آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 9 اسفند ماه 1392 = 28-02 2014

فروش داروهای مخدر در دكه‌های روزنامه فروشی

سایت همصدا: آنقدر در مسائل اجتماعي به ويژه اعتياد در كودكان، نوجوانان و جوانان پنهان كاري شده كه حالا ستاد مبارزه با موادمخدر يك تنه دارد درباره زيرزميني شدن برخي آسيب‌ها هشدار مي‌دهد.

ستاد مبارزه با موادمخدر ديروز هشدار داد كه يك پندار غلط و يك باور نادرست دانشجويان را تهديد مي‌كند. اينكه مواد و داروهاي محرك و مخدر باعث كم شدن استرس شب امتحان، كم‌خوابي، تمركز بيشتر و... مي‌شود. اينكه اين باور از كجا آمده و چه كسي بي‌خطري مصرف آن را به گوش قشر فرهيخته كشور انداخته معلوم نيست؛ و هشدار دقيقا همين جاست. جايي‌كه گفته مي‌شود 56درصد دانشجويان هيچ اطلاع درستي از مواد محرك و مخدر ندارند.

به گزارش تهران امروز، حميد صرامي، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اينكه موادمخدر به‌ويژه روانگردان‌ها عامل قتل‌عام جوانان و نوجوانان است مي‌گويد كه راهكارهايي در پيش گرفته شده كه پيشگيري از اعتياد در دانشگاه‌ها دو واحد اجباري شود تا دانشجويان در مورد راهبردهاي پيشگيري و حتي درمان اعتياد شناخت كافي پيدا كنند.

نتايج مطالعات ستاد مبارزه با موادمخدر نشان مي‌دهد كه میزان شیوع مصرف مواد در سال گذشته در بین دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، معادل 2.6 درصد بوده و بیشترین شیوع مواد در گروه نمونه دانشجویان به ترتیب حشیش، تریاک، قرص اکس، شیشه بوده است.

اما يك هشدار اساسي هم وجود دارد، اينكه دانشجوياني كه مواد محرك مصرف نمي‌كنند، در مقابل قرص‌هاي مخدر اما مقاومتي ندارند. براي همين هم در بین داروها بیشترین شیوع مصرف در بين دانشجويان به ترتیب به کدئین، ‌ترامادول، دیازپام و ریتالین اختصاص دارد. قرص‌هايي كه به ظاهر به اندازه هم خانواده‌هاي مخدرشان ترسناك نيستند اما عوارضي دارند كه دانشجوها از آن بي‌خبرند.

ريتالين 300 تا 900 هزار تومان است

دكتر هادي معتمدي آسيب‌شناس اجتماعي با اشاره به اينكه دانشجويان مي‌دانند كه اين داروها طبيعي نيستند، به تهران امروز مي‌‌گويد: به دليل غيرطبيعي بودن اين داروها باعث شده كه فروش آنها هم داراي روالي خاص باشد. اين داروها به دليل عوارضي كه ايجاد مي‌كند بيشتر در جوانان تحصيلكرده مورد استقبال قرار مي‌گيرد. اين داروها تمركز خوبي ايجاد مي‌كند ولي بعد از چند بار استفاده، مصرف‌كننده مجبور مي‌شود براي آنكه تمركز عادي داشته باشد از آن استفاده كند و حتي بعد از مصرف پياپي باعث كاهش تمركز نيز مي‌شود. ناآگاهي جوان‌ها از مواد‌مخدر و اعتيادآور بودن برخي داروها از غيرقانوني بودن آن نيست بلكه از تاثيرات سوء آن است.

وي در مورد داروي ريتالين هم تاكيد مي‌كند: اين دارو را بيشتر بچه‌هاي پيش فعال بايد استفاده كنند و به سختي گير مي‌آيد. اگر هم كسي برحسب نياز بايد از آن استفاده كند قيمتي بين 300 تا 900 هزار تومان بايد بابت آن پرداخت كند.

تخلفات كم نيست

دكتر حسينعلي شهرياري رئيس كميسيون بهداشت و درمان هم با بيان اينكه متاسفانه استامينوفن كدئين را ممكن است بدون نسخه ارائه دهند، به تهران امروز مي‌گويد: ولي ديازپام و ترامادول داروهايي است كه بايد با نسخه به مشتري داده شود. تخلفات كه كم نيست و نظارت بر اين موارد خيلي سخت است. اين به وجدان و مسئوليت كاري برمي‌گردد كه افراد در داروخانه‌ها دارند. نمي‌توانيم يك سيستم جامع داشته باشيم. اگر هم داشته باشيم با وجود حدود 7000 داروخانه و پرسنل محدود سيستم سازمان غذا و دارو باز هم نمي‌توان نظارت درستي بر داروخانه‌ها داشت. ضمن آنكه وقتي ناظران به داروخانه‌ها مي‌روند كه كسي تخلفي انجام نمي‌دهد.

به گفته رئيس كميسيون بهداشت درخصوص مصرف داروهاي مخدر ابتدا بايد خانواده‌ها آگاه شوند و سپس به موضوع آموزش در بين دانشجويان پرداخته شود. شهرياري مي‌گويد: همه كارها را نمي‌شود با برخورد و قوه قهريه حل كرد. بايد بررسي كنيم كه چرا دانشجويان به اين مواد و داروهاي مخدر گرايش پيدا مي‌كنند. متاسفانه يكي از مشكلات جدي جامعه دانشجويي مسئله عدم اميد به آينده است. افراد تحصيل مي‌كنند ولي اينكه آينده‌شان چه مي‌شود و آيا شغل خوبي پيدا مي‌كنند يا خير باعث مي‌شود دچار سرخوردگي و افسردگي شوند و مسائل اينچنيني به‌دنبال آن خواهد آمد.

داروها از مبادي قانوني نشت مي‌كند؟

مسئول برنامه اداره اعتياد وزارت بهداشت نيز درباره توزيع بدون نسخه داروهايي مانند کدئین، ‌ترامادول، دیازپام و ریتالین به تهران امروز مي‌گويد: گزارش‌هايي مبني بر اينكه عطاري‌ها به صورت غيرمجاز متادون يا داروهاي ديگر را عرضه مي‌كنند به دست وزارت بهداشت و درمان رسيده است. اين داروها حتي در دكه‌هاي روزنامه‌فروشي، سيگار فروش‌ها و... نيز توزيع مي‌شود. دكتر سيدابراهيم قدوسي به اين سوال كه اين داروها را از كجا مي‌آورند؟ پاسخ مي‌دهد: شايد جواب اين سوال خيلي آسان نباشد. يكسري از اين داروها ممكن است از مبادي قانوني نشت كند.

ممكن است تخلفاتي باشد كه در سيستم صورت مي‌گيرد. چون سيستم به عمد اين داروها را توزيع نخواهد كرد. حتما در سازمان غذا و دارو راهكاري ديده شده كه دارو به بازار غيرقانوني نشت نكند ولي به هر حال در خيلي از كشورهاي دنيا (البته نه به حدي كه ما با آن مشكل داريم) با اين مسئله روبه‌رو هستند. مقابله با آن فقط با وزارت بهداشت و درمان نيست. آيا عطاري‌ها زير نظر وزارت بهداشت و درمان هستند؟ مقابله با دخالت غيرمجاز در امور پزشكي (شواهد آن همين است كه عطاري‌ها، داروهاي اعتيادآور را توزيع كنند) با اماكن و نيروي انتظامي هست. وي در پاسخ به اين سوال كه شما مي‌گوييد ممكن است اين داروها از مبادي قانوني نشت كرده احتمال دارد داروهايي كه در بيمارستان‌ها گم مي‌شود، نيز جزو اين داروها باشد، مي‌گويد: بله احتمال دارد. موارد و شواهدي وجود داشته كه محموله دارويي كه به شهرستان مي‌رفته سرقت شده است. اين موارد چيزهايي است كه در حوزه سازمان غذا و دارو يا شركت‌هاي پخش‌كننده دارو نباشد. منبع: سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: