آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 1 اسفند ماه 1392 = 20-02 2014

زمانی مرده برای سينمای ايران

بي‌رونق‌ترين فصل اكران سينماي ايران، بعد از جشنواره فجر شروع مي‌شود و تا زمان معلوم شدن فيلم‌هاي اكران نوروزي ادامه مي‌يابد. تا زمان معلوم شدن فيلم‌هاي نوروزي سال 93، پنچ فيلم اكران مي‌شوند.

به گزارش مهر از جمله فيلم‌هايي كه به تازگي روي پرده سينماهاي تهران رفته‌اند مي‌توان به «چارسو» به كارگرداني فرهاد نجفي، «سه نفر روي خط» به كارگرداني خسرو ملكان، «دل بي‌قرار» به كارگرداني قربان محمدپور، «صبح خاكستر» به كارگرداني حسن ناظر و «فيلادلفي» به كارگرداني اسماعيل رحيم‌زاده و مجتبي اسدي‌پور اشاره كرد.

فيلم سينمايي «چارسو» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي فرهاد نجفي است كه در اين فيلم سينمايي بازيگراني چون محمدرضا فروتن، نيوشا ضيغمي، سوگل طهماسبي، كوشان بهرامي، رضا بادامچي، رها شيرازي و... حضور دارند.

نگارش فيلمنامه اين فيلم سينمايي بر عهده فرهاد نجفي و حميد سليمي بوده و آهنگسازي آن را حميد يراقچيان برعهده داشته است. فرهاد نجفي ساخت اين فيلم را در سال 88 به پايان رسانده كه بعد از گذشت پنج سال اين فيلم سينمايي در سينماهاي كشور اكران شده است.

فيلم سينمايي «سه نفر روي خط» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي خسرو ملكان، داستان جواني به نام غلام است كه تصميم مي‌گيرد از يك خانه ويلايي سرقت كند، اما درون خانه خالي بوده و...

فتحعلي اويسي، مهران غفوريان، زيبا بروفه، بهنوش بختياري، محمود بهرامي، مهدي عبادتي، عليرضا اويسي، شكرالله حسني بازيگران اين فيلم سينمايي هستند. اين فيلم سينمايي در سال 88 ساخته شده است.

فيلم سينمايي «دل بي‌قرار» به كارگرداني قربان محمدپور و تهيه‌كنندگي محمود فلاح داستان خواهر و برادري به نام معصومه و علي است كه بر اثر وقوع اين زلزله يكديگر را گم مي‌كنند و دست تقدير براي آنها وقايع ناخواسته‌يي را رقم مي‌زند. اين فيلم سينمايي به سرگروهي سينما «آزادي» در حال اكران است.

در اين فيلم بازيگراني چون سپيده پهلوان زاده، كوروش تهامي، نازنين فرهاني، فهاد جم و شهره قمر حضور دارند. همچنين ناصر چشم‌آذر ساخت موسيقي اين فيلم را برعهده دارد.

«دل بي‌قرار» سال گذشته در جشنواره بين ‌المللي فيلم فجر حضور داشت.

فيلم سينمايي «صبح خاكستر» به كارگرداني حسن ناظر و تهيه‌كنندگي رضا آشتياني نيز داستان دو برادر از هم دور افتاده است كه يكي در ايران و ديگري در انگليس زندگي مي‌كند. مهران فرمانده يكي از گروهان‌هاي ارتش ايران است و برادر او همراه همسر خارجي‌اش به ايران مي‌آيد. در راه بازگشت به انگلستان اتوبوس آنها مورد حمله قرار مي‌گيرد و...

در اين فيلم از بازيگران ايراني و انگليسي استفاده شده است. اين فيلم در گروه سينمايي «عصر جديد» اكران شده است.

فيلم سينمايي «فيلادلفي» به كارگرداني اسماعيل رحيم‌زاده و مجتبي اسدي پور و به تهيه‌كنندگي عزت‌الله جامعي ندوشن داستان گروهي است كه براي رساندن آذوقه و دارو از طريق تونل‌هاي زيرزميني از مرز رفح مصر به مرز غزه اقدام مي‌كنند و در مسير اتفاق‌هايي برايشان مي‌افتد.

در اين فيلم سينمايي بازيگراني چون احمد نجفي، محمدرضا جامعي، هدا آهنگر، علي اوسيوند، فلور نظري، محمد عمراني، فخرالدين صديق شريف و چنگيز وثوقي حضور دارند.


اظهار اميدواري منيژه حكمت براي گيشه‌ها

از طرف ديگر منيژه حكمت ،كارگردان و تهيه‌كننده سينماي ايران از توليد دو فيلم خبر داد. دو فيلمي كه از نظر او مي‌توانند گيشه‌هاي سينماي ايران را رونق دهند.

اين تهيه‌كننده سينما در گفت‌وگويي اظهار كرد: با ارزيابي آثار به نمايش درآمده در جشنواره فجر بايد متاسف شد از اينكه سال بعد اكران موفقي را نخواهيم داشت و سينما با اين فيلم‌ها ورشكسته مي‌شود، در حالي كه فكر مي‌كرديم اين قضيه مديريت مي‌شود و مشكل خاصي پيش نيايد.

وي تاكيد كرد: در فيلم‌هاي اين دوره چيزي از اميد مشاهده نشد و بايد اين فيلم‌ها آسيب‌شناسي شود. ضمن‌ خسته‌ نباشيد به همه فيلمسازان جوان اما متاسفانه آن اتفاقي كه منتظرش بوديم رقم نخورد.

حكمت با اشاره به دو فيلمي كه نويد اكران موفق آنها را در سال آينده مي‌دهد، گفت: «شهر موش‌ها 2» به كارگرداني مرضيه برومند قطعا مي‌تواند سه ماه سينما را نجات دهد و اكران موفقي در سال آينده داشته باشد.

وي فيلم دوم را «بربادرفته» به كارگرداني رضا عطاران عنوان كرد و ادامه داد: اين فيلم موضوع كمدي و جذابي دارد و اميدواريم تا آخر فروردين ماه كليد بخورد و قطعا مخاطبان زيادي را به سالن‌هاي سينما خواهد كشاند.

اين تهيه‌كننده افزود: با اين دو فيلم كه از بخش خصوصي مي‌آيد اميدواريم اكران را نجات دهيم در غير اين صورت آينده خوبي رقم نخواهد خورد. تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم با اين دو فيلم اميد را به تماشاگران برگردانيم تا آنها هم با حضور در سالن‌هاي سينما باعث رونق سينما شوند. ما مي‌توانيم با «شهر موش‌ها» و «بربادرفته» دوباره اميد، لبخند و شادي را براي تماشاگران به ارمغان آوريم.

حكمت در پايان گفت: چيزي كه در حال حاضر به سينما آسيب مي‌زند، بودجه‌هاي دولتي است كه اميدوارم بخش دولتي با بودجه‌هايش پايش را از سينما بيرون بكشد. ضمن اينكه بايد تكليف اين بودجه‌هايي كه به برخي فيلم‌ها اختصاص پيدا مي‌كند، هزينه‌ها، فروش و ارتباط با مخاطب اين آثار روشن شود.

تاكنون اكران فيلم‌هاي چ، طبقه حساس، معراجي‌ها، خط ويژه و دو ساعت بعد مهرآباد براي اكران ويژه نوروز قطعي شده كه از ميان اين فيلم‌ها به نظر مي‌رسد كه طبقه حساس و خط ويژه مي‌توانند فروش مناسبي داشته باشند.


با توجه به فيلم‌هاي به نمايش

در آمده در جشنواره سي و دوم فجر، به نظر مي‌رسد كه سينماي ايران در سال آينده با بحران مخاطب روبه‌رو خواهد شد. فيلم‌هاي جشنواره امسال كمتر به مخاطبان و توده مردم توجه داشتند و به همين خاطر، سرنوشت اكران سينما در سال آينده مشخص نخواهد بود. بايد منتظر فيلم‌هاي سال آينده ماند تا مشخص شود كه معضل بحران مخاطب در سينماي ايران حل خواهد شد يا خير؟

سينماي ايران در سال‌هاي اخير با ريزش شديد مخاطب روبه‌رو بوده و سالن‌ها اكثرا خالي هستند. با تغيير دولت، بايد برنامه‌هايي انديشيده شود كه فيلم‌هاي خنثي و بي‌مخاطب خود به خود در چرخه اكران حذف شوند و فيلم‌ها بتوانند مخاطبان ويژه خود را جذب كنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: