آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 5 فروردین ماه 1393 = 25-03 2014

بازی پوتین با کارت ایران و احتمال تحویل اس – ۳۰۰

به گزارش شهرخبر، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی اذعان کرد که بحران اوکراین می‌تواند به تلاش روسیه برای تضعیف موضع غرب در مذاکرات هسته ای منجر شود.

بنابراین گزارش، غربی‌ها نگران آن هستند که روسیه فروش سلاح به رژیم ایران و از جمله تحویل موشک‌های پیشرفته اس – 300 به این رژیم را از سر بگیرد. مسکو تحت فشار ایالات متحده از تحویل موشک‌های مزبور به رژیم ایران امتناع کرده بود.

همچنین یکی دیگر از نگرانی‌های طرف غربی تلاش احتمالی مسکو برای تضعیف رژیم تحریم‌های غربی بر ضد جمهوری اسلامی ایران است. مسکو فرضا می‌تواند به بانک‌های روسی برای تعامل مالی با طرف‌های ایرانی چراغ سبز بدهد.

از سوی دیگر، ماه‌هاست که شایعاتی در خصوص قرارداد تهاتری بین رژیم ایران و روسیه مطرح است که در آن ایران در برابر فروش نفت به روسیه، کالا دریافت می‌کند.

فیودور لوکایانوف یک تحلیلگر در مسکو می گوید: روسیه هیچ دلیلی برای کاهش دردسرهای آمریکا در خاورمیانه نمی بیند.

کلیف کوپچان تحلیلگر گروه اوراسیا نیز در باره تحویل موشک‌های موشک‌های پیشرفته اس – 300 می گوید: این تنها کارتی است که روس ها دارند. اس 300 تغییر دهنده بازی است و می تواند توانایی اسرائیل برای حمله به رژیم ایران را کاهش دهد.

وی افزود: روسها همچنین در طول مذاکرات سعی خواهند کرد که تحریم های اعمال شده بر رژیم تهران را تضعیف کنند. برای مثال مسکو می تواند به بانک ها برای از سر گیری نقل و انتقالات مالی با نهادها در تهران چراغ سبز نشان دهد.

این در حالی است که به نوشته فایننشال تایمز، مقامات رژیم ایران به این فکر هستند که ممکن است اختلافات روسیه و غرب همچون یک میدان مین باشد و از این رو در برابر الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه موضعی محتاطانه در پیش گرفته‌اند.


کرملین تاوان اقدامات خود را خواهد داد

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد اروپا و آمریکا در اقدام علیه روسیه متحد هستند و کرملین تاوان اقدامات خود در کریمه را خواهد داد.

به گزارش تلویزیون بین المللی فرانسه، سران هفت کشور صنعتی جهان و نه هشت کشور چون این بار روسیه در میان آنها نیست می خواهند امکان اخراج روسیه از گروه هشت را بررسی کنند.

نشست جهانی امنیت هسته ای در شهر لاهه هلند از خیلی وقت برای برگزاری آن برنامه ریزی شده بود.اما آمریکا در شرایط کنونی بیشتر نگران اوکراین است و ترجیح می دهد به بحران اوکراین و روسیه بپردازد.

باراک اوباما که از قرار معلوم اروپایی ها را با خود علیه روسیه همراه کرده است در کنفرانسی خبری گفت: آمریکا و روسیه در حمایت از دولت اوکراین و مردم متحد هستند. ما برای آنکه روسیه تاوان اقدامات خود را پرداخت کند مصمم و متحد هستیم. همانطور که نخست وزیر هلند نیز روز گذشته به آن اشاره کردند اعمال تحریم های سنگین تر بر اقتصاد روسیه نتیجه اقدامات این کشور علیه اوکراین خواهد بود.

همزمان روس ها کنترل همه پایگاه های نظامی شبه جزیره کریمه را به دست آورده اند. ناوگان دریایی اوکراین در سواستوپل تسلیم شده است و ملوانان اوکراینی کشتی خود را ترک کردند. اوکراین اکنون نگران تهاجم روسیه به مناطق شرقی خاک خود است که مرکز صنعتی این کشور به حساب می آید.

اوضاع اکنون به گونه ای رقم خورده که حتی ناتو نیز ابراز نگرانی کرده است. فیلیپ بردلاو فرمانده عالی نیروهای ناتو در این باره می گوید: نیروهای روسیه اکنون در مرزهای شرقی اوکراین مستقر شده اند بسیار بسیار قابل توجه و کاملا آماده هستند.

هفت کشور بسیار قدرتمند جهان در حالی بدون شک می خواهند درباره اخراج روسیه از باشگاه خود تصمیم گیری کنند که این کشور قرار است میزبان این نشست در سوچی باشد. نشستی که دیگر در دستور کارنیست.

هفت کشور صنعتی تصمیم گرفته‌اند به جای شرکت در نشست سران گروه هشت در سوچی روسیه٬ با حذف مسکو٬ نشست سران گروه هفت را در ماه ژوئن آینده در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: