آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 13 اسفند ماه 1392 = 04-03 2014

آمریکا: پوتین در پی بهانه برای حمله به اوکراين

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد اقدام تجاوزکارانه روسیه در اوکراین را محکوم می کند.

جان کری در نشستی خبری در کیف از مردم اوکراین و قیام آنان در برابر سرکوبگری تمجید کرد و گفت، اوکراینی‌ها شجاعانه به خیابان‌ها آمدند و علیه استبداد حاکم شعار دادند و باید بدانند که آمریکا در کنار آنها ایستاده‌ است.

جان کری روسیه را به جستجوی بهانه ای برای حمله به اوکراین متهم کرد و درباره احتمال منزوی شدن مسکو در صورت ادامه سیاست خود هشدار داد و گفت، اقدامات روسیه قابل قبول نیست و ما اشغال خاک اوکراین توسط نظامیان روس را محکوم می‌کنیم. ما از روسیه می‌خواهیم به اقدامات خود پایان دهد.

از سوی دیگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه گفت تجاوز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین نشانه توان روسیه نیست بلکه بازتاب نگرانی عمیقی است که همسایگان روسیه در مورد مداخله مسکو دارند.

اوباما در مصاحبه با خبرنگاران دلیل پوتین را برای اعزام نیروهای روسی به منطقه کریمه در جنوب اوکراین تمسخر کرد.

پوتین پیش تر گفته بود، هدف از این اقدام محافظت از اتباع روسیه است.

اما اوباما این تهاجم را نقض حقوق بین الملل می داند و گفت، به نظر می رسد پوتین مشاوران حقوقی متفاوتی دارد که تفسیرهایی متفاوت را ارائه می کنند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که مردم اوکراین می‌بایست سرنوشت خود را تعیین کنند.

همزمان دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت، برغم درخواست ها از روسیه برای کاهش تنش ها در اوکراین، مسکو همچنان به نقض تعهدات بین المللی خود ادامه می دهد.

وی در مصاحبه با خبرنگاران تصریح کرد هم پیمانان ناتو در این بحران خطرناک همبستگی خود را قاطعانه حفظ خواهند کرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: