفری که من به این منطقه گردشگری داشتم، مشکلی وجود نداشت .

البته خبرنگاران حاضر با شنیدن این سخنان سلطانی‌فر چندان راضی نشدند و گفتند "شاید زمانی که شما رفتید هنوز مین‌گذاری نشده بود."

به این ترتیب سلطانی فر، بدون اینکه برنامه سازمان را برای پیگیری این حادثه دنبال و اعلام کند، به خواسته مدیر روابط عمومی خود سوال و جواب‌ها در این مورد را فیصله داد.

آنچه هنوز در مورد این مسئله ناگفته و نامعلوم است، اینکه حتی اگر آن‌ها گردشگر معمولی بودند، نباید اطلاعی از این معابر سفید تعیین شده داشته باشند؟ آیا سازمان میراث فرهنگی وظیفه ندارد که با بروشورهایی در این زمینه اطلاع رسانی کند؟ آیا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نباید جوانب این حادثه را پیگیری کند؟

از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که این افراد به فاصله 10 کیلومتری از جاده اصلی بودند. با این وجود هیچگونه پایگاه‌ امدادی در آن نزدیکی نبوده است. آیا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نباید در مورد این مسئله پاسخ‌گو باشد؟

آخرین اخبار از وضعیت محمد رضا آقایاری گویای آن است که طحال او از بدن خارج و به دلیل صدماتی که به کلیه هایش وارد شده، هر روز دیالیز می‌شود. او در حال حاضر به صورت نیمه بیهوش در بیمارستان بستری است.

آیا دولت تدبیر و امید با این روش برخورد در مواجه خطرات و گرفتاری‌های گردشگری ایران، راهی برای توسعه این اقتصاد فرهنگی دارد؟



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: