آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 24 اسفند ماه 1392 = 15-03 2014

تلاش برای جلوگیری از بازگشایی انجمن روزنامه‌نگاران

رادیو فرانسه: خبرگزاری فارس ادعا می‌کند که بیش از هزار نفر از خبرنگاران ایرانی با بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مخالفند. در نامه‌ای که این خبرگزاری منتشر کرده، گروهی که خبرنگار معرفی شده‌اند از رئیس جمهوری می‌خواهند که اجازۀ فعالیت به چنین نهادهای "افراطی" ندهد. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در واقع تنها سندیکای خبرنگاران بود که در زمان محمد خاتمی تأسیس شد.

خبرگزاری فارس که به وابستگی به سپاه پاسداران شهرت دارد، نامه‌ای را تحت عنوان "درخواست ۱۲۸۰ خبرنگار برای جلوگیری از بازگشایی انجمن منحله روزنامه‌نگاران" منتشر کرده که خطاب به رئیس جمهوری نوشته شده است.

خبرگزاری فارس با تأکید بر این نکته که "تعداد امضاکنندگان نامه در حال افزایش است"، به "غیرصنفی بودن انجمن منحله" اشاره می‌کند.

نامه با این یادآوری شروع می‌شود: "تشکلی تحت عنوان «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» در سال 1376 با مشارکت جمعی از روزنامه‌نگاران و با اهداف اعلامی از قبیل تلاش برای رسیدگی به دغدغه‌ها و مسائل صنفی و رفاهی روزنامه‌نگاران تاسیس شد اما در ادامه، با نقش‌آفرینی عناصر افراطی و انحصارطلب و برخی اعضای تندرو سیاسی، به یک حزب سیاسی تنزل یافته و به آلت دست عناصر و برخی جریان‌های سیاسی تبدیل شد"...

در این نامه ادعا شده که انجمن مذکور به دلیل "عملکرد سیاسی خود، موجبات یاس و واگرایی اغلب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را فراهم آورد"...
در ادامه هشدار داده می‌شود که اینک "یک جریان افراطی سیاسی و حزبی، به گمان خود دولت یازدهم را فرصتی مناسب برای احیای مجدد فعالیت‌های غیرقانونی این تشکل دیده و در تلاش است با جوسازی و فضاسازی‌های مسبوق به سابقه، این تشکل را بازگشایی کند"...
نامه سپس از حسن روحانی می‌خواهد که "اجازۀ عرض اندام به چنین تشکل‌های غیرقانونی و غیرصنفی" ندهد.

امضا‌کنندگان نامه افراد شناخته‌شده‌ای نیستند و نام هیچیک از روزنامه‌نگاران معتبر ایرانی در فهرست دیده نمی‌شود.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که با روی کار آمدن محمد خاتمی تأسیس شد، در دوران احمدی‌نژاد، در سال ١٣٨٧ توسط دیوان عدالت اداری منحل اعلام گردید. حدود یک سال بعد، دفتر انجمن نیز به حکم قاضی مرتضوی پلمب شد.

سرانجام حدود دو هفته قبل، علی جنتی وزیر ارشاد دولت روحانی اعلام کرد که انجمن روزنامه‌نگاران مشکلی برای فعالیت ندارد. با این حال تاکنون این انجمن نتوانسته کار خود را از سر گیرد. گفته می‌شود که قوۀ قضاییه در این مورد با دولت روحانی اختلاف دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: