آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 30 دی ماه 1392 = 20-01 2014

سوریه بدون اسد؛ رژیم تهران جام زهر را سر می کشد؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، دبیرکل سازمان ملل گفته است، رژیم تهران اعلامیه ژنو1 را به عنوان اساس کنفرانس ژنو2 پذیرفته و متعهد شده نقشی مثبت و سازنده در سوریه ایفا کند.

بیانیه کنفرانس ژنو1 در مورد انتقال قدرت در سوریه است و آنگونه که مقامات غربی می گویند، بشار اسد در آن جايی نخواهد داشت.

رژیم تهران تا کنون گفته بود هیچ پیش‌ شرطی را برای حضور در نشست ژنو2 نمی ‌پذیرد، اما از اظهارات دبیرکل سازمان ملل چنین برمیاید که جمهوری اسلامی از موضع خود در باره رژیم سوریه عقب نشینی کرده است.

شبکه خبری "ان بی سی نیوز" آمریکا دقایقی پیش در خبری فوری با اشاره به دعوت دبیرکل سازمان ملل از رژیم تهران گفت، سازمان ملل پس از اینکه رژیم تهران حاضر به قبول تشکیل دولت انتقالی پس از بشار اسد شد، از تهران برای پیوستن به کنفرانس بین المللی در ارتباط با سوریه دعوت به عمل آورد.

به گفته این منبع، آمریکا نیز روز یکشنبه از رژیم تهران خواست رسما از روند انتقال قدرت در سوریه حمایت کند.

دولت واشنگتن گفته اگر رژیم تهران حمایت از این روند را صریح و علنی اعلام نکند، دعوتنامه سازمان ملل باید پس گرفته شود.

آخرین گزارش در این رابطه حاکی از آن است که ائتلاف ملی سوریه (اپوزیسیون) گفته چنانچه رژیم تهران در نشست ژنو2 حضور داشته باشد، این گروه در آن شرکت نخواهد کرد.

ائتلاف ملی سوریه تهدید کرده است از کنفرانس ژنو 2 خارج خواهد شد مگر اینکه دبیرکل سازمان ملل دعوتش را از رژیم تهران پس بگیرد.

دعوت از رژیم تهران و حمایت احتمالی آن از روند انتقال قدرت در سوریه در حالیست که بشار اسد صبح یکشنبه گفته بود به هیچ وجه قصد ندارد از قدرت کناره گیری کند.

بنا به گزارشها، بشار اسد گفته اگر قرار بر تسلیم شدن بود از همان ابتدا تسلیم می‌شدیم.

دولت آمریکا در واکنش به این موضع رئیس جمهور سوریه تهدید کرد که اگر اسد درباره دولت انتقالی مذاکره نکند، بحران سوریه راه حل سیاسی نخواهد داشت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: