آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 بهمن ماه 1392 = 16-02 2014

سرقت کتيبه 400 ساله در جهرم

يک کتيبه 400 ساله که در ورودي يک حمام تاريخي در شهرستان جهرم فارس قرار داشت، توسط عده اي سودجو به سرقت رفت و ميراث فرهنگي نيز پيگير شناسايي عوامل اين سرقت است.به گزارش مهر از جهرم، شهرستان جهرم در فاصله 185 کيلومتري شيراز قرار دارد و از بناهاي تاريخي متعددي برخوردار است. يکي از شاخص ترين اين بناها غار سنگ شکنان به عنوان يکي از بزرگريتن غارهاي دست کند جهان است. حمامهاي تاريخي متعددي نيز در اين شهرستان وجود دارد که نشان دهنده تمدن تاريخي اين شهرستان است. اما چندي پيش کتيبه تاريخي يکي از اين حمامها ربوده شده است. مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي استان فارس در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: چند روز قبل سارقان اقدام به سرقت کتيبه يک حمام تاريخي که مربوط به 400 سال قبل است در شهرستان جهرم کرده اند. مسعود منيعاتي افزود: سارقان اين کتيبه را که در ورودي حمام تاريخي گارزان بوده به سرقت برده‌اند. وي اظهار داشت: اين حمام در محله‌هاي قديمي شهرستان جهرم واقع شده و به دليل عدم نگهداري و حفاظت به يک زباله داني تبديل شده است.

مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي استان فارس با انتقاد از عدم نگهداري اين حمام تاريخي گفت: متاسفانه تاکنون اقدامي براي ثبت اين بناي تاريخي انجام نشده و افراد سودجو با سوءاستفاده از عدم وجود نگهبان اقدام به سرقت کرده‌اند. منيعاتي ادامه داد: حدود پنج حمام تاريخي در محله‌هاي قديمي شهرستان جهرم وجود دارد که متاسفانه هيچگونه اقدامي براي نگهداري از آنها انجام نمي‌شود و اکنون اين بنا به يک زباله داني تبديل شده اند.

وي گفت: به عنوان نمونه اخيرا يک حمام تاريخي که مالک دارد، با مجوز شهرداري تخريب و نسبت به انبوه سازي در آن اقدام کرده و اين اقدام در حالي انجام شده که اين حمام مربوط به دوره قاجاريه بوده است.

مدير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي استان فارس با اشاره به وجود بناهاي تاريخي بسيار در اين شهرستان گفت: در اين راستا ضروري است که هرچه سريعتر نمايندگي ميراث فرهنگي در جهرم به اداره تبديل شود تا با اختصاص اعتبار و نيرو از تخريب اين بناها جلوگيري شود. منيعاتي گفت: در حمامهاي تاريخي معمولا مراسم و آيين‌هاي مختلفي نظير حنابندان نيز اجرا مي‌شده به همين خاطر اين حمام‌ها هم به لجاظ اينکه از نظر فيزيکي داراي قدمت تاريخي هستند، از لحاظ ميراث معنوي نيز در خود گذشته تاريخي قابل توجهي را جاي داده اند به همين خاطر بايد نسبت به حفظ و احياي آنها اقدام شود. نماينده ميراث فرهنگي در شهرستان جهرم نيز در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه چند روز قبل افرادي سودجو اقدام به سرقت کتيبه ورودي حمام گارزان کرده‌اند. مسيح عادل پور افزود: در اين راستا پيگيري‌هاي لازم انجام شده و قرار است به زودي مراحل قانوني براي شناسايي و دستگيري اين افراد سودجو انجام شود.

وي در خصوص اينکه چرا اين بنا تاکنون ثبت ملي نشده، اظهار داشت: متاسفانه اين بنا داراي چند وارث است که هر کدام صحبتي را مطرح مي‌کنند به همين دليل تاکنون موفق به جلب رضايت آنها براي ثبت اين حمام نشده ايم. نماينده ميراث فرهنگي در شهرستان جهرم ادامه داد: با اين وجود طي هماهنگي‌هاي صورت گرفته با شهرداري مقرر شد که نسبت به ساماندهي اين بنا اقدام شود اما متاسفانه افراد سودجو اقدام به سرقت کتيبه ورودي حمام کرده‌اند.

عادل‌پور اظهار داشت: نمايندگي ميراث فرهنگي در اين شهرستان به دنبال آن بود که با مرمت و ساماندهي بنا آن را به بازارچه صنايع دستي تبديل کند اما افراد سودجو با سرقت کتيبه تمام فعاليتها را متوقف کردند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: