آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 اسفند ماه 1392 = 03-03 2014

کری به اوکراین می رود / روسیه تهدید کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه برای اعلام مخالفت کشورش با اشغال کریمه توسط ارتش روسیه به اوکراین می رود. از سوی دیگر نخست وزیر روسیه در اظهاراتی تهدیدآمیز به رهبران جديد اوکراين گفت حکومتشان ادامه پيدا نخواهد کرد.

جان کری در سفر به کیف ضمن دیدر با مقامات دولت اوکراین بر حمایت آمریکا از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور و همچنین حقوق مردم اوکراین برای تصمیم گیری در خصوص سرنوشت خود بدون مداخلات خارجی تاکید خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این در مصاحبه ای با شبکه ای بی سی، اقدام روسیه علیه اوکراین را اقدامی تجاوزکارانه خوانده بود و گفت، مردم اوکراین علیه استبداد مبارزه می کنند. علیه استبدادی که مخالفان سیاسی را به زندان می فرستد و من فکر می کنم پوتین نیاز است به دقت درباره منافع واقعی روسیه فکر کند.

جان کری با حمله شدید به دولت روسیه گفت، آنچه اتفاق افتاده است اقدام تجاوزکارانه آشکار و نقض قانون بین الملل، منشور سازمان ملل، نقض پیمان هلسینکی و نقض توافقنامه اوکراین – روسیه مربوط به سال ۱۹۹۷ است. روسیه وارد اقدام تجاوزکارانه نظامی علیه کشور دیگر شده است.

وی سپس با لحنی تهدیدآمیز گفت، رئیس جمهور(آمریکا) در حال بررسی همه گزینه ها است. از تحریم های اقتصادی گرفته تا گزینه های مهمتر در صورتی که شرایط اقتضا کند.

جان کری افزود، در صورت ادامه این وضعیت روسیه جایگاه خود را در گروه هشت (هفت کشور بزرگ صنعتی جهان و روسیه) از دست خواهد داد که پیامدهای وخیمی برای این کشور در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد، باراک اوباما امروز با شماری از متحدان واشنگتن درباره اوضاع اوکراین به رایزنی پرداخته است.

همزمان دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داد اگر کرملین موضع خود را در خصوص اوکراین تغییر ندهد، روسیه بهای سنگینی خواهد پرداخت.


تهاجم به شيوه شوروی سابق

وزیر امور خارجه کانادا مداخله نظامی روسیه را در بحران اوکراین تهاجمی به شیوه شوروی سابق توصیف کرد.

جان برد در گفتگو با شبکه تلویزیونی گلوبال نیوز گفت، اقدام رئیس جمهور روسیه در تصرف کشور اوکراین از تهاجم نظامی به شیوه اتحاد جماهیر شوروی چیزی کم ندارد.

روسیه صلح و امنیت اروپا را تهدید می کند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، نخست وزیر اوکراین امروز اعلام کرد که کشورش در آستانه فاجعه قرار دارد

وی گفت، روسیه با اعزام نیرو به اوکراین در واقع به این کشور اعلام جنگ داده است.

در همین حال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از کشورهای عضو این سازمان درخواست کرد تا در نشستی فوق العاده در بروکسل شرکت کنند.

بیرکل ناتو پیش از آغاز این نشست، بیانیه ای را به شرح زیر صادر کرد:

هدف من از گرد هم آوردن نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، گفتگو درباره اقدامات نظامی روسیه در اوکراین است. از دیگر علتهای تشکیل این جلسه، بررسی تهدیدهای مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه علیه این کشور مستقل است.

آنچه که روسیه هم اکنون در اوکراین در حال انجام دادن است، ناقض اصول منشور سازمان ملل متحد شمرده می شود. روسیه، صلح و امنیت را در اروپا تهدید می کند. روسیه باید از فعالیتهای نظامی و تهدید های خود در قبال اوکراین دست بردارد.

امروز، ما به گفتگو درباره تاثیرات این تهدیدهای روسیه بر صلح و امنیت اروپا و همچنین روابط ناتو با روسیه خواهیم پرداخت. پس از آن، در کمیسیون ناتو-اوکراین شرکت خواهیم کرد.

ما از تمامیت ارضی اوکراین و حاکمیت این کشور حمایت می کنیم. ما از حقوق مردم اوکراین مبنی بر تعیین سرنوشت خود بدون مداخله خارجی، حمایت می کنیم. ما همچنین بر لزوم ادامه حمایت اوکراین از حقوق دموکراتیک تمام مردم این کشور تاکید می کنیم و خواستار تضمین حفاظت از حقوق اقلیت ها هستیم.
اوکراین همسایه ما است و یکی از شرکای ارزشمند ناتو شمرده می شود.

**********************************************



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: