آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 25 اسفند ماه 1392 = 16-03 2014

اطرافیان پوتین درصدد قطع رابطه روسیه با آمریکا

از صبح امروز همه‌پرسی در شبه‌جزیره کریمه با هدف پیوستن به خاک روسیه آغاز شد. رئیس‌جمهور موقت اوکراین هشدار داده که مسکو با تحریکات خود در شرق اوکراین قصد دخالت نظامی در خاک این کشور را دارد.

حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان واجد شرایط در کریمه فراخوانده شده‌اند تا در مورد دو گزینه تصمیم بگیرند: پیوستن به فدراسیون روسیه یا خودمختاری کامل.

به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری رویترز، نتیجه‌ی هر دو گزینه به کنترل روسیه بر این شبه‌جزیره‌ی واقع در جنوب اوکراین می‌انجامد. در مورد ماندن در قلمرو اوکراین گزینه‌ای وجود ندارد.

انتظار می‌رود که اکثریت شهروندان کریمه به الحاق این شبه‌جزیره به خاک روسیه رأی دهند. حدود ۶۰ درصد جمعیت تقریبا دو میلیونی کریمه روس‌تبار هستند.

به گزارش اشپیگل‌آنلاین، درآمد متوسط شهروندان این شبه‌جزیره فقیر بیش از ۲۰۰ یورو در ماه نیست. این شهروندان، به‌ویژه روس‌تبارها امید دارند با پیوستن به روسیه وضعیت بهتری پیدا کنند. درآمد متوسط در سطح روسیه به ۷۰۰ یورو و مسکو به ۱۰۰۰ یورو در ماه می‌رسد.

مخالفت کشورهای غربی با اجرای همه‌پرسی

کشورهای غربی این همه‌پرسی را نقض صریح حقوق بین‌الملل می‌دانند. به همین دلیل اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در مخالفت با اجرای همه‌پرسی به رأی گذاردند. تمام اعضای این بالاترین نهاد بین‌المللی به آن رأی مثبت دادند، به غیر از روسیه که آن را وتو کرد و چین که به آن رأی ممتنع داد.

وزیر امور خارجه آلمان با لحنی شدید از رهبری کرملین خواست تا در آخرین لحظات مانع از برگزاری این همه‌پرسی شود. وی گفت که روسیه تاکنون از برداشتن هر گونه اقدامی برای تنش‌زدایی امتناع کرده و وضعیتی را به‌وجود آورده "که ما نمی‌توانیم آن را به این‌گونه بپذیریم".


اطرافیان پوتین درصدد قطع رابطه روسیه با آمریکا

روزنامه نیویورک تایمز نوشت بسیاری از مخالفان آمریکا در روسیه از قطع رابطه میان این دو کشور خشنود می شوند.

این روزنامه امروز در مقاله ای نوشت در حالی که روسیه و آمریکا بر سر مسئله شبه جزیره کریمه به سمت قطع رابطه کشیده می شوند، مخالفان آمریکا در روسیه از این مسئله استقبال می کنند.

الکساندر پروخانوف، نویسنده روسی با بیان این که احساس می کند روزی که می خواست فرا رسیده است گفت: من بسیار صبور بودم. بیست سال منتظر شدم. هرکاری می توانستم انجام دادم که جنگ سرد با غرب آغاز شود. من شب و روز کار کردم.

هفته گذشته که آمریکا تهدید کرد ارتباط شرکت های روسی را با سیستم مالی غرب قطع خواهد کرد مشخص شد که اعضای با نفوذ حلقه داخلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه جدا شدن از غرب را اتفاق خوبی برای روسیه می دانند.

سرگئی کاراگانوف، رئیس بخش روابط بین المللی مدرسه عالی اقتصاد در مسکو گفت برخی از افراد اردوگاه پوتین این رویارویی را فرصتی برای رو کردن روسیه به سمت چین می دانند که مدت ها منتظر آن بودند.

وی در مورد برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه گفت: کل مسئله موجب تغییر قوانین بازی می شود. بسیاری در روسیه از رویارویی با غرب استقبال می کنند.


اجازه نمیدهیم تاریخ دوباره تکرار شود

سناتور جان مک کین روز شنبه خواستار پشتیبانی نظامی گسترده از اوکراین شد و هشدار داد که اقدامات روسیه در این کشور می‌تواند به اتخاذ اقدامات بی سابقه از سوی آمریکا و متحدانش منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفت، به شدت نگران گزارش‌های قبلی مبنی بر پیشروی سربازان روسی به مرز شرقی اوکراین و انجام رزمایش شتابزده در آنجا است.

وی افزود، حمله تمام عیار روسیه به شرق اوکراین عواقب بزرگی در پی دارد که آمریکا و متحدان اروپایی اش هرگز در روابط خود با روسیه آن را بررسی نکرده بودند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در واکنش به وتوی روسیه در شورای امنیت گفت: روسیه می‌تواند قطعنامه ها را وتو کند ولی نمی‌تواند حقایق را وتو کند. روسیه دست به اقدامات بسیار خطرناکی زده است که عواقب زیادی خواهد داشت.

نماینده آمریکا تأکید کرد: وظیفه شورای امنیت است که از صلح و مردم اوکراین دفاع کند. ما این قدرت جمعی را داریم که اجازه ندهیم تاریخ دوباره تکرار شود. تاریخ برای کسانی که گوش شنوا دارند، درس‌هایی دارد.

.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: