آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 اسفند ماه 1392 = 09-03 2014

صادرات صنايع دستی اصفهان در سراشيبی سقوط

صادرات صنايع دستي اصفهان در سال 92 با کاهش چشمگيري نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است، بيشترين کاهش صادرات صنايع دستي متوجه مصنوعات گرانبها بوده است.

به گزارش فارس از اصفهان، صنايع دستي از چرخه‎هاي مهم و حياتي صنعت ايران است که آمارها حکايت از توليد بيش از نيمي از صنايع دستي ايران در اصفهان دارد. تاکنون 250 رشته صنايع دستي در کشور شناسايي شده که بيش از 196 نوع از آنها بومي استان اصفهان است.

هنرمندان اصفهاني بيش از 70 درصد صنايع دستي کشور را توليد مي‎کنند که البته اين آمار مربوط به اشتغال تنها نيمي از هنرمندان صنايع دستي اصفهان است، مشکلات اقتصادي و عدم توجه به هنرمندان و حمايت نکردن از آنها باعث شده است که اين هنرمندان دست از توليد صنايع دستي بردارند .

هنرمندان اصفهاني از شهرت جهاني در بسياري از رشته‌هاي صنايع دستي برخوردارند ولي از آنجايي که بازاريابي و صادرات صنايع دستي در اصفهان با بحران مواجه است، اين هنرمندان به رغم علاقه به انجام کار هنري به ناچار به مشاغل آزاد رو مي‎آوردند.

تحقيقات نشان مي‎دهد که اگر اين تعداد از هنرمندان که به کارهاي جز توليد صنايع دستي اشتغال دارند به هنرمندان فعال در اين عرصه بپيوندند صادرات صنايع دستي و ارزآوري به بيش از 100 درصد خواهد رسيد. همچنين لطماتي که جدايي هنرمندان از توليد صنايع دستي متحمل صنعت و اقتصاد کشور مي‎کند نيز غير قابل جبران خواهد بود.

برخي مسئولان مشکلات صادرات صنايع دستي و عدم توفيق آن را نبود بسته‌بندي مناسب براي آثار هنري مي‎دانند، مشکلي که هنوز حل نشده و به يک بحران در اين صنعت تبديل شده است.

اما بايد گفت اگر چندين ارگان مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزي، سازمان ميراث فرهنگي و اداره ارشاد خود را متولي کار صنايع دستي بدانند و براي اين مشکل راه حل مناسبي ارائه دهند علاوه بر اشتغال‌زايي صادرات صنايع دستي را افزايش مي‎دهد.

يکي از دلايل صادرات موفق صنايع دستي چين بسته‌بندي زيباي آنها است که زيباتر از کار صنايع دستي‌ آنها است و به اين وسيله جذب مشتري براي کالاهاي چيني ساده‎تر است.

از ديگر دلايل عدم توفيق صادرات صنايع دستي عدم وجود سياست‌گذاري مداوم‌ در بازاريابي جهاني است، مسئولان براي حل اين مشکل برگزاري نمايشگاه‌ها را پيشنهاد مي‎دهد که بايد گفت: نمايشگاه‌هاي داخلي که با صرف هزينه‌هاي زياد برگزار مي‌شود بي‌نتيجه است زيرا توليدکنندگان و توزيع‌کنندگان در آن سهيم نبوده و براي حضور در اين نمايشگاه‎ها نيز علاقه نشان نمي‎دهند زيرا معتقدند بازار صنايع دستي در ايران کساد است.

صادرات صنايع دستي علي‌رغم سال‎هاي گذشته در سال 92 کاهش چشمگيري داشته است، به طوري که مسئولان گمرک صادرات صنايع دستي را از ابتداي امسال تاکنون تنها حدود 201 تن اعلام کردند که ارزش صنايع دستي صادر شده 11 ماه امسال بيش از 93 درصد و وزن آن بيش از 22 درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.

مديرکل گمرک استان اصفهان در اين خصوص اظهار کرد: صادرات صنايع دستي امسال بيش از 25 ميليون و 167 هزار دلار ارزآوري داشته است.

وي افزود: اين محصولات صنايع دستي به کشورهاي حاشيه خليج فارس، عراق، ترکيه، هلند، آلمان، فرانسه، ژاپن و چين صادر شده است.

اسدالله احمدي ونهري به آمار صادرات صنايع دستي سال گذشته گريزي زد و گفت: سال گذشته بيش از 308 تن صنايع دستي که 25 درصد از صادرات کل استان اصفهان بود، صورت گرفت و حدود 413 ميليون و 200 دلار ارزآوري داشته است.

وي با بيان اينکه فرش دستباف، مصنوعات گران‌بها، پارچه قلمکار، مصنوعات خاتم، قلمزني و انواع گليم از جمله محصولات صنايع دستي صادر شده به خارج از کشور است، تصريح کرد: 12 هزار هنرمند اصفهاني 98 درصد آثار مينا و قلمکار،85 درصد آثار قلمزني و 70 درصد خاتم کشور با دستان هنرمند آنان خلق مي‎شود. مسعود اميني در گفت‎وگو با فارس در اصفهان اظهار کرد: بيشترين کاهش چشمگير صنايع دستي اصفهان در بخش مصنوعات گران‌بها بوده است.

وي افزود: امسال 293 کيلوگرم مصنوعات گران‌بها همچون طلا از استان اصفهان صادر شد در صورتي که سال گذشته 9 تن مصنوعات گران‌بها صادر شده بود.

مسئول روابط عمومي گمرک اصفهان ادامه داد: فرش اصفهان امسال 30 درصد کاهش در بخش صادرات داشته است، به طوري که سال گذشته صادرات فرش 18 ميليون دلار اما امسال 13 ميليون دلار بوده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: